• joss82

BIM Juni 2014

Då var det redan dags att starta en BIM juni-tråd! Har så lång menscykel att jag helt missar maj. Välkomna alla och hoppas den här tråden kommer innebära en hel massa plus!

• Svar på tråden BIM Juni 2014
  • JhjärtaK
    Miini skrev 2014-05-26 11:56:13 följande:

Hade också ÄL i helgen. Jag har gett upp all form av självdiciplin att vänta till BIM. Laddade upp ordentligt med stickor och har lovat mig själv att få börja på ÄL+8 och sedan göra varannan dag (kommer säkert bli varje dag ändå :P).

Hoppas att det går bra för oss. Det här är första riktiga försöket för oss, och jag hoppas massor att det funkar direkt. 

Jag hade bestämt mig för att börja tidigast på ÄL+9 då jag fick negativt med dottern på ÄL+8 och sen positivt på ÄL+10 (testade aldrig +9) men jag kunde inte hålla mig så jag tänkte "men det är ju bra att se hur ett negativt test ser ut" så jag testade på ÄL+8 och det kom upp två streck! Svagt svagt såklart men det andra fanns där. Sen testade jag varje dag och det kan jag inte rekommendera, det är jättesvårt att se om det stegrar från en dag till en annan, utan om du får ett svagt plus så vänta två dagar tills nästa test, då är det jättemycket enklare att se stegringen

Tyvärr slutade ju vårt första försök i missfall sen men klart att det kan ta sig med en gång
  • JhjärtaK
    NILE90 skrev 2014-05-26 12:28:20 följande:
    Förra månaden testade jag två gånger, en på ÄL+8 (tror jag) och sen en på ÄL+10, samma dag kom mensen också. Funderar på att köpa fler stickor nu så att jag har OM jag nu inte skulle kunna hålla mig och kan ju vara bra att ha till nästa omgång tänker jag också, om det nu inte skulle ta sig. 

Jag hoppas verkligen att det tar sig, blir så himla deppig om det ska behöva ta flera flera försök för oss...
    Brukar din mens komma på ÄL+10? Om ja så betyder det att du har en lutealfas på 9 dagar och vill verkligen inte måla fan på väggen men en lutealfas som är under 10 dagar kan medföra fertilitetsproblem då det befruktade ägget inte har lika lång tid på sig att fästa i livmoderslemhinnan innan mensen sköljer bort det. Jag antar att du testade med ÄL-test och inte gick enligt något app/annan uträknare?

Som sagt, brukar inte mensen komma såpass tidigt så är det ju ingen fara. "Normalt" anses att ha en lutealfas på 12-16 dagar och 10 dagar och uppåt skall inte påverka. 
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-05-26 14:12:35 följande:
    När jag försökte bli gravid med vår dotter så hade jag oregelbunden mens så jag visste aldrig ens ungefär när min ÄL skulle kunna tänkas vara. Kände heller aldrig av den. Så då körde jag med ÄL-stickor från testlagret.se och sedan när de började visa på ÄL så kontrollerade jag med CB digitala (rosa) för att se om de stämde och fick oftast en glad gubbe smile1.gif

Men har du regelbunden cykel och koll på när din ÄL är på ett ungefär (om den bara skiftar 1-2 dagar) så skulle jag köra på CB digitala, aldrig något att tolka utan antingen blir det en glad gubbe eller inte. Vet att många kör på de nya lila CB nu men jag tycker att de verkar så känsliga, kanske för känsliga till och med. 
    Precis så gjorde jag!
    När jag började se stegring på stickorna tog jag CB. Jag hade sedan tidigare månader kvar 4 stickor av den lila och 3 av den rosa så jag har kört både och, plus stickor, nu dom senaste dagarna.
    Glad gubbe både på lila och rosa och maxutslag på stickorna idag. Så nu är bara den stora frågan NÄR släpper ägget? :)
  • NILE90
    JhjärtaK skrev 2014-05-26 14:30:05 följande:
    Brukar din mens komma på ÄL+10? Om ja så betyder det att du har en lutealfas på 9 dagar och vill verkligen inte måla fan på väggen men en lutealfas som är under 10 dagar kan medföra fertilitetsproblem då det befruktade ägget inte har lika lång tid på sig att fästa i livmoderslemhinnan innan mensen sköljer bort det. Jag antar att du testade med ÄL-test och inte gick enligt något app/annan uträknare?

Som sagt, brukar inte mensen komma såpass tidigt så är det ju ingen fara. "Normalt" anses att ha en lutealfas på 12-16 dagar och 10 dagar och uppåt skall inte påverka. 

Sen jag slutade med piller har jag mina cykler varit: 28, 28, 29, 30, 26 dagar. Är första månaden som jag provar med ÄL-test så jag antar att jag hade min ÄL tidigare än vad jag trodde förra månaden och att cykeln bara försöker återgå till "normala" 28 dagar. Så förra månaden följde jag bara min app och antog att jag hade ÄL enligt den, ska man gå på symtom så hade jag förmodligen ÄL runt 3 dagar tidigare och därför en lutealfas på 13 dagar. 

Denna månaden har jag stenkoll. ÄL i lördags eller söndags, strecken såg lika starka ut. BIM 7/6. 

Tycker för övrigt att det inte är riktigt okej av dig att påstå att jag har fertilitetsproblem utan att veta bakgrunden, även om det inte var det du menade. 

• JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-05-26 14:30:47 följande:
    Precis så gjorde jag!
    När jag började se stegring på stickorna tog jag CB. Jag hade sedan tidigare månader kvar 4 stickor av den lila och 3 av den rosa så jag har kört både och, plus stickor, nu dom senaste dagarna.
    Glad gubbe både på lila och rosa och maxutslag på stickorna idag. Så nu är bara den stora frågan NÄR släpper ägget? :)
    det sägs 12-48 timmar efter fullt utslag. Jag kände att min kom rätt så snabbt efter att jag fick glad gubbe, kanske 12 timmar för sedan var molvärken över och då antar jag att ägget redan hade släppt. 
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-05-26 15:02:01 följande:
    det sägs 12-48 timmar efter fullt utslag. Jag kände att min kom rätt så snabbt efter att jag fick glad gubbe, kanske 12 timmar för sedan var molvärken över och då antar jag att ägget redan hade släppt. 
    Jag har haft molvärk hela dagen, så det är väl på gång att släppa då. 
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-05-26 15:09:40 följande:
    Jag har haft molvärk hela dagen, så det är väl på gång att släppa då. 
    Låter lovande!
  • sowe81
    jessi84 skrev 2014-05-23 22:43:33 följande:

Okej, men är det extra viktigt att då ha sex varannandag eller kan man ha det när som och även på ÄL dagen?
    Ha sex bara, tänk inte så mkt på vilka dagar. Men vill man tänka är ju sex varannan dag från söutet på mensen och sen varje kring det du får positivt på äl-test. Spermierna lever ju upp till 5-7 dagar o ägget lever 24 timmar från det att det släppt. Det kanta nån dag för såermierna att nå sitt mål.

Lycka till o njut av fin man
  • NILE90
    JhjärtaK skrev 2014-05-26 15:02:01 följande:

Jag fick maxutslag på stickorna lör-sön (kunde verkligen inte urskilja att någon var svagare) men hade en väldigt kännbar värk i livmodern igår förmiddag, under kvällen var värken borta och idag känner jag ingenting. Vi har myst sön, mån, ons, fre, lör, sön och är nu i valet och kvalet om vi ska hoppa över idag och mysa på tis, eller om vi kör idag också och hoppas det funkar. 

Grejen är den att min mamma kommer och hälsar på mellan ons-sön och det är väl kanske inte läge att ha det lite mysigt när hon finns i rummet bredvid. Annars hade vi ju kört idag och myst på ons också. 

• sowe81
    ImseVimseSpindel skrev 2014-05-25 17:42:16 följande:

Vilken dag i cykeln brukar ni ha ÄL? :)

Omkring dag 15-17. Har 12 dagar mellan äl-mens.
Svar på tråden BIM Juni 2014