• lina09

olämplig lek på dagis

Jag måste fråga en sak. Min son är 5 år. Vi blev uppringda av förskolan av chefen som sa att de ville ha ett möte. Där sa de att sonen har antastat ett annat barn (de fick höra detta av andra barnets förälder)och att de har som policy att ta ett sånt här möte då. Jag reagerade på ordvalet samt att de tog ett möte med chefen direkt. Det handlar om en snopplek. Visa för varann samt peta. För mig är ju detta inget sexuellt eller att ngn gjort ngt med ont uppsåt. De är ju bara små barn. Detta är ju vanligt förekommande i denna ålder. Hur hade ni ställt er?

• Svar på tråden olämplig lek på dagis
  • MrsP79
    sunny77 skrev 2014-05-08 08:36:07 följande:
    Benämning kan spela stor roll om man är förälder till den anklagade. Jag tror ingen av oss som diskuterar här egentligen vet hur man skulle reagera som drabbad eller anklagad förrän man varit där. Självklart ska man lära barn om kroppslig integritet! Det är en av de viktigaste uppgifter vi har. Men där ingår också att slå, nypa etc. Och där har man inte akutmöten efter ett nyp eller slag. I ts fall så reagerade man nog på att barnet ifråga direkt behandlades som "förövare" i vuxen benämning. Jag hoppas allt ordnar sig för er. Uppdatera gärna ts.

Håller med!
  • mammalovis

Att barn är nyfikna på hur andra barn ser ut brukar vara vanligt i 4-5 årsåldern. Som regel informeras föräldrarna och barnen hålls mer under uppsikt vid exempelvis toabesök och lek där de kan gömma sig i en koja eller liknande.

Ordet antasta hade jag också reagerat på. Det låter som ett kraftigt övergrepp, inte bara en nyfiken lek. Kanske är pedagogerna på förskolan nya, eftersom de vill ha med sig chefen.

• En blå giraff

Ja det är inget konstigt att barn är nyfikna och vill peta och titta. Kommer själv ihåg att jag lekte sådana lekar med en grannpojke som barn utan att någon av oss blev kränkt. Hade absolut räckt om personalen informerat er om vad som hänt och sedan försökt hålla barnen under mer uppsikt, samt markera att man inte gör så. 

• kakmonstret123
    En blå giraff skrev 2014-05-08 21:13:05 följande:
    Ja det är inget konstigt att barn är nyfikna och vill peta och titta. Kommer själv ihåg att jag lekte sådana lekar med en grannpojke som barn utan att någon av oss blev kränkt. Hade absolut räckt om personalen informerat er om vad som hänt och sedan försökt hålla barnen under mer uppsikt, samt markera att man inte gör så. 
    Och varför gör man inte så då, menar du? Det är väl en helt naturlig del av dagisbarns nyfikenhetsfas, varför ska de bannas över den?
  • Drottningen70
    En blå giraff skrev 2014-05-08 21:13:05 följande:

Varför gör man inte så om det är under samtycke och ingen riskerar att skadas?
  • Elin 834

Det är jag som är mamma till utsatt dotter:
    Hon mår bra nu. I hennes värld var det mer som att bli mobbad eller slagen. Hon förstod inte att det var ett övergrepp. Men föräldrarna till vissa av barnen har inte några regler för barnen och när jag pratat med föräldern så tyckte hon att det inte var ngt konstigt.
    Det hade varit annorlunda om två barn hade visat snopp och snippa  för varandra på lika villkor. Här blev dottern tvingad att stå själv naken framför fem andra elever inne på en trång toalett och kunde inte ta sig därifrån. Det är ett övergrepp!
    Jag tycker fortfarande att det är olustigt och ser helst att dottern inte leker med dessa barn på fritiden. Känner att jag inte kan lita på dem och vet inte riktigt vart jag har dem.

• Elin 834

Dottern ar ledsen och orolig ett par dagar efter skolan. Hon berättade när jag skulle lämna henne en morgon vi satt i bilen och hon grät och ville inte gå in, så jobbigt för henne har det ju absolut varit. 

Läraren har hanterat det här under all kritik. Först så säger hon att hon inte är förvånad, bara det gör ju att de andra barnens handlande är mer ok. Sen blev dottern tvingad att vara med och konfrontera de andra barnen som nekade till inblandning av det som skedde. så hon blev tvungen att stå och konfrontera dem, det skulle inte jag vilja göra som vuxen...

• kenneth768768

Om Elin834 talar sanning i vad som hänt, så visar denna tråd ännu ett exempel på en mamma som blir kränkt så fort nån ens vill diskutera nåt negativt om den egna lille ängeln, även om det har hänt? med förbehåll för att jag inte läst hela tråden.

• sunny77

Ja det låter hemskt. Så får det ju inte gå till. På denna tråden verkar det dock vara lika villkor och det hamdlsr inte om att man inte vill tro att ens egna ängel inte gjort ngt utan det handlar om hur fsk drar för stora växlar direkt utan att ha alla fakta innan från båda parter och då hur detta påverkat ts. Samt hur fsk valde att lägga fram problemet. För det finns 2 sidor när det gäller barn.

• Lady C
    Måste skriva här, då det uppdagas sig att vår son också blivit introducerat att leka snopplekar på en förskola som han har börjat på i april. Det är en pojke som tar initiativ till detta och visar hur det ska gå till. Man ska visa snoppen, stick en tagg i den, visa insida (dra bort förhuden), som han även visat på vår son genom att göra detta på vår son. Andra barn vill inte leka med denna pojke så mycket och inte denna leken. Man måste vara modig om man ska vara med på leken, har vår son sagt, och det är pojkens ord, som initierar leken. Detta är inte ok för oss alls! Vi har tagit upp att de leker snoppdoktor, innan vi visste att det handlade om snoppen. Då sa vår son att det  är som vanlig doktor, att ta spruta osv. och att det inte har att göra med snoppen alls.  Vår son har förändrats hemma mycket sedan han började. Han visar snoppen och drar ner byxorna och sjunger snoppsången och snippasången och rumpasången. Det är ett nytt beteende hos honom. Så vi har försökt att få ur honom om det är något som händer på förskolan som kan ha koppling till detta. Igår var vi och besökte förskolan och lekte på gården när den var stängd. Då visade vår son mig var de brukar gömma sig och leka denna lek. Jag är helt förtvivlad. Personalen sa senast i veckan, då vi hade möte inför start av förskoleklass (vår son är alltså 6 år i år), att vår son och denna pojke verkligen funnit varandra. De leker mycket, men jag vet inte vad de leker, men roligt har de. Detta är inte ok alls för oss, att de inte vet var vårt barn leker. Så jag kommer att polisanmäla förskolechefen, personalen och tala med andra föräldrar. Andra barn har inte velat vara med på denna lek, enligt vår son. Förskolan har INTE tagit sitt ansvar och har inte uppsyn över vårt barn. Förskolan ska SE vårt barn eller HÖRA vad som händer med vårt barn på förskolan. De har begått tjänstefel i mina ögon. Att pilla på snoppen och undersöka och vara nyfiken är något helt annat än att andra pillar på snoppen och dra bak förhuden och sticker taggar i den. Där ska förskolan ha gått in och sagt till och berättat detta för oss så att de och vi kan prata med vårt barn att detta är inte ok. Barn ska lära sig att någon annan inte ska rör min snopp och absolut inte åsamka smärta eller dra tillbaka förhuden på en femåring. SJUKT! Och barnet som gjort detta måste komma från en SJUK familj. Jag kommer polisanmäla ALLA som jag kan och anmäla dem till Skolinspektionen och mina barn kommer ALDRIG gå tillbaka till den förskolan. Vi kommer också att se oss efter en ny skola. Bara på några månaders tid har vi investerat tid och engagemang att finna en förskola som skulle kännas trygg för oss och våra barn och där han kunde få kompisar innan förskolestarten. Vi har haft våra barn hemma i alla år förutom några veckors på två förskolor med den äldsta, vilket också varit katastrofalt DÅLIGT. Mitt råd är därför: Låt aldrig någon annan ta hand om ditt barn, du vet ALDRIG vad som händer med dina barn. På förskolor så SKITER de fullständigt i ditt barn och vad som händer. Det är REN barnpassning.
  • Fennyxx

Du får väl gå på mötet och höra vad som sägs? Innan du vet är det väl svårt att ha någon exakt uppfattning eller ställning? Om det visar sig att ditt barn varit taskigt mot ett annat barn så får du försöka ta in det på ett moget sätt. Och förskolan får ha lite bättre koll i hädanefter.

Svar på tråden olämplig lek på dagis