• Radhuspinglan

Sojamjölk och illamående?

Jag har druckit sojamjölk idag och nu mår jag så jäkla illa! Jag har skitit (eller snarare kissat från rövhålet), typ fyra gånger - samt att jag närsomhelst kommer att kräkas (det känns så iaf). Beror detta på sojamjölken? I övrigt har jag inte ätit något annorlunda. Sojamjölken är det enda jag inte brukar inta, så misstankarna riktas mot den. Hur pass troligt är det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-29 23:11
    Uppdaterar med en kräkning...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-29 23:28
    Uppdatering: Illamåendet har lagt sig. Note to self: knäckebröd är jääääää*ligt svårt att kräkas upp! Over and out.

• Svar på tråden Sojamjölk och illamående?
  • Radhuspinglan

Men komigen nu alla eko-antilakto-mandelmjölks-morsor! Svara! Jag avliiiiiiider här!

• Chocoholica

Jag drack sojamjölk ett tag och mådde helt OK. Du är nog överkänslig mot det och får ersätta det med något annat. Det finns havremjölk och mandelmjölk som är helt OK.

Make chocolate cake not war.
  • Chocoholica

Du är inte tålmodig du!

Radhuspinglan skrev 2014-04-29 23:06:35 följande:
    Men komigen nu alla eko-antilakto-mandelmjölks-morsor! Svara! Jag avliiiiiiider här!

• Radhuspinglan
    Chocoholica skrev 2014-04-29 23:07:17 följande:
    Jag drack sojamjölk ett tag och mådde helt OK. Du är nog överkänslig mot det och får ersätta det med något annat. Det finns havremjölk och mandelmjölk som är helt OK.

Havremjölk är typ glutenmjölk - så det går bort! Mandelmjölk känns så...pretto... Skitsamma, - VAD i sojamjölken kräks jag av!? :O
  • Aspie

Jag har druckit rätt mycket sojadryck och det har alltid gått bra för mig. Föredrar dock havredryck. Fast är du orolig för gluten så finns det ju risdryck som är rätt gott med, dock ganska sött. Mandeldryck tycker jag är sisådär faktiskt, det är ingen höjdare för min del... Något som är gott i kaffe är ris- och hasselnötsdryck som ger en rätt härlig smak.

• kouki

Sojaproteinet är väldigt likt komjölksproteinet, så om du är allergisk mot komjölk finns det stor sannolikhet att du är det mot soja också. 

Sen som multiallergiker (mjölkprotein, vete, råg och gluten) så kan jag säga att havremjölk är helt ok då havre i sig är i princip glutenfritt. Det räknas som en "låg-gluten produkt" men är helt ok för t.ex. mig och den enda andra som jag känner med samma problem som jag att dricka.

Annars är det som sagt ris-, mandel-, kokos- eller hasselnötsmjölk som gäller t.ex.

• Radhuspinglan
    kouki skrev 2014-04-29 23:21:39 följande:
    Sojaproteinet är väldigt likt komjölksproteinet, så om du är allergisk mot komjölk finns det stor sannolikhet att du är det mot soja också.  Sen som multiallergiker (mjölkprotein, vete, råg och gluten) så kan jag säga att havremjölk är helt ok då havre i sig är i princip glutenfritt. Det räknas som en "låg-gluten produkt" men är helt ok för t.ex. mig och den enda andra som jag känner med samma problem som jag att dricka. Annars är det som sagt ris-, mandel-, kokos- eller hasselnötsmjölk som gäller t.ex.

Är inte allergisk mot något av det. Sojamjölken var på extrapris, så jag slog till! Och nu tycks den slå tillbaka. :S Äh, jag skippar nog mjölk helt och hållet. För visst är det inte nödvändigt för vuxna att dricka mjölk? Man går inte miste om nått livsviktigt ämne eller så?
  • kouki
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 23:25:59 följande:

Är inte allergisk mot något av det. Sojamjölken var på extrapris, så jag slog till! Och nu tycks den slå tillbaka. :S Äh, jag skippar nog mjölk helt och hållet. För visst är det inte nödvändigt för vuxna att dricka mjölk? Man går inte miste om nått livsviktigt ämne eller så?
    Alltså, komjölk är en kalcium, A- och Dvitamin källa, det kan man få i sig på annat vis. Havremjölk och dylika ting är ju mest för de som vill ha ett alternativ, och berikas ibland för att likna innehållet av vanlig mjölk, men inte alltid. Så nej, det är inte nödvändigt på näringsfronten. 
  • Aniiee
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 23:25:59 följande:

Den kanske var gammal?

Nej, vuxna behöver inte dricka mjölk, dock har vi lättare att tillgodogöra oss D-vitaminet i mjölk än i säg d-vitaminkapslar. Men det är nästan hugget som stucket....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • kouki

Och att välja soja av ekoval är något man inte tänkt igenom helt, med tanke på hur det är producerat :) Om du vill vara vänlig mot naturen så skulle jag nog satsa på något mer när-producerat än en sojaprodukt.

• Radhuspinglan
    Aniiee skrev 2014-04-29 23:41:43 följande:
    Den kanske var gammal? Nej, vuxna behöver inte dricka mjölk, dock har vi lättare att tillgodogöra oss D-vitaminet i mjölk än i säg d-vitaminkapslar. Men det är nästan hugget som stucket....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever

Den går ut 2015. Håller fem dagar från att den öppnats. Öppnades idag.
    kouki skrev 2014-04-29 23:44:03 följande:
    Och att välja soja av ekoval är något man inte tänkt igenom helt, med tanke på hur det är producerat :) Om du vill vara vänlig mot naturen så skulle jag nog satsa på något mer när-producerat än en sojaprodukt.

Jag är inte ute efter att vara eko. Jag kör inte bil - jag anser mig därför ha rätt att äta banan, vattenmelon, samt jordgubbar året om. ;)
  • Chocoholica
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 23:10:32 följande:

Havremjölk är typ glutenmjölk - så det går bort! Mandelmjölk känns så...pretto... Skitsamma, - VAD i sojamjölken kräks jag av!? :O
    Pretto? Det är inget fel på det. 
  • Aspie

Lite off topic fråga, men varför skriver/säger ni t.ex. havremjölk? Det är inte mjölk. Det är substitut för mjölk och när man köper det i butik står det väl alltid -dryck? Jag har förstått att många använder -mjölk i vardagstal, men inte varför.

• kouki
    Aspie skrev 2014-05-01 15:15:09 följande:
    Lite off topic fråga, men varför skriver/säger ni t.ex. havremjölk? Det är inte mjölk. Det är substitut för mjölk och när man köper det i butik står det väl alltid -dryck? Jag har förstått att många använder -mjölk i vardagstal, men inte varför.
    Därför det är det jag använder istället för mjölk, vitt och ska efterlikna mjölk. Så det är den mjölk jag använder mig av pga min relativt nya allergi. Är uppvuxen delvis under somrarna på en mjölkgård, och just mjölk är något som har varit en stor del av min mathållning tidigare, så rent mentalt är det på något vis viktigt att ha kvar någon slags "mjölk" i min kost. Att använda ordet "dryck" är helt främmande för mig då jag sammankopplar det med koncentrerad saft på tetra... Så vi är alla olika i våra kopplingar till ord. Vad jag inte förstår är att man ska ifrågasätta andras förhållanden till en sådan ickefråga?
  • Madmoiselle
    kouki skrev 2014-05-01 17:21:21 följande:
    Därför det är det jag använder istället för mjölk, vitt och ska efterlikna mjölk. Så det är den mjölk jag använder mig av pga min relativt nya allergi. Är uppvuxen delvis under somrarna på en mjölkgård, och just mjölk är något som har varit en stor del av min mathållning tidigare, så rent mentalt är det på något vis viktigt att ha kvar någon slags "mjölk" i min kost. Att använda ordet "dryck" är helt främmande för mig då jag sammankopplar det med koncentrerad saft på tetra... Så vi är alla olika i våra kopplingar till ord. Vad jag inte förstår är att man ska ifrågasätta andras förhållanden till en sådan ickefråga?

• Aspie
    kouki skrev 2014-05-01 17:21:21 följande:
    Själv känner jag snarare att jag vill komma bort från ordet mjölk eftersom det är just det jag inte tål och kopplar till negativa erfarenheter.
    Hur kan -dryck vara helt nytt när det är det det oftast står på förpackningarna i butik eller på produkternas hemsidor? Ex. risdryck (Carlshamn), sojadryck (GoGreen) och havredryck (Oatly).
    Jag ifrågasätter det eftersom många använder sig av -mjölk och att jag inte förstår varför, får man inte undra det och fråga? Jag tycker det är extra konstigt just för att det oftast står -dryck på förpackningarna med.
  • kouki
    Aspie skrev 2014-05-01 18:33:28 följande:
    Själv känner jag snarare att jag vill komma bort från ordet mjölk eftersom det är just det jag inte tål och kopplar till negativa erfarenheter.
    Hur kan -dryck vara helt nytt när det är det det oftast står på förpackningarna i butik eller på produkternas hemsidor? Ex. risdryck (Carlshamn), sojadryck (GoGreen) och havredryck (Oatly).
    Jag ifrågasätter det eftersom många använder sig av -mjölk och att jag inte förstår varför, får man inte undra det och fråga? Jag tycker det är extra konstigt just för att det oftast står -dryck på förpackningarna med.
    Jag bryr mig faktiskt inte ett dyft om vad du kallar det och inte heller vad de som gör det kallar det. Men du frågade faktiskt varför vi som gör det gör det, det var därför jag svarade och förklarade att jag tycker att det är en märklig fråga att ställa av alla frågor man kan ställa. Alla är vi olika, varför ifrågasätta andras ordval? Det är det jag reagerar på. 
  • skaparlust
    Aspie skrev 2014-05-01 18:33:28 följande:
    Jag (och de flesta andra, tror jag) kallar alla dessa drycker "---mjölk" i vardagligt tal, just för att de är ersättningsprodukter för mjölk. Om inte mjölk var ett så starkt inslag i vår matkultur skulle antagligen alla dessa drycker över huvud taget inte ens finnas. Språkbruket förtydligar bara vilken sorts dryck det rör sig om, även om det råkar stå "-dryck" på förpackningarna.

Dricker du själv av dessa ersättningsprodukter för mjölk trots dina negativa erfarenheter av mjölk, eller är det bara ordet du vill komma bort från och inte drycken?
Svar på tråden Sojamjölk och illamående?