AB mamma skrev 2014-05-13 11:57:24 följande:
Fy sjutton vad dåligt av din mödravård! Du får tuffa till dig och kräva att dom ska hjälpa dig. Illamående är riktigt skit att ha även om man vet att det är helt normalt.
Jag har haft massor med illamående i mina tre tidigare graviditeter och fått massor med hjälp (jag har alltid varit motståndare till piller så här har dom tjatat till jag gett med mig). Men jag har fått seaband som någon tipsade om, avslappningsövningar och andingsövningar, akupunktur och slutligen då piller (lerigan) och sjukskrivning. Visserligen var jag inlagd med dropp till och från så det var svårt att ta sig till jobbet ändå :)
Denna gång så hanterar jag det ovanligt bra tycker jag själv, jag kräks kanske 2-3 ggr om dagen. Mitt trix är att bara äta precis det jag är sugen på och absolut inget annat då går det mycket bättre och jag får behålla det. Visserligen är det kanske inte det mest näringsrika eller godaste sakerna men å andra sidan om jag kräks upp allt får jag ändå inte i mig någon näring. Så jag lever på någon skorpa, vittbröd är en höjdare för mig och ris och stekta ägg, sallad med massa citron och tomat sallad med basilika och morötter bara vatten dricka men hitta ngn ingefärsdryck med massa växt extrakt som smakar sååå gott med den åker ner lätt.
Ja det är konstigt då man pratat med någon bekant har de haft hur lätt som helst att få. Jag har ju inte behövt spy ännu men blir det lika utdraget som sist måste jag få något mot illamåendet för det blir ju lite kämpigt att orka nu då man har en 2åring att ta hand om också.. så man kan inte ligga på soffan hela dagarna.
Ska på inskrivning om 2v och har det inte blivit lättare tills dess ska jag fråga vad jag ska göra.
Har ju inte spytt ännu men enda från då jag vaknar känner jag ett riktigt obehag i magen..äter jag inte blir jag illamående då jag är för hungrig..och äter jag lite känns det obehagligt och så blir jag hungrig strax igen.
Jag tänker också lite så att skit samma om det kanske inte är det nyttigaste och hälsosammaste- huvudsaken att man får något i sig överhuvudtaget. Jag försöker äta 2 varma mål om dagen och äta nån skorpa och frukt som mellanmål däremellan.