Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Hej! Hoppar med här. Hade bf 8 juni men min tjej kom 23 maj genom igångsättning på grund av hepatos.

Fram till för en vecka sedan hade jag en bebis som var ok med att ligga själv om dagarna och sova. Plötsligt i söndags skedde en förändring och hon är dels mkt mer orolig om kvällarna och dels godtar hon inte att ligga själv om dagarna längre. Så nu får jag inte mkt gjort alls. Tack och pris för bärsele :)

Snart har min sambo semester och då ska han få gå på låååånga morgonpromenader så att jag kan få sova ut åtm. 4 timmar. Är hon bara i en vagn som är i rörelse är hon helt däckad nämligen.

Hoppas ni alla haft en trevlig midsommar!

• Amalian83
    Wimsy skrev 2014-06-21 14:20:00 följande:
    Jag läser en bok som heter Wonder Weeks och som handlar om barnens utveckling. I vecka 5 (kan diffa med en eller två veckor åt vardera håll) så genomgår bebisarna en jätteomställning både mentalt och fysikts. Detta kan göra att de behöver mer närhet än tidigare och inte går med på att ligga själva och blir kinkigare då hela deras nu kända värld ändras för de.
    Åh intressant! Det var verkligen en så markant och plötslig förändring, vi var hemma hos min syster hela dagen och hon sov, myste och grät väldigt lite. När vi kom hem grät hon betydligt mer högljutt och ihållande samt ändrade sovmönster helt.

Jag ska kolla in den boken (gillar att läsa så man förstår vad som händer). Hon får massa närhet nu, men nog hade det varit fint om hon ville sova själv lite längre perioder än fem minuter på dagarna.
  • Amalian83

Min tjej sover numera bara i 1-2 h intervaller på natten. På dagen beror det helt på vart hon är. Idag gick vi på långpromenad genom stan i 3,5 h. Först sov hon i vagnen, så vaknade hon till och vi bytte blöja och så bar jg henne i bärselen. Inte ett knyst på 2,5 h. När vi kom hem vaknade hon direkt när vi la ner henne.

Ligger hon själv hemma sover hon inte långa stunder och vill amma/snutta ofta på dagen. Hon hinner ofta bli grinig eller skrika till. Napp är hon bara intresserad av ibland.

• Amalian83

Jag har mina svärföräldrar på besök i 6(!) dagar. De bor långt bort så de passar på nu i semestertider.

Min tjej har ju börjat gnälla mer, vill inte ligga själv, vill amma oftare etc. Jag testar nu att utesluta komjölk ( märker att hon har magknip), men det kan ju också vara en sådan utvecklingsperiod som jag fått tipsat om i tråden tidigare. Hur som helst, vad tror ni min svärmors teori är?? Jo, att jag skämmer bort ungen. Alltså: min tjej på fyra veckor är bortskämd för att hennes mamma lyfter upp henne när hon gråter, tillämpar fri amning samt låter henne sova på bröstet på dagarna när inget annat sovsätt fungerar. Eeeh?

Kanske överreagerar jag, men jag tyckte det var fräckt sagt. Fem dagar kvar....

• Amalian83

Alltså, nu har min bebis suttit fast vid mina tuttar i fyra timmar. Några korta pauser med pappan, men inte mer än att jag hinner sträcka lite på mig. Det är såååå varmt! Skulle helst sitta med fläkten riktad mot mig men bebisen ska ju inte sitta i drag så det törs jag inte.

Kombinationen att hon är i en utvecklingsfas och att det är 30 grader ute är liksom inte helt lätt att hantera. Mina bröstvårtor börjar bli trötta på detta.

Fler som har det så just nu?

• Amalian83
    lupin84 skrev 2014-07-13 22:11:59 följande:

Idag hade vi dop för våran Thor Melker Holbek ;) Han sov igenom gudstjänst o kalas, vaknade på slutet då det var kaffe dags :)

Mysigt :)

När är det vanligt att man har dop? Mellan två och fyra mån eller?
  • Amalian83
    lupin84 skrev 2014-07-15 10:45:43 följande:

vi har haft dop när våra varit två el tre månader... men vet dem som har de senare också!
    Ok, ja jag tänkte vid 4 mån. Blir för stressigt annars märker jag. Är ju redan 2 mån gammal min skrutta
  • Amalian83

Min tjej vägde 6,5 på 10 veckorsdagen. Föddes på 3,4 kg. Helammas, äter som en häst. Tror hon är ca 60 cm lång. Var 49 cm när hon föddes. En till stor tjej i tråden mao.

Använder stl 62 liiiite till. Hon ska döpas i oktober, vem ska orka hålla henne???

• Amalian83

Här togs det också sprutor idag. Aj aj aaaaj vad det gjorde ont i bebisens ben och mammas hjärta. Tur att pappa var med och lugnade sina tjejer :)

Hon sov nästan tre timmar efteråt, vilket är väldigt ovanligt och därför garanterat pga sprutorna. Ingen feber ännu och inte mer gråtig än vanligt vid nattandet.

Jag är orolig att vi inte har tillräckligt lugna dagar. Hinner liksom inte bara sitta och glo på varandra och träna rygg och nacke så mycket som man kanske borde. Dagarna går så fort! Vi promenerar en del, sitter i parken, tränar ute med andra mammor och bebisar (bootcamp för nyblivna mammor), går på bebisbio med mammagruppen, går på café, hälsar på kusinerna, hälsar på pappas jobb. Är vi hemma sjunger vi, går runt och tittar på lägenheten, ligger på lekmattan och tränar, ligger i sängen och kollar på mobilen med fjärilar eller sitter och pratar med varandra. Mysigt, men visst blir man lite rastlös emellanåt. Min bebis blir trött med ett par timmars mellanrum så jag får mig lite korta pauser.

• Amalian83

Min var på 3mån förra veckan och vägde då 7,5 kg och var 64 cm. Föddes på 3,4 kg och 49 cm. Ofattbart vad snabbt hon växer.

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014