• Slugger100

Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?

Som rubriken lyder! Har en vän som pluggar till hälsopedagog och vi diskuterade denna fråga, väldigt intressant och det skulle vara kul och höra hur/vad ni andra skulle laga för mat!

• Svar på tråden Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?
  • Esma Sultan
    Mithi skrev 2014-04-28 18:35:47 följande:
    Jag skulle först och främst ta reda på om det fanns några allergier: gluten, laktos, ägg, etc. 
    Sedan skulle jag ta reda på om någon av dem äter enligt en viss riktlinje, t.ex. vegetariskt eller fläskfri kost. 

När jag tagit reda på detta skulle jag bjuda på vad som helst som jag tror faller både mig och mina gäster i smaken. 
    Samma procedur som om jag hade bjudit en hindu, buddhist eller ateist på mat med andra ord smile1.gif
    Underbart! Finns det fler av dig?Glad
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Oleanna
    Esma Sultan skrev 2014-04-28 18:08:09 följande:
    Jag har inte funnit något i Koranen där det står att man inte får äta av vissa av fiskar eller skaldjur. 
    Däremot vet jag att man av kulturella orsaker inte äter tex. kräfta eller räkor för att man likställer dem med skalbaggar och andra kryp.

I Turkiet är man i storstäderna oftare mer "liberal" med man är mer konservativ i småorter och byar. Längs kusterna finns det väl också en annan matkultur där fisk och skaldjur oftast ingår. Framför allt musslor. 
    Nej men det finns mycket folk gör som inte står i koranen som de hävdar tillhör religionen. Tyvärr
  • Ebba 767

Tycker tråden visar hur skrämmande köttfixerad vår kultur är. Typ: en måltid är inte komplett utan kött. Vakna upp ur er köttdvala och upptäck den vegetariska världen :)

• Catti41
    Tom Araya skrev 2014-04-28 16:01:11 följande:
    Vilka av trådens religiösa har krav på icke animala födoämnen?

Ingen av dem, men det är ett säkert sätt att se till att det inte finns något från gris i maten (det finns rätt mkt käk som otippat innehåller animalier oftast från gris. Inte bara gelatin.) eller att mjölk och annat inte blandas på fel sätt. Öht så är vegansk mat ett relativt säkert sätt att tillfredsställa de flesta dieter och allergier. Förutom då LCHF och glutenallergi.
  • Uffesson

Allt inkl. kött går inte att bjuda på. Jag köper inte halal eller kosher då det är djurplågeri. Linsgryta får det väl bli då... det är gott som bara den.

• Oleanna
    Catti41 skrev 2014-04-28 19:22:02 följande:

Ingen av dem, men det är ett säkert sätt att se till att det inte finns något från gris i maten (det finns rätt mkt käk som otippat innehåller animalier oftast från gris. Inte bara gelatin.) eller att mjölk och annat inte blandas på fel sätt. Öht så är vegansk mat ett relativt säkert sätt att tillfredsställa de flesta dieter och allergier. Förutom då LCHF och glutenallergi.
    Går utmärkt det med. :) Finns kokosmjölk och rismjölk.
  • Aniiee
    Ebba 767 skrev 2014-04-28 19:08:50 följande:
    Tycker tråden visar hur skrämmande köttfixerad vår kultur är. Typ: en måltid är inte komplett utan kött. Vakna upp ur er köttdvala och upptäck den vegetariska världen :)
    Så kan man se det, jag ser det snarare som att kött är bjudmat. Bjuder man på mat så tar man i lite. Precis som jag bjuder på chokladtryffel och tårta, snarare än en "enkel" paj eller sockerkaka.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Vlad
    Lilje skrev 2014-04-28 17:08:46 följande:
    Jag förstår mig inte på folk som blir bjudna på mat, och sätter femtioelva krav på vad som ska serveras. Det om något är oförskämd.
    Att inte äta en viss rätt är inte samma sak som att ställa krav och det är inte det minsta oförskämt att avstå från den mat som serveras.
  • Esma Sultan
    Oleanna skrev 2014-04-28 19:02:50 följande:
    Nej men det finns mycket folk gör som inte står i koranen som de hävdar tillhör religionen. Tyvärr
    Jo, jag vet. Rynkar på näsan
  • Esma Sultan
    Ebba 767 skrev 2014-04-28 19:08:50 följande:
    Jag tycker det mest har talats om fisk. 
Svar på tråden Ni ska bjuda en jude,kristen och muslim på en 3-rätters middag, vad bjuder ni på?