MissLaila skrev 2014-06-24 22:00:21 följande:
Jag måste bara gnälla lite och hoppas på att någon kan ge mig bra tips.
Jag har hostat i över en vecka nu, hostar hela nätterna så jag knappt får sova och på morgonen hostar jag upp typ 1 ton med slem. Jag har pratat med sjukan, men får ingen hjälp för att jag bara är i tredje månaden, idag v 9+2. Igår började jag även få ont i bihålorna och halsen, är svullen på ena sidan i halsen. Men!! Jag ska bara dricka mkt säger dom. Är det meningen att man ska behöva plågas bara för att man är gravid? :( Det finns smärtstillande, mediciner mot illamående, mot halsbränna och gallproblem som man kan äta under graviditeten. Men inte ett ENDA preparat mot förkylning/hosta som man får ta! :( Jag har så ont i magen pga hostan, det enda som händer med allt vatten är att jag får springa på toa stup i kvarten.
Någon som har något bra husmorstips eller liknande?
Socker är slemlösande så drick varm saft eller te med mycket socker i innan du ska sova. Honung och citron brukar lindra halsont.
Finns halstabletter som är okej att ta som gravid och även nässpray mot bihålorna tror jag, kolla med personalen på Apoteket.
Men jag håller med om att du ändå ska till en läkare, klart du kan få hjälp fast du är gravid..
Krya på dig!