Inlägg från: Radhuspinglan |Visa alla inlägg
  • Radhuspinglan

Sojamjölk och illamående?

Jag har druckit sojamjölk idag och nu mår jag så jäkla illa! Jag har skitit (eller snarare kissat från rövhålet), typ fyra gånger - samt att jag närsomhelst kommer att kräkas (det känns så iaf). Beror detta på sojamjölken? I övrigt har jag inte ätit något annorlunda. Sojamjölken är det enda jag inte brukar inta, så misstankarna riktas mot den. Hur pass troligt är det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-29 23:11
    Uppdaterar med en kräkning...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-29 23:28
    Uppdatering: Illamåendet har lagt sig. Note to self: knäckebröd är jääääää*ligt svårt att kräkas upp! Over and out.

• Svar på tråden Sojamjölk och illamående?
  • Radhuspinglan

Men komigen nu alla eko-antilakto-mandelmjölks-morsor! Svara! Jag avliiiiiiider här!

• Radhuspinglan
    Chocoholica skrev 2014-04-29 23:07:17 följande:
    Jag drack sojamjölk ett tag och mådde helt OK. Du är nog överkänslig mot det och får ersätta det med något annat. Det finns havremjölk och mandelmjölk som är helt OK.
    Make chocolate cake not war.

Havremjölk är typ glutenmjölk - så det går bort! Mandelmjölk känns så...pretto... Skitsamma, - VAD i sojamjölken kräks jag av!? :O
  • Radhuspinglan
    kouki skrev 2014-04-29 23:21:39 följande:
    Sojaproteinet är väldigt likt komjölksproteinet, så om du är allergisk mot komjölk finns det stor sannolikhet att du är det mot soja också.  Sen som multiallergiker (mjölkprotein, vete, råg och gluten) så kan jag säga att havremjölk är helt ok då havre i sig är i princip glutenfritt. Det räknas som en "låg-gluten produkt" men är helt ok för t.ex. mig och den enda andra som jag känner med samma problem som jag att dricka. Annars är det som sagt ris-, mandel-, kokos- eller hasselnötsmjölk som gäller t.ex.

Är inte allergisk mot något av det. Sojamjölken var på extrapris, så jag slog till! Och nu tycks den slå tillbaka. :S Äh, jag skippar nog mjölk helt och hållet. För visst är det inte nödvändigt för vuxna att dricka mjölk? Man går inte miste om nått livsviktigt ämne eller så?
  • Radhuspinglan
    Aniiee skrev 2014-04-29 23:41:43 följande:
    Den kanske var gammal? Nej, vuxna behöver inte dricka mjölk, dock har vi lättare att tillgodogöra oss D-vitaminet i mjölk än i säg d-vitaminkapslar. Men det är nästan hugget som stucket....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever

Den går ut 2015. Håller fem dagar från att den öppnats. Öppnades idag.
    kouki skrev 2014-04-29 23:44:03 följande:
    Och att välja soja av ekoval är något man inte tänkt igenom helt, med tanke på hur det är producerat :) Om du vill vara vänlig mot naturen så skulle jag nog satsa på något mer när-producerat än en sojaprodukt.

Jag är inte ute efter att vara eko. Jag kör inte bil - jag anser mig därför ha rätt att äta banan, vattenmelon, samt jordgubbar året om. ;)
Svar på tråden Sojamjölk och illamående?