Inlägg från: fröet2015 |Visa alla inlägg
  • fröet2015

BF Januari 2015

Tingeliiiing skrev 2014-05-06 13:29:34 följande:
    Nån av er här inne som känt som kramp i underlivet med svag molvärk i ryggen? V 5+2 idag!
    Molvärken försvann snabbt men krampen i underlivet är kvar!

Har gått o stått mkt idag vet ej om d beror på d!
    Kan det inte vara ligamenten?
  • fröet2015
    maarny skrev 2014-05-07 08:52:32 följande:
    Kan inte alla berätta lite personlig om er själv? :) typ vad ni gör när ni inte hänger här, jobb, hobby? :)
    Jag är narkossjuksköterska, har inte så mycket tid för hobbies sen min första unge föddes, men innan dess spelade jag mycket datorspel, tränade och lekte med hunden. Och drack öl förstås! ;) Har alltid varit politiskt engagerad, i synnerhet vad gäller rättvisefrågor, nationellt som internationellt. 
  • fröet2015
    Sunnan skrev 2014-05-07 12:10:25 följande:
    Jag är 30 år och jobbar inom vården. Bor i en lägenhet i förorten med min man, vi gifte oss förra sommaren. Mitt största intresse är matlagning och bakning, har en vägg full med kokböcker, tittar på otaliga matlagningsprogram och älskar att få experimentera i köket. Var nyligen på resa till Frankrike med min man där han konstaterade att de flesta restauranger inte imponerade alls på honom längre för han får bättre mat hemma - kan vara den bästa komplimang jag fått. Trivs också väldigt bra i löpspåret, jag blir rastlös och mår dåligt om jag inte får träna så det ska bli spännande att se hur det går med magen sen. Än så länge är det inga problem alls :)
    Ja, förra graviditeten var löpning bara att glömma, tyvärr.. Det tog hårt på mig mentalt, joggningen är liksom min meditation och antidepressiva medicin. Styrketränade lite andra halvan, men led av att inte kunna ta i utan att bli supertrött. :( Den här gången är jag lite mer förberedd på att inte kunna träna, så förhoppningsvis blir det inte lika jobbigt!
  • fröet2015
    Sunnan skrev 2014-05-07 19:00:11 följande:
    Till vilken vecka kunde du löpträna förra gången? Jag är också helt beroende av träningen för att hålla humöret och stundtals ångest i schack, så ser inte fram emot flera månader utan. Men förhoppningsvis har jag så mycket att glädjas för att det går bra ändå. 
    Jag sprang till runt vecka 6-7, sen kräktes jag dagarna i ända till vecka 13-14 någonting, och då började det istället göra ont i underlivet när jag joggade.. Antar att det är uppmjukningen som gör det. Insåg iaf att det var dumt att riskera att förstöra sig för all framtid, så jag pausade det för resten av graviditeten. Needless to say fick jag som du säger svåra besvär med depp och ångest, som länge hållits i schack av strikta rutiner och själavård i form av träning, kaffe, öl och cigg. Alla mina "droger" var plötsligt uteslutna, och då blir man rätt bräcklig.. Se till att mota Olle i grind, förebygg problemen så gott det går.. Jag levde i total förnekelse, tyvärr, och det kostade. :(
  • fröet2015
    Sunnan skrev 2014-05-07 21:12:24 följande:
    Usch, stackare! Jag mår (peppar peppar) inte illa hittills och hoppas att det håller i sig. 
    På min något stressiga arbetsplats verkar sammandragningar dock vara ett vanligt problem och många blir sjukskrivna för hotande förtidsbörd så jag räknar nästan med att få liknande bekymmer. Men det är ju lång tid kvar tills dess iofs! Får mentalt förbereda mig på träningsuppehåll helt enkelt, kanske tidigare än jag tror.
    Ta det lugnt på jobbet, prata med mvc så fort du känner att din kropp protesterar. Din och barnets hälsa är inte värt att offra för ett jobb! Jag hade också ett otroligt stressigt jobb när jag var gravid senast, blev sjukskriven för att jag inte klarade det längre till slut, var helt körd i botten både fysiskt och psykiskt. Tror jag sov en vecka i sträck första sjuktiden. Galet. 
  • fröet2015
    Sunnan skrev 2014-05-08 12:22:44 följande:

Just nu har vi en otroligt lugn vecka och sommaren brukar vara helt ok. Blir värre när allt drar igång igen till hösten men jag får hoppas på flexibilitet. Jag har en väldigt bra arbetsplats där folk är förstående och hjälpsamma bara man kommunicerar och till hösten kommer det ju vara officiellt. Låter som att du hade en riktigt tuff graviditet förra gången!
    Hehe, låter jag så gnällig? ;) Förra graviditeten var ingen höjdare, nej, men mest för att jag av någon anledning krävde av mig själv att jag skulle vara stålkvinnan och inte accepterade att kropp och själ inte orkade. Fast så här i efterhand har jag lärt mig massor om mig själv och fått massor av bra hjälp av vården, så det känns inte längre som ett misslyckande att be om hjälp. Tänker att det kan vara bra att dela med sig lite, har man tur kanske man hjälper åtminstone en annan i samma sits och då är det ju värt det. :)
  • fröet2015
    MillaPo skrev 2014-05-08 15:31:15 följande:
    Nu har tröttheten slagit till med sin fulla kraft...jag e som en en zombie...o dessutom kom illamåendet krypande igår o har hållt i sig idag med. Inte så ja kräks med det irriterar o äter ja lite för sent blir ja jätte illamående... :(
    Isch, jobbigt för dig.. :( Vilken vecka+dag har du nu?
  • fröet2015
    MillaPo skrev 2014-05-08 15:54:38 följande:

5+4 idag...e rädd att det nu bara kommer bli värre...e ingen rolig påhittig mamma åt dottern nu...skuldkänslor jajamensan...men det e väl normalt att ha som mamma ;)
    Fy för att redan må så dåligt, jag hoppas att klara mig ett tag till iaf. Fast på sätt och vis är det väl en slags bekräftelse på att du verkligen är gravid, om vi nu ska tänka positivt! ;)

Jag har verkligen inga tips att ge, annat än att undvika allt som får dig att må illa, och äta lite men ofta. Jag tålde inte stekt mat, kaffe och tobaksrök sist, spydde rätt ut av det. Ganska svårt att undvika de dofterna tyvärr, speciellt kaffe..
  • fröet2015
    Sunnan skrev 2014-05-09 07:28:11 följande:
    Jag ringde spec MVC direkt när jag plussat. Men jag har typ 1 diabetes också och måste vara väldigt hårt kontrollerad redan tidigt (speciellt första 10v), barnet har annars nästan 5% risk för organmissbildningar. Nu har mitt vanliga team hand om mig fram till 19/5 när MVC tar över. Ligger väldigt pressat och lågt i socker och har vaknat tre dagar i rad nu med enormt adrenalinpåslag för att sockret varit för lågt och reserverna tagit slut över natten. Men nu har jag ätit så Puh, nu kan allt lugna ner sig igen. Om jag börjar spy kommer jag sannolikt hamna på sjukhus så jag hoppas att illamåendet fortsätter hålla sig borta.

Hur har ni bokat KUB så tidigt? Hade fått för mig att man gör det via MVC?
    Oj, har nog aldrig tänkt på hur krångligt det kan vara att vara gravid som typ 1a.. Men bra att de är medvetna om det så du får bästa möjliga hjälp från start. 

KUB fick jag bokat v 12, det var genom vanliga MVC. De tyckte väl jag var gammal.. ;( Nä, men det är säkert olika i olika landsting, vissa erbjuder alla, andra bara om man passerat en viss ålder eller har andra riskfaktorer antar jag. Du borde ju kanske kvala in med din diabetes, även om du är ung?
  • fröet2015
    RockTheRebell skrev 2014-05-09 08:04:47 följande:

Vi får kub genom mvc pga förra grav. Annars hade jag kunnat se mig i stjärnorna eter det.

Jag fick assug efter ostbågar igår =/ mitt problem är snarare att jag inte kan bli ätt :P jag vill äta allt haha. Jag får tänka mina portioner och så får det vara bra där ( i alla fall fram till jul. Vi har ju världens anledning att gå all in på julboroden ;) )

AB Mamma det låter som en tjej om du vill ha citron vinegr.  =) Hoppas ingen behöver på så illa. imorse när jag vaknade hade jag faktiskt en obehagskänsla i maggropen som kan påminna om ilamående! Vore intressant för ingen av killarna innan mådde jag illa.

Hihi, ja kring jul börjar det ju bli dags att ladda upp rejält med energi inför förlossning. Fast tyvärr minns jag att det gick sådär att glufsa senaste graviditeten, det fick liksom inte plats så mycket i magen som jag hade önskat.. 

Illamåendet kanske tyder på en flicka nu då? ;) (jag vet att det bara är en myt..)
Svar på tråden BF Januari 2015