Inlägg från: Vinterdröm |Visa alla inlägg
  • Vinterdröm

BF Januari 2015

Jag var i v 6-7 när vi berättade för föräldrarna och makens syster. För två nära vänner i v8, annars har vi hållit tyst! Är i v 12+3 nu. När berättar/berättade ni på jobbet?

• Vinterdröm
    Förhoppningsvis skrev 2014-07-02 11:38:17 följande:

Hej hörrni! Tänkte prata lite underliv.

Har irriterad/brännande smärta i underlivet. Fick svamp under förra graviditeten, men då hade jag även klåda. Så är inte helt säker på att det är svamp (ska till bm imorgon för att ta test).

Däremot har jag googlat lite och fått fram att ont i underlivet kan vara ett tecken på missfall. Hade aldrig hört förut och blir såklart orolig. Nån annan som har hört något om det (tänkte att det kanske inte nått mig förut eftersom det kan vara tabu att prata om snippan)? Egna erfarenheter? Vad för typ av smärta i så fall (stickande/brännande/skärande/osv)?

Det låter som en svampinfektion. Jag hade en irriterad känsla när jag hade början till urinvägsinfektion en gång. Det kändes torrt och irriterad och efter några dagar fick jag springa på toa hela tiden.
  • Vinterdröm

Till alla er som nu gör ultraljud i samband med KUB, eller har gjort tidigt ultraljud för den delen, upplever ni också att det var en helt sjukt overklig känsla att se sitt barn för första gången?! Jag och min man var helt tagna efteråt. Jag kunde knappt tro att det där sprattlande pyret ligger i min mage, trots att jag vet att jag är gravid...

• Vinterdröm
    mariaheterjag skrev 2014-07-03 20:13:38 följande:
    Tack. Tyvärr får man inte besked direkt utan måste vänta på resultat en vecka efter! Känns tungt när man bara vill veta direkt. Dessutom om vi måste avbryta grav så är jag redan i vecka 15 då vilket inte känns så kul.... Risken att det är kromosonfel är 1:138 och det är då inte Downs syndrom för det fick jag låg risk på utan svårare avvikelser vad jag förstod det som. Men ja det är ju rätt låg procentchans men samtidigt är det hög risk jämfört med svaren som de flesta andra får. Första 10 minutrarna bar underbara, vi såg hjärtat och bebisen snurra runt, var verkligen coolt just för att man inte känner något somhelst nu heller. Men sedan tog ju resultatet verkligen udden av det roliga.
    Usch, jag förstår att ni är oroliga och nervösa, det skulle jag också ha varit. Men kom ihåg att 1:138 fortfarande är en väldigt låg risk. Om du skulle föda 138 barn(!) så skulle en av dem födas med en avvikelse, och tänker man så inser man att risken är liten. Men jag förstår att det är en jobbig väntan till MKP. Håller tummarna för er att allt är bra och att ni får uppleva ett positivt RUL längre fram istället!
  • Vinterdröm
    Waimea skrev 2014-08-13 15:54:13 följande:

Här är det fullt ös i magen, 18+6, men så ligger moderkakan i bakvägg. Med min första låg den i framvägg. Kände inget förrän v 22 då.

Kände av 4 små puffar på jobbet häromdagen, säkert för att jag satt stilla och kunde notera dem. Kändes som någon petade mig i magen innifrån. Sedan dess har jag inte känt något och är nu i v 19+4. Häftig känsla!  Innan har det mest varit bubbel och ibland som att jag har fått några sekunders håll i livmodern, men det har nog inte varit riktiga fosterrörelser. Hoppas på att känna mer buffar snart.
  • Vinterdröm

Inga bristningar här ännu, dock början till åderbråck på benen! Benen och fötterna börjar kännas svullna och tunga på kvällarna. Har börjat med stödstrumpor, känner mig som en gammal tant!

• Vinterdröm

Vi har köpt en Brio Happy kombivagn med lufthjul eftersom vi bor på landet. tänkte köpa en åkpåse till och kombinera den med en fleeceoverall från Polarn&Pyret. Blir det jätte-jättekallt har vi ett lammskinn och får stoppa om med extra filtar.

• Vinterdröm
    mariaheterjag skrev 2014-10-06 21:04:38 följande:
    En till fråga Är det sådan med hårdlift som ni köpt? Tycker det verkar så smidigt att kunna lyfta i och ur.
    Nja, de vagnar vi funderade över var Kronan och Brio, mest för att vi har kompisar som har lovordat dem. Men det föll på Brio Happy eftersom en av butikerna här i stan hade kampanj på just den vagnen i somras. Men eftersom vi har testkört den med andras barn i vet vi att vi gillar den. Med tanke på hur ofta man använder och hanterar vagnen känns det oerhört viktigt att man blir nöjd med sitt val! Ser ungefär ut som vagnen nedan

Liften går att lyfta ur enkelt och smidigt och vi tänkte ha den i hallen hemma, medan själva vagnen kan stå i garaget så tar den inte så mycket plats.
    BRIO Happy 2013 Kombi med hårdlift*
    Vi har även köpt en miniåkpåse (Bozz mini) som funkar både i liggdelen och i bilen. Den kommer vi att få byta ut till en större sedan när barnet blir större.
  • Vinterdröm
    Unique1 skrev 2014-12-11 15:42:30 följande:
    Det är ingenting min barnmorska gör :)

Min slempropp gick i måndags och har haft så mycket förvärkar så förlossningen ville att jag skulle in på en kontroll för det.
    När har du BF Unique1?
  • Vinterdröm

Enligt min BM finns det inga bevis för att hinnsvepning verkligen hjälper till att starta en förlossning. Hon menade att det brukar oftast leda till pinvärkar som inte gör någon nytta eftersom kroppen hormonellt inte är redo för förlossning.

Sedan är det ju vissa som upplever att förlossningen startar men det kanske den ändå skulle ha gjort trots hinnsvepningen.

• Vinterdröm

Är på BF+6 (eller BF+2 enligt min egen beräkning) och har inte känt så mycket hittills men idag kom vattniga flytningar med lite slem. Mina sammandragningar har också ändrat karaktär från icke smärtsamma till mensvärksliknande. Kommer dock väldigt oregelbundet, ena stunden en gång i kvarten, andra stunden kan det vara en timme emellan. Får se hur detta utvecklar sig...

• Vinterdröm
    Waimea skrev 2015-01-12 20:34:44 följande:

Hur har det gått??

Vi fick en liten tjej måndagen den 12/1, dvs för en vecka sedan. Blev kvar på BB någon dag extra pga avslut med sugklocka. Men allt gick bra och lilltjejen mådde bra hela tiden. Ganska kämpigt för mig dock.
Svar på tråden BF Januari 2015