• sunny77

olämplig lek på dagis

Självklart ska man ta det på allvar. Men det handlar om 2 barn. Tilltvingat oralsex är väl ändå skillnad? Och inte så vanligt förekommande hos 5 åringar. Jag tycker att man borde ha sagt till i hallen, pratat föräldrar till föräldrar först. Att använda antastat är för mig ett ord man använder när ngn velat ngt med ont uppsåt samt haft sexuellt i tankarna.( det är vi vuxna som lägger in de vuxna värderingarna i tankarna) Och jag skulle personligen inte tyckt att det hade varit kränkande att få höra detta i hallen. Det hade nog jag föredragit. Hade det dock handlat om äldre barn uppe i skolålder så kanske jag mer hade förstått tankegången. Prata med förskolan och säg hur du känner.

• sunny77

Där handlar det ju om 5 mot en och en medveten handling ocv ett tvång. Ja det lät inte bra och där var det bra att fsk tog tag i det för er! Nu tror jag ts pratar om en sådan lek som många gör 2 och 2 där de visar varandra snoppen och är nyfikna. Och där tycker jag att man först pratar innan man drar igång bongotrumman direkt. Jag tror att jag själv hade känt mig kränkt som förälder om de gjort en sådan sak utan att alla detaljer varit klara. Särskilt när de haft det ordvalet också om en 5 åring. Men det är ju vad jag tror. Man vet ju inte hur man hade reagerat förrän man varit i den sitsen. Det händer mkt i fsk just nu ( det som står i tidningar)och man ska vara uppmärksam men man ska nog vara det åt båda hållen! Sen får man inte glömma att det är vi vuxna som lägger in det sexuella samt mkt skuld i det barn gör och det kan också vara nog illa. (Iaf när det gäller oskyldiga lekar där kanske ena föräldern reagerar och lägger ord och skuld i sitt barns huvud och gör det till ngt hemskt) Mamma till en utsatt dotter: hur kom detta fram för er? Hade din dotter varit ledsen på fsk när detta hände eller kom det fram senare? Hur mår hon nu?

• sunny77

Nej sexuellt antastande är det väl när man har sexuella avsikter med det. Sen tror jag det är viktigt att dra gränsen på vad man pratar om. Det är skillnad på om ett eller flera barn tvingar ett annat barn att visa saker eller om det är en lek som båda barnen gör och som sedan en vuxen sedan lägger sina värderingar i. I det senare fallet ska man givetvis inte strunta i det men man kan prata om att man inte gör sånna lekar och sedan får personalen hålla koll.

• sunny77

Om man nu ska vara specifik så står förklaringar på internet vad definitionen av sexuellt antastande är och det ska då ha sexuella anspelningar i det.

• sunny77

Benämning kan spela stor roll om man är förälder till den anklagade. Jag tror ingen av oss som diskuterar här egentligen vet hur man skulle reagera som drabbad eller anklagad förrän man varit där. Självklart ska man lära barn om kroppslig integritet! Det är en av de viktigaste uppgifter vi har. Men där ingår också att slå, nypa etc. Och där har man inte akutmöten efter ett nyp eller slag. I ts fall så reagerade man nog på att barnet ifråga direkt behandlades som "förövare" i vuxen benämning. Jag hoppas allt ordnar sig för er. Uppdatera gärna ts.

• sunny77

Ja det låter hemskt. Så får det ju inte gå till. På denna tråden verkar det dock vara lika villkor och det hamdlsr inte om att man inte vill tro att ens egna ängel inte gjort ngt utan det handlar om hur fsk drar för stora växlar direkt utan att ha alla fakta innan från båda parter och då hur detta påverkat ts. Samt hur fsk valde att lägga fram problemet. För det finns 2 sidor när det gäller barn.

Svar på tråden olämplig lek på dagis