• lina09

olämplig lek på dagis

Jag måste fråga en sak. Min son är 5 år. Vi blev uppringda av förskolan av chefen som sa att de ville ha ett möte. Där sa de att sonen har antastat ett annat barn (de fick höra detta av andra barnets förälder)och att de har som policy att ta ett sånt här möte då. Jag reagerade på ordvalet samt att de tog ett möte med chefen direkt. Det handlar om en snopplek. Visa för varann samt peta. För mig är ju detta inget sexuellt eller att ngn gjort ngt med ont uppsåt. De är ju bara små barn. Detta är ju vanligt förekommande i denna ålder. Hur hade ni ställt er?

• Svar på tråden olämplig lek på dagis
  • MammaPe

Som personal hade jag tagit det med er föräldrar i hallen eller på telefon mest för att informera att intresset nu finns så vi får vara uppmärksamma. Låter jätte konstigt det du skriver...vet inte hur jag skulle reagerat själv som förälder efter ett sånt samtal.

• Drottningen70

"Antasta"... Haha... Vilken jubeidiot. Verkar som om vederbörande aldrig sett en femårig pojke ens på bild...

• MrsP79

En femåring kan inte antasta någon eftersom han inte vet vad det är. Tror att de flesta barn har gjort något liknande, av nyfiken het. Så ja, tycker det verkar lite överdrivet. Såklart att man ska uppmärksamma det, men att ringa hem och kalla till möte för att sonen har antastat ett annat barn, det är överdrivet, tycker jag.

• Baktakt

Vem sa "visa och peta"? Sonen eller rektorn?

Du kanske tycker att det är en lek, men det andra barnet upplevde kanske obehag. Ja, man ska ta dylika saker på allvar. Dels för att barn behöver lära sig att den egna gränsen inte alltid ligger inom rimlighetens gränser och att man måste visa hänsyn för andra även om man är nyfiken. Dels för att barns beteende KAN (behöver inte, men KAN) vara en spegling av något de utsatts för av andra. I värsta fall ett övergrepp, i bästa fall en titta/peta-lek med någon annan och tron att så kan man göra med alla när lusten faller på.

Så: skaka inte bara av dig, i fall det faktiskt är så att någon blivit antastad. Det kan vara din egen son. Och även om ingen förälder vill tro det värsta om sitt eget barn, så måste frågan om gränser tas upp med jämna mellanrum, för man vill inte vara den vars barn gör andra illa för att man själv tittade bort och inte tog ansvar.

• Baktakt
    MrsP79 skrev 2014-05-06 21:41:45 följande:
    En femåring kan inte antasta någon eftersom han inte vet vad det är. Tror att de flesta barn har gjort något liknande, av nyfiken het. Så ja, tycker det verkar lite överdrivet. Såklart att man ska uppmärksamma det, men att ringa hem och kalla till möte för att sonen har antastat ett annat barn, det är överdrivet, tycker jag.

Tyck du. Det finns t.ex. två femåringar på en förskola i min f.d. hemstad som tilltvingat sig oralsex av yngre barn.
  • MrsP79
    Baktakt skrev 2014-05-06 21:58:19 följande:
    Tyck du. Det finns t.ex. två femåringar på en förskola i min f.d. hemstad som tilltvingat sig oralsex av yngre barn.

Om ett annat barn känner obehag så är det inte rätt, och det ska man naturligtvis tala om för barnet, och hantera det på bästa sätt. Det kan ju naturligtvis ligga mer bakom (kanske i fallet som du tar upp om de två femåringarna som tilltvingat sig oralsex) varför man såklart ska uppmärksamma det. Kanske man i ts fall ska tala om kränkning istället? Men jag tror fortfarande att en femåring inte ser det på ett sexuellt sätt, en femåring vet ju inte vad sex är (i normala fall).
  • sunny77

Självklart ska man ta det på allvar. Men det handlar om 2 barn. Tilltvingat oralsex är väl ändå skillnad? Och inte så vanligt förekommande hos 5 åringar. Jag tycker att man borde ha sagt till i hallen, pratat föräldrar till föräldrar först. Att använda antastat är för mig ett ord man använder när ngn velat ngt med ont uppsåt samt haft sexuellt i tankarna.( det är vi vuxna som lägger in de vuxna värderingarna i tankarna) Och jag skulle personligen inte tyckt att det hade varit kränkande att få höra detta i hallen. Det hade nog jag föredragit. Hade det dock handlat om äldre barn uppe i skolålder så kanske jag mer hade förstått tankegången. Prata med förskolan och säg hur du känner.

Svar på tråden olämplig lek på dagis