Inlägg från: AB mamma |Visa alla inlägg
  • AB mamma

BF Januari 2015

Jhalie skrev 2014-05-15 12:27:29 följande:
    Så nu har nya proverna kommit. Hcg samma som igår så inget som växer iaf.
    Vad det beror på hoppas vi få reda på imorn på vul.
    Får väl lämna den här tråden nu... smile4.gif

Fyy så tråkigt. Nu är inte jag expert på detta men vet med mig att jag läst på andra ställen att HCG halten ökar först efter 2-3 dagar, alltså hopp ökar. Vad sa dom från gyn då?

Och så är du själv i allt med usch stackare ring dina vänner och familj så du inte behöver känna dis ensam i detta, kram
  • AB mamma
    Jhalie skrev 2014-05-15 14:53:38 följande:
    Jasså?? Hmm... Läkaren sa iaf att inget växer... Har blödit lite till idag oxå. Inte mycket men blir rött när jag torkar mig. Vi får väl se vad vul visar helt enkelt. Jo jag ringde faktiskt hit min mamma så hon kommer och stannar hela helgen!! Hoppar dock över vårruset ikväll.:-/

Skönt att din mamma kan vara hos dig. Håller tummarna för dig och hoppas man ser ngt på vul idag.
  • AB mamma
    mariaheterjag skrev 2014-05-15 20:33:48 följande:
    Jag har faktiskt inte anmält mig till någon mödravård än. Vi har precis flyttat och jag vet inte vad som finns här. Känner inte heller att jag riktigt har någon tid att gå på besök, dessutom kommer ju jobbet då direkt fatta. Känns också lite onödigt på någotvis att gå dit innan vecka 12 då det ändå är så osäkert? Är det ok att vänta lite längre innan man kontaktar någon, eller vad tror ni? Har för mig att jag läst någonstans att man ska gå på inskrivning innan vecka 12, men egentligen fattar jag inte varför?

Jag ringde igår och fick tid redan på tisdag för som hon sa. Man går igenom allt de kan erbjuda gällande mödravård. Men framförallt gå igenom kub för där krävs lite framförhållning. Ska man göra kub så tas ju blodprov v.9-11 så där bör man ju ha kontaktat dom i tid. Inskrivningen görs inte förrän v. 10-13
  • AB mamma
    bejb skrev 2014-05-19 11:28:33 följande:
    Jaaahapp. Har pratat med en läkare nu om illamåendet,det enda hon kunde skriva ut var något som lägger ett"lock" så inte magsyran ska smita uppåt, alltså mot halsbränna. Och så rekommenderade hon akupunktur..funkar det,nån som vet!?? Lite skit bara att jag måste köra 100 km för att få akupunktur,och jag börjar ju må illa i bilen också. Blä.. Nu blev jag riktigt uppgiven! Vad har vi gett oss in på nu igen ;(

Jag har fått akupunktur tidigare mot illamående och tycker det funkar superbra. Ska till bm imon och kommer köra på akupunktur denna gång med. Nackdelen är att det slutar fungera efter ett tag, men då jag vill undvika piller i all form så försöker jag stå ut så länge som möjligt. Sist släppte det inte förrän efter förlossningen.

Kräks du mkt?
  • AB mamma

Händer mkt här hela tiden! Läser allt men hinner inta lltid med att svara på allt man skulle vilja kommentera. :)

Jhalie: Det verkar ju oerhört skumt det du varit med om, hoppas verkligen du får mer svar under morgondagen så du kan komma vidare. Har det löst sig med pojkvännen, har ni kunnat prata eller är det definitivt slut?

Till alla er med blödningar: Håller tummar och beklagar eventuella missfall.

Angående illamånende. Jag var på mitt första BM besök igår och fick även min första akupunkturbehandling, jag säger bara ni som har möjlighet till detta mirakel TA DEN!!
    För första gången på veckor så lagade JAG maten och ÅT och fick BEHÅLLA maten, jag kände aptit och tyckte det smakade gott. Hade inget illamående alls på hela kvällen igår, mådde som en prinsessan!! Idag känns det bättre, inte lika bra som igår men jag har inte kräkts än och bara det är stort :)

• AB mamma
    Jhalie skrev 2014-05-23 10:32:34 följande:
    Ligger inlagd nu i väntan på operation.

Tydligen utomkveds som de missat sist

Men fyy stackare. Lider med dig. Skickar styrkekramar.
  • AB mamma
    Tingeliiiing skrev 2014-05-25 08:46:22 följande:
    Vart så tok illamående mitt på Drottninggatan i Stockholm city... Fick springa in i en sidogränd o tur va väl d att det låg ett parkeringshus där.. Sambon hitta en påse i vagnen hahha fick ta den springa in o spy o med min otur kom ju självklart en bild körandes o stanna o kolla på mig... Mkt pinsamt o mkt jobbigt!

Usch sova på tom mage låter inge vidare man sover ju som bäst med mat i magen!

Vi får hålla ut ett tag till!

Känner igen mig där. Jag har kräkpåsar i väskan. Höll på att bli avslöjad av min lille systerson som plockade upp en ur min väska och frågade Vem har kräkpåsar? (Han flög till NY förra veckan och vet därför vad det är). Som tur var så hörde endast min sambo och fick snabbt undan dom innan någon annan hann fatta ngt. Hahaha
  • AB mamma
    Hedgehog skrev 2014-05-27 09:41:51 följande:
    Hej på Er! 

7+3 idag och jag mår pyton. Mått illa i två veckor, men de senaste dagarna har varit rent ut sagt outhärdliga. Mår illa dygnet runt 24/7. 

Någon mer som mår som jag? 
    Hemma från jobbet idag. Känns som att de kommer börja undra snart... Man vill ju inte gärna berätta i v 8 heller. 
    Jo vi är ett gäng som verkligen kan relatera till ditt illamående.

Mitt tips är akupunktur, jag får behandling nu och det hjälper massor. Har kompletterat med postafen de dagar som blir överjävliga. Postafen finns receptfritt på apoteket tyvärr så blir man lite nockad av det. Ett annat tips är calma tuggumi som oxå hjälper. Annars har ju BM rätt att skriva ut lerigan eller dylikt om det andra inte hjälper.

Det viktigaste för oss med illamående är att få i oss vätska så jag har alltid med mig en liten flaska vatten som jag tar en knapp munnfull vart 5-10 min. Allt annat som barnet beöhver fixar kroppen, jag har tre tidigare graviditeter med liknande illamående fram till v. 20-bf och alla tre är full friska superhärliga ungar, trots att jag inte lyckades behålla varken folsyra eller vitaminer i magen när de växte där :)
  • AB mamma
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-05-30 14:41:22 följande:
    Hur sent kan man göra kub? Jag går in i v 10 men vi har inte än bestämt oss om vi ska göra det. Är rädd för att få en siffra som bara oroar samtidigt som vi vill se den lilla en gång till innan v 18, för herregud, det är två månader dit, hur ska jag stå ut??? 

Blodprov ska tas v9-11 och ul v11-13

Men du kan ta blodproven i samband med ul oxå men får då vänta på svar.
  • AB mamma
    escapee skrev 2014-06-05 18:36:44 följande:
    Usch så dåligt jag mår!

Känner mig helt förstörd. Har sovit mer idag än vad jag varit vaken. Är yr och känns som jag ska svimma ibland... Inte bara direkt när jag ställer mig upp å de spelar heller ingen roll om jag reser mig långsamt. Mina ben känns tunga å varje steg är jobbigt :( mår illa å har inte alls ngn mat lust :(

Fyy lider med dig och vet så väl hur det känns.

Har du ngt som kan ta bort illamående? Finns

Postafen, calma och seaband receptfritt på apoteket. Annars ring din bm för starkare. Jag brukar bli så dålig när jag fått i mig för lite vätska, brukar då försöka få i mig 1 msk/5 min, gärna ngt med socker. Får behålla mat om jag bara äter det jag är sugen på skiter i nyttigheten, idag var det pommes min kropp valde att behålla min frukt/fil frukost vände med expressfart.

Men våra små får i sig allt dom behöver ändå.
  • AB mamma
    escapee skrev 2014-06-05 21:40:06 följande:
    Jag har fått lergigan Comp som jag ätit varje dag i typ två veckor nu :/

Men det finns starkare om det inte hjälper. Eller kanske en kombination. Själv kan jag vara någorlunda tack vare akupunktur, seaband och lerigan comp plus mkt vätska i små mängder och bara äta det jag är sugen på.
  • AB mamma
    Väntande skrev 2014-06-06 09:24:57 följande:
    Tror inte man får använda calma! Jag råkade nämligen köpa det och kom på att jag kanske skulle googla om det är ok ... Och det dök upp en massa råd som andra fått av sina bm att man inte ska använda calma ...

Har inte använt det själv, men min bm tipsade om det. Hon sa att det var ett tuggummi. Kollade fass med och det rekommenderas inte att man tar det i slutet på grav. Men tittar man på lerigan comp som många har, inkl mig själ, så ska man ju vara restrektiv med det med pga koffeinet. Jag har i första hand akupunktur och seaband och kompletterar med lerigan de värsta dagarna. Hoppas verkligen att det ska lätta lite snart
  • AB mamma
    Väntande skrev 2014-06-06 09:24:57 följande:
    Tror inte man får använda calma! Jag råkade nämligen köpa det och kom på att jag kanske skulle googla om det är ok ... Och det dök upp en massa råd som andra fått av sina bm att man inte ska använda calma ...

Har inte använt det själv, men min bm tipsade om det. Hon sa att det var ett tuggummi. Kollade fass med och det rekommenderas inte att man tar det i slutet på grav. Men tittar man på lerigan comp som många har, inkl mig själ, så ska man ju vara restrektiv med det med pga koffeinet. Jag har i första hand akupunktur och seaband och kompletterar med lerigan de värsta dagarna. Hoppas verkligen att det ska lätta lite snart
  • AB mamma
    fröet2015 skrev 2014-06-18 11:04:32 följande:
    Är det fler som inte har någon mage överhuvudtaget? Har inte gått upp ett gram i vikt heller.. Är 11+3 idag.
    Inget som någon kan se men om jag ligger på rygg så kan jag känna en liten bula (den känns hård och min fina sambo ligger och klappar den) + att normalt sätt så kan man ju dra in magen så att det blir insjunket och buktar innåt, det kan inte jag. :)  Vikten är oxå +/- 0
    Men vi bär våra barn så olika, och vissa går med sprickmage och andra har bara en liten bula även längre fram. Jag har alltid haft en liten mage vid mina tidigare graviditeter så förväntar mig inget annat, enda nackdelen är att folk ibland tror att man har det "lättare" för att magen inte är så stort, men jag lovar att det är lika tungt :)

• AB mamma
    MillaPo skrev 2014-06-19 17:18:43 följande:

Fick just provsvaren från i skrivningen o mina järnvärden va för låg men får inte börja med järntillskott förens vecka 20. E det nån som vet varför man inte får börja redan nu? Vill inte va så här slut i kroppen i 8 veckor till....

Man tittar på två olika järnvärden dels på hur mkt som bärs runt (Hb) dels hur mkt som finns lagrat i cellerna (ferretin). Om det är så att du har ett lågt Hb men ett bra förråd så klarar du dig fram till ungefär v. 20 innan fostret börjar ta av din kropp. Därför räcker det för din del om du börjar med järn i v.20 hon menade säkert inte att du inte får utan att du inte BEHÖVER börja förrän v.20. För kan man så vill man slippa det så länge som möjligt då man får magproblem.
    Själv hade jag lågt på bägge och ska börja med järntillskott så fort som, men jag tänkte ta det efter helgen för det är skit att ha så mkt ont i magen är man ändå mår illa och kräks så mkt. Men allt för min bebis så det är bara att bita i det sura äpplet och tugga i sig pillerna :)
  • AB mamma
    marsmamma87 skrev 2014-06-23 09:56:54 följande:

Äter lergigan comp och tycker det har hjälpt mig ganska bra fram tills nu, är som att det bara slagit till med dubbel kraft den sista veckan..

Kanske skulle jag behöva ta medicinen oftare? Hur ofta tar ni den ni andra som äter lergigan comp??

Försöker tänka att det blir sämre innan det blir bättre och att det här är det sista illamåendet nu.. Men vet inte riktigt om jah går på det :)

Jag kombinerar lergigan med akupunktur, seaband och zonterapi det fungerar utmärkt. Jag kräks fortfarande men mår inte illa mellan kräkningarna. Lergigan comp får tas upp till 3 ggr/dag. Tar du en tablett och det hinner gå mer än 30 min tills kräkning så räknas det som heldos. Kan vara bra att veta om man har dagar när allt bara är nere och vänder. Och så tänk på kisseriet blir det mindre än 3 ggr/dag sök vård då uttorkning inte är bra. Mina värsta dagar så hjälper bara att ligga i sängen och ha sötdricka bredvid och ta småklunkar så ofta man kan. Men men vi har klarat 1/4 av graviditeten ocj dom små mår bra och får i sig allt de behöver så kämpa på!
  • AB mamma

Liten mår bra och växer och rör sig som en vilde. Så söt älskar min liten! Idag v. 13+0. Fick låg sannolikhet på KUB så bara njuta nu. <3

• AB mamma
    mariaheterjag skrev 2014-07-03 18:47:10 följande:

Kubtestet idag gick inte så bra Bebisen sprattlade och såg fin ut men vi fick hög risk på kromosonavvikelse... Så på tisdag ska jag göra moderkaksprov. Är jättenervös!

Verkligen tråkigt, men håller tummarna att allt visar ok på mkp.
  • AB mamma

På kub förra veckan var jag på onsdagen i v. 13+0 och fick bf 7 jan. Enligt min app var jag oxå i v.13+0 men har bf 6 jan. Stör mig på att inte alla räknar på samma sätt. Inte för att bebis bryr sig den kommer när den kommer

Nåja. Jag har känt liten röra sig (min fjärde grav) känns mer som när tarmen hoppar. Som ett litet sprattel

• AB mamma
    Twiberg skrev 2014-07-09 17:20:27 följande:

Jag förstår inte det där egentligen! Jag utgick från första dagen på senaste mensen vilket var 14 april! Men när jag var på kub nu så var bebis större än så och hon mätte på huvudet att den är beräknad 13 januari men jag hade 18 januari innan... Hur går det ihop att jag blivit gravid innan ägglossning och mens ens kommit igång?

Jag hade spiral innan som jag tog ut den 17 mars. Blir så fundersam!

Det beror ju på hur lång din menscykel är normalt. Har du en kortare menscykel (som mig, 23-25 dagar) då har man en tidigare äl. (Jag har då äl 7-11 dagar efter första blödningsdag.) Normalcykel är ju 28 dagar skulle jag gå på det så hamnar jag på bf 9-10 jan

+ att man inte får glömma att bf är som sagt BERÄKNAD och allt inom +/- 14 dagar ligger inom felmarginalen.
Svar på tråden BF Januari 2015