Inlägg från: sagström |Visa alla inlägg
  • sagström

Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?

Emmelina: vad segt att du också mått illa, jag mår mest småilla men det gör mig på dåligt humör, småäter en del för att få bort det. Glass är en av de saker som funkar, mjukglass eller milkshake är bäst. Här hemma drar mannen en stort lass, han byter i princip alla blöjor och tar nätterna när barnen vaknar, tja, han gör nog det mesta. Allt som innebär att sitta på golvet eller böja sig ner orkar jag inte med. Bluegrass; så söta!! Ivar är jättefint och passar ju bra till era namn. Vi kollade på Könet på UL, jag ville egentligen vänta men min man övertygade mig. Man kan ju inte lite helt på det där men såg ut att bli en tredje liten tjej så nu har vi inga pojknamn alls på lager. Förmodligen blir det en Fia (syskonen heter Lilly och Vinga). Råkade nämna detta för Lilly för ett tag sen och hon kastade sig i sängen i glädjetjut, hon älskar Fia. Så nu känns det som att vi inte kan ändra oss. Det roliga är att vi har nämnt det tidigare men inte fått nån positiv reaktion så förmodligen har det fått gro lite i henne nu. Tror också att det blev verkligt att det är ett litet barn där inne. Hon är bebistokig så ska bli väldigt kul när den väl kommer. Jag sover rätt bra (med öppet fönster senaste nätterna, så himla skönt) men vaknar med tidigt. Väldigt störande eftersom att man är så trött mest hela dagarna, är väl en förberedelse inför att den lilla ska komma. Vaknade också 5 imorse och har huvudvärk nu. Jag tänkte också tipsa om min stora räddning denna grav (kanske något ni kommit på sen länge), losec. De är så otroligt effektiva. Jag har haft mycket halsbränna och kombinerat Novalucol och gaviscon tidigare men nu tar jag bara en losec var annan dag och har knappt några känningar alls av halsbrännan.

• sagström

Jag har varit otroligt torr under vintern. Både i ansikte och på armar/rygg men känt det senaste månaderna i näsa och underliv där slemhinnorna blivit torra.

Jobbigt att du redan är sårig. Jag hade problem första barnet med såriga bröstvårtor men det blev snabbt bra med andra då jag hittade ett bra knep.

Jag använde de där mjölkuppsamlarna nästan hela tiden första tiden, på så sätt luftades brösten hela tiden. Inte jättesnyggt dock...

Jag har nu nästan varit hemma hela tiden sen i onsdags, känns som en evighets sen jag jobbade. Det har varit en jättejobbig helg (kan liksom inte sätta fingret på det men känner mig så nere). Jag funderar seriöst på att försöka blåsa av vissa saker under veckan nu och vara hemma ett par dagar, de andra förstår inte riktigt att mitt tempo inte är detsamma. Jag behöver vila nästan varje dag nu. Vet inte hur jag ska göra. Älskar mitt jobb i vanliga fall och har kört på som vanligt men nu har det liksom satt stopp.

Mannen var precis iväg och köpte en spjälsäng på blocket, Vinga (snart 2 1/2) använder fortfarande sin och kommer nog göra ett tag fast med en sida borttagen. Vårt första bebisfix. Tog upp en låda kläder från källaren igår då kompisen ska låna lite 50 kläder, ska kolla efter 56 där med. Som ni skrivit, känns väldigt surrealistiskt. Det är först i och med den här tråden som jag börjar förstå att det inte är så långt kvar.

Emmelina: lycka till

• sagström

Vad skönt att höra att ni andra också är ofokuserade på jobbet även fast man gillar det man gör. Mina hormoner gör mig så osäker på allt just nu. Jag har blåst av vissa saker nu i veckan och ska förmodligen bara jobba tis, ons, tors.

Jag är hemma och vilar idag. Den lilla har haft feber hela helgen så är med henne tills mannen kommer efter lunch (som också är dålig).

Illustratör låter jättekul, förstår att det inte går att ta mammaledighet helt och hållet, förhoppningsvis får du göra lite sånt som du tycker är kul emellan.

Jag haft förvärkar halva dagen imorgon, rätt onda som kom och gick. Blev glad att få några tecken. Hade det innan påsk en gång men nu var det mycket tydligare värkar.

Lycka till alla som ska till BM idag och hör av er hur det gått.

Min mage har växt normalt tror jag, haft stor mage alla graviditeterna men jag har gått upp mer i vikt varje grav. På fredag ska jag väga mig igen, ångest, tycker det är så jobbigt att gå upp i vikt. Känner inte igen mitt ansikte när jag ser mig i spegeln.

• sagström

Så himla mycket knasigt som kroppen håller på med när man är gravid/får barn, tänker på sånna där ömma fläckar som bara är en av alla hundra saker.

Vad skönt att den hade vänt sig Emmelina! Både slippa vändförsök och större risk för ks. Varför skulle du bli igångsatt (kanske du skrivit innan men jag blandat ihop)?

Såg att jag skrev att jag hade massa värkar imorgon, skulle ju så klart stå igår...

Jag har nog gått upp ca 20kg nu och det kan ju bli några till. Så synd att det är så nära sommaren. Jag har gått ner allt de andra gångerna men min mage har tagit väldigt lång tid att gå tillbaka, har sett gravid ut flera månader efter. Men som ni skriver, det får man ta tag i sen, snabba barnvagnspromenader har hjälpt bra innan. Jag var precis och köpte 3,5 kilo lösgodis i en sjukt bra godisaffär här vid oss till morgondagens föreläsningar, kan bli att jag provsmakar några...

• sagström

Besa; bra att du har en bra BM men trist att de/läkaren inte vill lyssna på dig. Det är väl viktigt att du blir igångsatt och inte kommer igång naturligt så att du hinner få antibiotikan? Då är det ju hög tid nu.

Har du ingen som kan följa med dig, finns barnets pappa med? Eller nån familjemedlem/kompis? Det kan vara svårt att stå på sig själv ibland.

• sagström

Häftig app! Provade och har legat framför TVn ca en halvtimme, hade 82 i puls. Jag har ingen aning vad som är normalt. Ring BM imorn och hör med henne, bättre att ringa en gång för mycket.

• sagström

Besa; fy vad jobbigt för dig. Önskar att jag kunde hjälpa dig på nåt sätt. Kan du inte överdriva lite och säga att du inte sovit på flera dagar och får panikångest attacker. En kompis till mig fick precis en liten son. Hon förlorade sin dotter vid förlossningen för ett år sedan. De satte igång henne ett visst datum för att hon var så orolig att få på samma datum som när dottern gick bort, det verkade inte var några problem så det måste ju finnas "förhandlingsutrymme". Ska du till BM på torsdag nästa gång?

• sagström

Mina inlägg blir visst lite upphackade idag. Tänkte lägga till att rörelserna i magen känns väldigt annorlunda för mig denna gången, tydligen har jag placerat i framvägg tillskillnad från i bakvägg de andra gångerna. Var rätt orolig i början då det tog 5 veckor längre innan jag kände några rörelser alls men vet nu varför. Känner inte så tydligt knän och fötter t ex.

Idag hade vi förresten vår föreläsningsdag som vi jobbat med så länge att samordna. Det gick jättebra och var otroligt kul, är fortfarande lite uppe i varv. Det kom ca 70 personer och vi är 4 som skulle rodda och hålla i work shops etc. Jag avsa mig att prata inför alla och känner att det hjälpte mig och min stress massor. Ska lägga mig tidigt ikväll.

• sagström

Ytterligare en intensiv arbetsdag avslutad, nu har jag bara ett par av dessa kvar men klarar dem bättre än jag trodde. När det väl gäller så lyckas man komma igång ändå, det är nästan värre med de dagarna jag har halvmycket att göra. Hormonerna har dalat lite (känner otroligt väl hur mina hormoner kommit i intervaller om några dagar denna graviditeten) så har mått mycket bättre igen, hormoner alltså...blir tokig på dem.

Haft fyra intervjuer och ett par möten med mina deltagare som jag håller på att avsluta (jobbar som arbetskonsulent). En av mina "svåraste" deltagare är en man närmare 50 år som har Asperger och är rätt ensam lämnade idag över en present till mig med en liten söt bebispyjamas som han köpt. Jag blev så himla glad. Att den första grejen till bebisen i magen skulle komma från honom hade jag aldrig trott.

Bluegrass; Gud vad kul det låter med vandring! Hade så gärna gjort något sådant med min dotter. Inte många i vår krets som är så där friluftsliv-iga men jag tyckte det var en toppenide, ska försöka få till nåt sånt med några vänner. Vart i Sverige är de på sin vandring? Knip ordentligt nu då.

Svar på tråden Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?