• Slugger100

Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?

Som rubriken lyder! Har en vän som pluggar till hälsopedagog och vi diskuterade denna fråga, väldigt intressant och det skulle vara kul och höra hur/vad ni andra skulle laga för mat!

• Svar på tråden Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?
  • Sven Erik Johansson

De flesta kristna "äter allt" och många kristna har försvarat "köttsamhället". Den av de tre som man inte skulle behöva tänka i "förbjuden-mat-termer" om(ej fläskkött, ej skaldjur o kanske annat) vore den kristne som jun inte har de matregler som islam och judendom inkluderar, MEN sedan , även om vi som sagt inte hävdar det som ett krav för frälsning genom Kristus att vara vego, blir vi allt fler vego-kristna idag. Fler o fler kristna börjar "vakna" vad gäller vegetarisk djuretik och också vad gäller fördelar för mänskligheten med vegomat-mindre svält osv! Jag tar avstånd från militant djurrättskamp men ser positivt på att djuretiska frågor börjar uppmärksammas. Jag tar avstånd från en del sekulär djurrättsfilosofi och även från österländska religiösa tankar men här är min store inspiratör vad gäller kristen vegetarianism : Andrew Linzey: Engelsk präst och universitetsman med ett intressant budskap om barmhärtighet.

">

• Carnitas
    Sven Erik Johansson skrev 2014-05-09 08:34:49 följande:
    Det finns de som är överdrivet påstridiga på vegohåll. Det kan jag , sjääv vego erkänna, men det finns också solidaritetsskäl till detta. Om man menar att det skulle leda till mindre lidande bland både människor (tex mindre svält i den fattigare delen av världen och mindre sjukdomar i den rika) och djur med mer vegetariskt ätande i världen så är det förståss inspirerande att arbeta för att göra vego-mat mer populär.

Jag tar NATURLIGTVIS avstånd från den lilla gruppen militanta veganer och vil arbeta med lagliga medel.

Det är predikandet som folk finner väldans irriterande.

Och oftast handlar det om att de har en bättre moral än du.

Som tur är de få, men jävligt jobbiga.

De där militanta veganerna, de är ett gäng jävla hycklare.

• Sven Erik Johansson
    Carnitas skrev 2014-05-09 13:59:07 följande:

Det är predikandet som folk finner väldans irriterande.

Och oftast handlar det om att de har en bättre moral än du.

Som tur är de få, men jävligt jobbiga.

De där militanta veganerna, de är ett gäng jävla hycklare.

Överdrivet predikande och förståss ännu värre militanta aktioner är av ondo tycker jag med. Samtidigt så tycker jag att i ett öppet forum där det är frivilligt att ta del av ens inlägg skall man få skriva att man tycker en viss livsstil har fördelar för en själv och andra om man tycker det. Jag skulle dock inte om jag åt lunch tillsammans med dig säga usch och fy för vad du hade på tallriken och vara otrevlig.
  • Carnitas
    Sven Erik Johansson skrev 2014-05-09 15:40:43 följande:
    Överdrivet predikande och förståss ännu värre militanta aktioner är av ondo tycker jag med. Samtidigt så tycker jag att i ett öppet forum där det är frivilligt att ta del av ens inlägg skall man få skriva att man tycker en viss livsstil har fördelar för en själv och andra om man tycker det. Jag skulle dock inte om jag åt lunch tillsammans med dig säga usch och fy för vad du hade på tallriken och vara otrevlig.

Tycker inte vi ens behöver diskutera de militanta, då det inte har nått med vegetarianism att göra.

Dessa hade bara hittat något annat att förstöra om det inte hade varit för detta.
    Som typ anti-nazist, där dom också får gå göra dumheter pga "högre" moral.

Jag brukar avpollettera denna typen av vegetarianer som vill predika för mig.

Mellan tummen och pekfingret, så handlar det om 5-10% av alla vegetarianer jag träffat på.

Dock har jag diskuterat det många gånger.

Men stor skillnad på en predikan och ett vanlig diskussion.

Reta vegetarianer är enkelt, därför tror jag att många gillar och reta dom.

Just för de är så lätt stötta och konstigt nog så funkar inte argumenten så himla bra.

Då de i grunden är helt okey, men tror det hör ihop med att de blir så sura så snabbt.

När de blir sura, så kommer alltid någon och säger "kanske om du åt riktig mat, så skulle du inte vara så sur".

• Mandel
    Sven Erik Johansson skrev 2014-05-09 08:37:54 följande:

Fast skaldjur är väl inte tillåtat enligt traditionella judiska matregeler om jag minns rätt!
    Har jag påstått det? 
    Jag skrev på ett lite finare vis att jag fullkomligt struntar i vad folk äter eller inte. Jag lagar mat som jag vill äta och duger inte det så får de vara utan.
    Så länge det inte är några allergier inblandade så gör jag som jag känner. Tänker inte slå knut på mig själv för att tillgodose andras nycker.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee
    ellevira skrev 2014-05-08 21:50:34 följande:
    min meny hade bestått av:
    förrätt :  jag hade gjort lite olika såser typ hummus, guacamole, het tomatsalsa, tzaziki med något gott bröd att mumsa dom med
    huvudrätt: troligen en fisk- o skaldjursoppa med vitlöksbröd
    dessert: chokladfondant med hallon o nåt annat gott

så hade det inte blivit fråga om kocher eller halal.

de som säger "jag hade bjudit på detta och så hade den som velat äta"  *suck* otroligt respektlöst! 
    ta er ut i världen en år och lär er öppna sinnet en smula iallafall!
    Sorry, men skaldjur är inte kosher, så den soppan skulle juden inte äta....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Aniiee
    Ebba 767 skrev 2014-05-08 19:20:16 följande:
    Om fler såg det så, skulle resurserna räcka till fler.
    =)
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Booth
    Mandel skrev 2014-05-09 18:36:13 följande:
    Har jag påstått det? 
    Jag skrev på ett lite finare vis att jag fullkomligt struntar i vad folk äter eller inte. Jag lagar mat som jag vill äta och duger inte det så får de vara utan.
    Så länge det inte är några allergier inblandade så gör jag som jag känner. Tänker inte slå knut på mig själv för att tillgodose andras nycker.
    Du har inte många middagsbjudningar förmodar jag?
  • Carnitas
    Booth skrev 2014-05-09 19:23:55 följande:
    Du har inte många middagsbjudningar förmodar jag?

Vad för dig att tro detta?

Enda man kan gissa är att h*n inte har middagsbjudningar där man behöver ta hänsyn speciellt ofta.

Själv tar jag ingen större hänsyn, utan jag lagar också den maten jag gillar.

Sen har jag vissa små justeringar som, gör folk kan äta det mesta.

Då främst för allergier.

Sen om jag nu skulle bjuda en muslim som inte äter fläsk.

Så ser jag inga större problem att välja rätter som inte innehåller fläsk.

• auster

De gillar frukt, nötter och bananer tror jag. 

Svar på tråden Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?