Inlägg från: bejb |Visa alla inlägg
  • bejb

BF Januari 2015

HUR berättade/ska ni berätta för familjen om tillökningen?

Förra gången berättade vi åt de blivande mor och farföräldrarna i samband med farsdag. Då skrev vi en hälsning från lillbebben i magen också på kortet (då berättade vi redan i v 6 för jag spydde hela dagarna på jobbet och berättade där samma vecka då jag inte kunde dölja det längre)
    Sen berättade vi för närmaste vännerna efter första ultra och "allmänheten" fick se en gravidmage på facebook i vecka 20.

Men denna gång skulle det ju vara roligt att hitta på något skojigt sätt att dela med sig...

Vi ska ha 2 års kalas åt dottern om 3v och då är jag ju i vecka 8. Vi fundera om vi skulle klä tjejen i en topp med texten "världens bästa storasyster" eller något liknande :)

• bejb

Jag är en 28 årig hemmamamma som bor med sambon, dottern på snart 2 år och våra två katter i ett nyrenoverat hus ute på landet i Finland. Jag jobbar annars på bageri men är hemma ännu med dottern och kommer fortsätta vara det en tid ännu då vi får syskon i januari.
    Tycker om att baka och vara i köket,sticka och virka,vara ute i trädgården o pyssla, gå på loppis m.m. m.m

• bejb

Hittills har denna graviditet skillt sig mycket från senaste. Men idag gick jag in i v 5+0 och har känt mig illamående hela dagen nu :/ Hoppas att det bara är tillfälligt,för sist var det verkligen jobbigt med illamåendet/spyandet :/

• bejb

Blä illamåendet har kommit igång nu! Och imorgon ska svärmor bjuda ut oss alla och äta på restaurang. Hoppas jag håller mig från att kräkas. Är jobbigast från att jag vaknar till lunch typ.. men visst har jag känt mig lite konstig hela dagen idag. Tack och lov för att jag ändå är hemmamamma och får gå och spy hur som helst och inte behöver försöka dölja på jobbet :)

• bejb
    marsmamma87 skrev 2014-05-10 15:04:27 följande:
    Nu ligger jag inne på akuten med dropp för att jag inte fått behålla någonting på två dagar... Verkar bli en kul graviditet :/
    Usch hoppas det bara är tillfälligt! Min förra graviditet hade jag jättebesvärligt också,hoppas denna går bättre. Krya på dig!
  • bejb

Fy för detta illamående!! Kräks ej men har svårt med mat,drycker och lukter till eftermiddagarna då de känns lite bättre. Magen känns konstig hela tiden och har också haft diarré. Kan det vara nån typ av magsjuka? Förra graviditeten spydde jag ju och då var allt frid och fröjd efteråt,men nu e de bara jobbigt.. Sist hade jag ju iofs inte en busig 2 åring som sprang omkring heller men.. Hoppas de blir bättre snart

• bejb

vad har ni fått för ert illamående? åt mig har de inte velat skriva ut något förra graviditeten fast jag hade det riktigt besvärligt över halva tiden.
    finns det något bra receptfritt? jag köpte seaband förra gången att lägga på handlederna. de borde jag leta fram. vet nu inte om de funka eller om de va inbillning men bättre än inget alls

• bejb
    AB mamma skrev 2014-05-13 11:57:24 följande:
    Fy sjutton vad dåligt av din mödravård! Du får tuffa till dig och kräva att dom ska hjälpa dig. Illamående är riktigt skit att ha även om man vet att det är helt normalt.

Jag har haft massor med illamående i mina tre tidigare graviditeter och fått massor med hjälp (jag har alltid varit motståndare till piller så här har dom tjatat till jag gett med mig). Men jag har fått seaband som någon tipsade om, avslappningsövningar och andingsövningar, akupunktur och slutligen då piller (lerigan) och sjukskrivning. Visserligen var jag inlagd med dropp till och från så det var svårt att ta sig till jobbet ändå :)

Denna gång så hanterar jag det ovanligt bra tycker jag själv, jag kräks kanske 2-3 ggr om dagen. Mitt trix är att bara äta precis det jag är sugen på och absolut inget annat då går det mycket bättre och jag får behålla det. Visserligen är det kanske inte det mest näringsrika eller godaste sakerna men å andra sidan om jag kräks upp allt får jag ändå inte i mig någon näring. Så jag lever på någon skorpa, vittbröd är en höjdare för mig och ris och stekta ägg, sallad med massa citron och tomat sallad med basilika och morötter bara vatten dricka men hitta ngn ingefärsdryck med massa växt extrakt som smakar sååå gott med den åker ner lätt.

Ja det är konstigt då man pratat med någon bekant har de haft hur lätt som helst att få. Jag har ju inte behövt spy ännu men blir det lika utdraget som sist måste jag få något mot illamåendet för det blir ju lite kämpigt att orka nu då man har en 2åring att ta hand om också.. så man kan inte ligga på soffan hela dagarna.
    Ska på inskrivning om 2v och har det inte blivit lättare tills dess ska jag fråga vad jag ska göra.
    Har ju inte spytt ännu men enda från då jag vaknar känner jag ett riktigt obehag i magen..äter jag inte blir jag illamående då jag är för hungrig..och äter jag lite känns det obehagligt och så blir jag hungrig strax igen.

Jag tänker också lite så att skit samma om det kanske inte är det nyttigaste och hälsosammaste- huvudsaken att man får något i sig överhuvudtaget. Jag försöker äta 2 varma mål om dagen och äta nån skorpa och frukt som mellanmål däremellan.
  • bejb

Blir bara värre med illamåendet. Nu imorse kunde jag varken äta eller dricka ngt. Känner mig så övermätt och fast jag är jättehungrig går de inte! :( Trodde ju inte det va möjligt att må sämre än som ja mådde sist :) Tycker så synd om min lilla tjej här som får sysselsätta sig själv då jag bara ligger :(

• bejb

Nu först släppte illamåendet lite. Och jag är skithungrig!!!! Fortsätter det såhär blir man ju lätt galen. Visst mådde jag illa förra gången också men inte höll de i hela dagen heller. Vad göra då man e tom i magen o hungrig och börjar må illa genast man börjar äta något?

Svar på tråden BF Januari 2015