luspudel skrev 2014-05-12 10:04:56 följande:
Natten här har varit lugn. Mår bra idag med så har passat på att storstäda här hemma nu på morgonen. Känner att jag måste passa på, kanske sista gången innan bebis
Hur har era andra förlossningar startat?
Jag känner inte alls igen denna intensiva molvärk och de regelbundna sammandragningarna från tidigare gånger, men det sägs ju att trean kan vara lite klurigare.
Med första hade jag förvärkar och "falska alarm" ons-torsdag, och då gick slemproppen gradvis. Lördag mitt på dagen började jag få regelbundna värkar med 10 minuters mellanrum. Vi var inne på förlossningen kl 1 på natten, och då var jag öppen 1 cm, men de skickade hem oss igen efter att BM gjorde hinnsvepning. Tog värktablett och sov OK. Hade enstaka värkar på natten. När jag steg upp på söndag kl 10 började värkarna igen med 5-10 minuter emellan. Men de ökade inte i styrka alls under dagen. Vi åkte in igen kl 18 och nu var jag 3 cm öppen. Samma svaga värkar höll på till kl 1 på natten och var bara 4 cm öppen. Sen fick jag välja mellan värkstimulerande dropp eller EDA och sömn. Vi var så otåliga och trötta så tog droppet, och sen öppnades jag plötsligt 6 cm på ett par timmar (och det var HEMSKT, man trodde kroppen skulle gå av, och lustgasen bet inte mycket på det, var som en lång konstant värk bara). Så svårt att säga när det började, himla utdragen latensfas. Var rätt mörbultad efter det... särskilt det där slutskedet när sonen ungefär kom ut som ur en kanon
Med tvåan hade jag oregelbundna förvärkar med slempropp som lossnade ons-to, och på fredag kl 20 började de riktiga värkarna helt tydligt. 5 minuter emellan. Och jag visste direkt att det var på gång. Vi var hemma till kl 24 och sen åkte vi in. Fick bada en timme, och barnet föddes 3.40. Då gick allt hur jämnt och bra som helst. Slutskedet var mycket mycket trevligare men naturliga värkar och utan dropp... och var inte alls trött efter.
Vattnet har för mig gått i slutet av öppningsskedet, bara någon minut innan krystningsvärkarna sätter igång.
Hur är det förresten, har ni andra upplevt öppningsfasen eller krystningen som mest smärtsam? För mig är det definitivt de där sista 7-10 cm av öppningsfasen som är värst, sen kickar endorfinerna i för fullt och krystningen har varit som en enorm lättnad, helt euforiskt egentligen... och bara tagit 10 minuter dessutom