Inlägg från: MårranTre |Visa alla inlägg
  • MårranTre

Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?

Tiger grr skrev 2014-05-27 09:36:23 följande:
    Min latensfas är superlång denna gång. Hållit på sedan 09-10 igår, först som mensvärk sen mot kvällen lite mer och nu under natten börjat göra rätt ont. Kommer med ca 10 mina mellanrum och måste andas genom varje. Ringde förlossningen för 1,5 h sen för tips för jag har inte kunnat sova mkt inatt pga smärtan. Hon sa att jag kunde få komma in för det fanns plats. Yay! :)
    Har tagit en lång varm dusch och ska väl börja åka snart. Hoppas det hänt ngt därnere så jag får stanna. :)
    Jaa! Men jobbigt att det håller på så där länge och man inte hinner sova! (det har ju jag fått nu iaf)

Lycka till idag och hoppas det drar igång ordentligt när ni kommer in!
  • MårranTre
    EQ85 skrev 2014-05-27 09:35:44 följande:
    ja gudars. inte nervös inför förlossning men inför nästa vecka.
    sambons 7 åriga grabb ska tas till skolan, våra två töser på 2,5 och 1,5 ska till förskola ooch samtidigt matcha det med en bebis. =) så DET gör mig nervös. och ifall hon får kolik... smile4.gif

förstår att du känner att alla går och väntar på "dig". och så låser sig kroppen och gör inte som den ska och bör. måste kännas frustrerande. men om du är stressad så bromsar kroppen, så försök göra saker du tycker är roligt, ni kan inte dra på ngn utflykt ihop?

ja, jag är så pirrig i magen smile2.gif
    ja det där med sömn.. jag har inte sovit bra alls på sistone. inte pga graviditeten, utan min minsta på 1,5 år. hon vaknar ofta om nätterna och dem går upp vid 05.45. så jag är rätt trött. men...man "vänjer" sig  :(
    Utflykt är ett bra tips! I dag ska vi i varje fall åka till mina föräldrars lägenhet och få lunch av dem. Och tänker åka in till biblan när vi hämtar skolbarnet också :) (men tänker att man kanske måste ha bb-väskan med sig i bilen för säkerthets skull då hinner man ju snabbt in till sjukhuset sen ifall det skulle börja hända mitt i stan helt plötsligt!!

Åh, måste vara tungt med två så små barn samtidigt som det kommer en till!
  • MårranTre

Är det förresten någon här som testat dricka hallonbladste? Lär vara bra för starkare sammandragningar. Kom precis ihåg att jag fick det tipset förra gången, och drack faktiskt lite då, men omöjligt att veta ifall det har någon skillnad...

Men är så desperat nu så ska nog köpa och testa. Det smakar ju inte illa ändå. Problemet är väl bara att man borde ha druckit det i flera veckor redan?? Om det nu alls funkar...

• MårranTre
    Tiger grr skrev 2014-05-27 12:09:57 följande:
    Jag är i gränslandet, som jag befarade. 1,5cm tapp kvar men öppen 3 cm. Vi är iväg på lunch nu och får en ny bedömning runt kl.14. Hoppas det hänt ngt mer tills dess annars blir det att få lite smärtstillande och hem och sova. (Vilket inte heller vore helt fel)
    Ojoj, har en känsla av att vi är i lite samma läge! Har inte fått någon inre undersökning förstås, men gissar att jag ligger på något liknande... Håller tummarna för att det går igång för dig ändå! (Eller att du får sova ut ordenligt före)
  • MårranTre

Gått omkring på stan nu, köpt kort åt dagispersonal osv. Fick sedan en lång stark värk i bilen. Men så stannade det vid det :/ Så promenader sätter nog igång sammandragningarna, men det finns sedan ingen garanti för att det går igång ordentligt sen. Men antar att varje värk ändå gör någon liten nytta på livmoderhalsen osv.

Nu ska jag dricka en kopp av det där teet och vila.

Och grattis till Sissan06

• MårranTre
    Tiger grr skrev 2014-05-27 22:38:20 följande:
    kl.17.11 kom vår lilla prinsessa. 3600 g tung och 50 cm lång. hon är underbar, är helt käär. Hjärta

allt gick väldigt fort där efter lunch. värkarna kom igång med 4-6 min mellanrum kring 13.30 och vips en timme senare va jag öppen 5 cm och ja 17.11 kom hon. :) mkt nöjd med förloppet och jag och min sambos teamwork. ganska imponerad då det var hans första förlossning och inte mkt påläst. hehe ;D

nu myser vi på förlossningshotellet. Solig
    Grattis Tiger grr!!! Underbart :)
  • MårranTre

Här har det varit en lugn natt till. Bara enstaka värkar igår. Var på mvc i morse och allt var bra och jag mår ju bra (förutom tålamodet). Efteråt var jag på lunch med min mamma och handlade mat, och har precis börjat få lite svaga värkar igen. Får se om det fortfarande är latensfas den här gången. Kom med 20 minuter emellan så...

Men i morse var jag riktigt låg. Känns som om det inte kommer att hända något alls. Så kommer dessa enstaka värkar ibland och liksom retas med en :/

Är på 41+3 i dag. Ångest.

Har tid för överburenhetskontroll på måndag, då det blir 42+1.

Men får fortsätta ta det lugnt och göra trevliga saker. Femåringen har sin sista dagisdag någonsin idag. Och sen kommer skolavslutningarna här (ni har kanske senare i Sverige?).

Får se om man hinner få en majbebis...

• MårranTre
    sagström skrev 2014-05-27 20:46:26 följande:
    EQ85; samma som mig.

Hur går det tjejer? Tiger?
    Det enda som händer här är att magen fortsätter växa. Nu i v 41 känns den ännu större, den går liksom uppåt.
    Jo jag tycker att rumpan sticker ut mer nu i slutskedet, och när bebis trycker på med fötterna lyfts rumpan jättehögt upp! Bebis växer ju fortfarande, trots att huvudet sjunker neråt.

Prövar verkligen på tålamodet det här att gå över till vecka 41 och 42...
  • MårranTre
    sagström skrev 2014-05-28 13:44:32 följande:
    Sitter på balkongen och har precis skrivit klart när jag ser svärmor komma på gården. Hon har köpt en elle och några praliner från ett fint chokladströssel här i stan. Åh, vad hemsk jag kände mig. Hon kom upp en stund och pratade i alla fall och nu ska jag lägga mig med tidningen i soffan.

Mårran; kolla din inbox.
    Svar finns i din inbox :)

Jag irriterar mig mest på att varje gång jag eller mannen ringer till någon så tror de att man fött barn... och man måste börja varje samtal med "inte ännu!".

Mannen har varit på jobbet i dag, men som tur är det inte så svårt för honom att komma hem om det sätter igång (tar 30-45 minuter nog).

Min mamma är som tur tålamodet själv. Det man behöver är precis någon som finns till men inte frågar så mycket eller visar någon otålighet själv... Nyss dammsög hon lite här
  • MårranTre

hej på er!

nu är jag hemma med vår flicka Astrid! Hon kom igår 13.25, efter att vi åkte in på torsdag kl 13... började plötsligt blöda helt utan smärta, så det var lite i panik man åkte in, kan ju vara blod från navelsträngen t.ex. Men bebis mådde bra, blodet var troligen ett brustet blodkärl, men förlorade lite mer blod än normalt pga av det. Vi blev intagna och väntade på värkar. Satt fast i ctg-maskin nästan hela tiden pga blödningen. Och dropp också pga GBS. Men på fredag morgon var värkarna fortfarande svaga och oregelbundna. Var tvungen att försöka sova i förlossningssalen. Helt slut var man ju. Så kl 8 ngt spräckte de hinnorna. Värkarna ökade lite, men fick också oxytocindropp, och då tog det fart. Vid 4 cm öppen  8men väldig tunna kanter på livmoderhalsen, ändå sjukt knäckande att ha skrikont och få höra att det bara är 4 cm!) var värkarna helt ohanterbara, och var på väg att få spinalbedövning. Precis när de skulle lägga den blev värkarna krystvärkar och klämde ut bebis på någon minut. Det var alltså en rätt jobbigt förlossning, från tråkigt frustrerande till panik, av och an. Men nu är det över, lättnaden är enorm Och jag och Astrid mår fint!

• MårranTre
    EQ85 skrev 2014-05-31 15:52:49 följande:
    Tur att ni åkte in. Låter som en långdragen o ganska tuff förlossning. Hoppas ni mår bra nu o kan mysa ihop =)
    jo det var bra att vi åkte in, det sa de på förlossningen också. De tog det på stort allvar. Nu var det tur att det bara var jag som blödde...

Och du har nog inte långt kvar nu heller, lycka till
  • MårranTre
    bluegrass skrev 2014-05-31 18:31:04 följande:
    Hmm, råkade skicka.
    Mårran- vilken pärs! Stort stort grattis!! Förstår att det var jättejobbigt och att du måste vara ganska slut nu efteråt.
    Men härligt att allt gick bra!

EQ- förstår verkligen besvikelsen! Men så bra att kroppen gjorde jobbet sen! Lycka till!
    Jo det är så skönt att det gick bra till sist :) Märker att återhämtningen nog blir lite längre nu än efter den förra "superenkla" (i jämförelse) förlossningen... pust (mjölken stiger och hela kroppen värker).
  • MårranTre
    luspudel skrev 2014-06-04 08:20:40 följande:
    Märks att det har blivit bebisar i tråden. Inte lika mycket tid att skriva, eller otålighet att skriva om smile1.gif

Ebbe är 16 dagar idag, helt galet. Igår började min man jobba igen och barnen var på förskolan en stund, 15-timmars blir det ju nu. Det gick jättebra att vara själv med alla tre, var lite orolig innan men det gick så bra så smile1.gif

Lilleman är annars hur lugn som helst, men har lite magknip (får endast ersättning vilket han fick redan på BB.) Ska köpa magdroppar och se om det hjälper. Hur rullar livet för er andra? Hur reagerar syskonen?
    Har inte själv varit vid datorn nästan alls

Redan 16 dagar? Här är vi bara på fem dagar än så länge :)

Jag har haft värk och ont i underlivet senaste dygnet, men det är väl för att man inte mer har så mycket endorfin i kroppen och smärtan börjar höra av sig. Har ju en bristning som behöver läka osv. Men är inte riktigt lika stel i höfterna mer i varje fall.

Amningen börjar flyta på bättre, men det är fortfarande jobbigt emellanåt att få Astrids suggrepp bra så att det inte är för litet, och utdrivningsreflexen gör fortfarande lite ont. Men det värsta är nästan när hon vill ha mjölk ofta ett tag, en gång i timmen, och sedan tar hon plötsligt en lång sovpaus och brösten känns som om de ska explodera av trycket :/ Tycker också att det är väldigt bökigt på natten med bindor och avslag och amningen. Sover nog bra när jag väl ligger ner, men är helt yr i bollen varje gång jag vaknar för att amma. Och det värker mer i kroppen också på natten. Hoppas det börjar vända snart det här och man börjar vara lite mer normal i kroppen (och att avslaget skulle börjar minska snart).

Syskonen har reagerat på lite olika sätt. Äldsta var lite skeptisk till att det skulle komma en bebis, och när han såg henne på sjukhuset såg han nästan knäckt ut. Men ett par dagar senare vill han ha henne i famnen och klappa på huvudet hela tiden och ser riktigt förälskad ut :) Och han är väldigt lugn och glad också. Kanske han var lite nervös, och nu har det släppt.

Femåringen var ju väldigt entusiastisk och glad när jag var gravid, men nu har hon blivit mer trotsig (sexårstrotset på väg) och gråter för alla små saker som inte går som hon vill. Så hennes känslor är nog all over the place som det heter
  • MårranTre

Hejsan!

bluegrass: tagit smärtstillare på natten, så man kan sova bättre det värsta gick över på torsdag.

Men igår åkte jag på en mild infektion i livmodern. Fick jätteont i magen igår förmiddag och låg feber. Måste ta med bebis och åka till jouren (visade sig att jag skulle tillbaka till förlossningsavdelningen, kändes lite tokigt...). Läkaren kollade med ul och det fanns möjligen lite hinnor kvar. Men det verkar räcka med antibiotika i pillerform. Så nu äter jag två olika sorter samtidigt. Och blev otroligt paranoid igår över om det påverkar bebis. Tycker det känns så obehagligt att äta mediciner som man vet går över i mjölken. Dessutom ökar risken för svamp om man tar livet av alla baterier. Men måste så klart få bort infektionen... hade lite högre feber på natten, så det är nog inget att leka med... som tur har smärtan gått över helt, och underligt nog har avslaget minskat jättemycket igår. Underligt.

Så jag får fortsätta ta det lugnt. Har inte orkat gå ut nästan alls ännu. Längtar efter att gå vagnpromenader.

• MårranTre
    Tiger grr skrev 2014-06-07 22:02:53 följande:
    Grattis Mårran och Sagström! Solig

Det har vart lite intensivt här första veckan. Hon va aningen slö och åt knappt, bara sov sov sov, så vi fick stanna kvar ända tills lördag på BB (hon kom tisdag). Nu är hon iaf mkt piggare, 11 dgr idag, min lilla mamis. Hjärta
    Lilla gullet
  • MårranTre
    sagström skrev 2014-06-08 11:24:29 följande:
    Tiger; så söt, och skönt att hon är piggar nu, det kan väl bli lite knasigt med blodsockret i början om jag inte minns fel.

Mårran; skönt att de hittade problemet, hoppas nu de får ut allt. Verkar ju extremt viktigt att det inte är kvar minsta lilla. Tyckte att det lät som att du hade lite väl ont. Förstår dig med penicillinet, åt med mellandottern och det känns liksom fel, men så himla viktigt att du blir bra nu ju. Det har gått väldigt bra (peppar peppar) för mig och hade nästan bara ont första dygnet så jag behövde tabletter sen har det bara kommit lite ibland efter amningen men gått över rätt fort. Avslaget har nu på 9 dagen minskat rejält och jag hoppas man slipper ha det 8 veckor som man kan läsa om.

Vi har haft en galen helg med två akutbesök här hemma. Vi har varit så skonade från olyckor och aldrig behövt åka in innan så blev nästan lite chock nu. Mannen fick ett galet migränanfall på fredagen och bara låg och kräktes och kunde inte ta sig upp från golvet. Han var knappt kontaktbar så min mamma ringde ambulansen och följde med honom till sjukhuset. Han fick stanna till igår och ett par timmar efter han kom hem ramlade tvååringen och slog i huvudet och blödde en del. Vi avvaktade att åka in men ett par timmar efter hon lagt sig vaknade hon otröstlig så då fick mannen åka in med henne. De var osäkra på om det var hjärnskakning men jag är nästan helt säker. Hon är rätt hängig emellan åt idag idag och kräktes ett par gånger på sjukhuset. De limmade i alla fall hennes jack. Så nu ska vi bara vila närmaste dagarna.
    Fy vilken stress! Och med ny bebis och allt, så behöver man verkligen inte sånt :( (fast inte annars heller)
  • MårranTre
    Jacqueline skrev 2014-06-08 16:29:02 följande:
    Idag kom vår "lilla" pojk 05:51 ,52cm och 4212gr.
    grattis!!
  • MårranTre
    EQ85 skrev 2014-06-10 12:38:14 följande:
    1/6 kl 17.56 kom vår lilla tös.
    3430 gram och 49 cm.
    Jag blev igångsatt, dem.tog hål på hinnorna 13.30. Fick epidural vid 15.30.
    Sen gick det undan =)
    Grattis!! Jag blev också igångsatt med hål på hinnorna... men hann inte få epiduralen för det gick plötsligt så snabbt i slutskedet! Ser på dina klockslag att våra förlossningar var nästan precis lika långa
  • MårranTre
    EQ85 skrev 2014-06-16 11:55:27 följande:
    nämen fy vad häftigt =)
    jag började få rätt ont efter 1,5 h (kl15.00) så ringde direkt på bm som kollade, då hade jag öppnat mig 2cm, va öppen 5 cm. så då ringde hon direkt på narkosläkaren så vi skulle hinna sätta den.
    tror den sattes runt 15.30-16. sen öppnade jag mig 4-5 cm till 17.30.

här är Eri Hjärta

ja lite väl häftigt... de sa att jag bara var 4 cm öppen när det gått c. 4 timmar (iofs mycket mjuka kanter på livmoderhalsen), och skrek som en galning i det skedet, kunde inte fatta att var så lite öppen, så då föreslog de bedövningen, men när de skulle sätta den så kände jag krystvärkarna och det var dags att trycka ut tjejen... så det var typ 4 till 10 cm på några minuter bara (tycker synd om alla i rummet, så som jag vrålade i det skedet )

Jättesöt liten Eri
Svar på tråden Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?