-
... och det är väl lite det som är problemet. Verkar något uppenbart behöver man inte fundera på det och reflektera över betydelsen. Lägg lite tanke på det. Fundera också över det jag skrev tidigare. Är kontentan fortfarande uppenbar? Isf, vad är den?Anonym (Vad pågår) skrev 2015-03-30 12:37:18 följande:Jag tycker kontentan av texten är uppenbar.
-
Tja, jag undrar väl främst vad du vill ha sagt när du bara citerar ett stycke ur boken som svar på mitt inlägg. Vad är din poäng?Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-03 09:54:38 följande:För mig är kontentan fortfarande uppenbar. Jag säger som larwain, vad är det du vill ha sagt?
-
Tja, där har vi nog olika åsikt och det är inte det som citatet säger.Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-08 13:26:02 följande:Stödet i forskningen för flera av vaccinerna som ingår i det svenska barnvaccinationsprogrammet är för svagt för att vara acceptabelt.
Det är min poäng.
Så länge något enbart är till vacciners fördel så kan man uppenbarligen hänvisa till både icke evidensbaserad medicin och till "så har man alltid gjort".
Det är märkligt..
Icke evidensbaserad medicin? -
För att det blir en kohortstudie om du inte gör det under kontrollerade former och smittar folk. Dvs, precis sådana studier som finns nu. Så en sån studie du föreslår skulle inte ändra bevisläget eftersom det är där bevisläget är nu.Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-20 13:28:35 följande:Författarnas slutsats är ju totalt ologisk. Att påstå att man med flit måste utsätta folk för smitta för att kunna göra en studie? Varför inte bara jämföra frivilligt vaccinerade med frivilligt ovaccinerade?
-
Men om du tycker sådana studier är tillräckliga så är det ju bra, då är du från och med nu övertygad om att vaccin fungerar. Eller?
-
Ja? Vaccinering ger inte 100% av alla som vaccineras skydd, så det är inte så konstigt. Det är som att säga att man inte tror bilbälten funkar för det är både de som använder och inte använder som dör i bilolyckor.Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-20 17:01:28 följande:Både vaccinerade och ovaccinerade får exempelvis mässlingen än idag, så nej, jag är verkligen inte övertygad om att vacciner fungerar.
-
Att antalet dödsfall beror både på hur många som insjuknar (incidensen) och hur bra vård de får. Om du vill veta om vaccin fungerar får du titta på incidensen, inte antalet dödsfall.Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-24 10:27:24 följande:Dödsfall orsakade av mässlingen hade i princip redan upphört innan vaccinet fanns tillgängligt på marknaden, vad skulle du vilja säga angående det?
Jag skulle också vilja säga att döden är inte det enda "bestående men" man riskerar. 1 på 1000 (beroende på riskgrupp) får hjärninflammation som kan leda till hjärnskador (eller döden). Kanske inte jättekul, även om man överlever. -
Nej, det är möjligt. Dessa blir kohortstudier, den typ som du tidigare har påpekat anses ha lågt bevisvärde.Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-24 10:14:07 följande:Så du menar att det är omöjligt att göra jämförande studier (långsiktiga) på de som exempelvis fick Pandemrix mot svininfluensan och de som inte fick det?
-
Att göra U-länderna till I-länder är den bästa lösningen. Näring och vatten räcker inte, det krävs också bra sjukvård i stort, något som är svårt, komplicerat och dyrt att fixa i länder som har stora ekonomiska problem, dålig infrastruktur, stora inre konflikter och ibland rena inbördeskrig. Insatsen som krävs att vaccinera befolkningen är mycket, MYCKET mindre än den som krävs för att lösa alla de andra problemen, och resultatet mot just den sjukdomen är BÄTTRE vid vaccination eftersom man, utom dödligheten, även slipper andra livslånga men som den kan medföra.Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-27 10:25:12 följande:Och ja, människor dör fortfarande av mässling i U-länderna. Näring och rent vatten är den bästa hjälpen anser jag, inte vaccin.
Du verkar förövrigt väldigt fokuserad på just dödligheten. Anser du att hjärnskador eller andra men är oviktiga att ta med när man motiverar vacciners vara eller icke-vara? -
Det handlar ju om hur stark korrelation det är och hur stor risken är att andra faktorer är orsaken. Ibland pekar korrelation på kausalitet, ibland gör den det inte. Det svåra är att veta när det är en bra indikator.Anonym (Vad pågår) skrev 2015-04-27 10:37:15 följande:Ytterligare en intressant text:
En paradox är när man från tillverkare och förespråkare av läkemedel hör att en statistisk ökning av en biverkning Y i personer som intar läkemedlet X inte kan räknas som ett orsakssamband mellan X och Y.
Ändå så är alla kliniska förbättringar, om så bara marginella, det som det medicinska etablissemanget bygger sina framgångar på.
Detta är några av flera brister i den så kallade evidensbaserade medicinen, vilka leder till ignorans av allvarliga biverkningar.
www.medicalveritas.com/manGirard.pdf -
Du skojar?!Anonym (Kritisk) skrev 2018-03-27 21:47:25 följande:
... trots, som du nämner det inte är bevisat att vaccin ens fungerar.
-
Fast de ser ju till sina barns bästa. Från deras perspektiv. De har bara kommit till andra slutsatser än du. Sen att slutsatserna är felaktiga är en annan fråga.Anonym (Borde vara krav!!) skrev 2016-08-02 07:31:22 följande:
Vad är skrämmande med att jag anser att en förälder som inte ser till sitt barns bästa inte är en bra förälder... Mer skrämmande att det finns folk som inte ser till sina barns bästa, eller att det finns folk som anser att det är ok att inte se till sina barns bästa.
-
Fast det gör det ju. Det finns andra evidens än kohortstudier. T.ex. kan man se att det bildas antikroppar. Vi har en förklaring för hur mekanismen bakom vaccin fungerar. Detta går att testa. Osv. osv.Anonym (Kritisk) skrev 2018-03-28 09:19:46 följande:Och eftersom ni i tråden varit så på ts om era krav på vad som krävs för att det ska vara en giltig källa, är det aningen ironiskt att det ni talar för inte uppnår dessa krav.Bjoer skrev 2018-03-28 09:00:36 följande:
Du skojar?!
Du verkar mån om att ta reda på saker själv. När du sökte efter kunskap, sökte du då information om vaccin eller sökte du efter kritik mot vaccin? -
Fast den säger ju ingenting? Det är t.ex. viktigt vilka biverkningar som fås i stor utsträckning och att jämföra det med problemen med mässling och i vilken utsträckning de förekommer. De övergripande siffor hon använder säger oss ingenting. Exempel:Anonym (Kritisk) skrev 2018-03-28 09:22:30 följande:
www.arbetarbladet.se/opinion/insandare/tvinga-inte-barn-att-ta-masslingsvaccin-det-orsakar-mer-skada-an-vad-det-hjalper
En bra och tankeställande artikel.
"Komplikationer som öroninflammationer, övre luftvägsbesvär och bronkit är en av anledningarna till att vi vaccinerar ? skulle det vara bättre att våra barn får det av mässlingsvaccinet än av mässlingen, Hasse Backman?"
Nej, men det beror på dels allvarlighetsgraden i biverkningen när man får den från vaccin jämfört med från sjukdomen och dels på mängden. Vad är risken vid vaccinering jämfört med sjukdom? Hur allvarliga är de vid vaccinering jämfört med sjukdom? Etc. Dessa detaljer ser jag aldrig när vaccin kritiseras, trots att de är helt avgörande för ifall vaccinering är bra eller dåligt. Däremot så brukar förespråkare för vaccin vara mer noga med sådana här detaljer. Säger det inte dig något? -
Anonym (Kritisk) skrev 2018-03-28 10:15:04 följande:Jag har gjort både och men eftersom allmänheten och våra vad vi kallar tillförlitliga källor enkelt förklarar hur detta i princip fungerar har snarare bristen på andra sidan, biverkningar och det som är mindre positivt(vilket uppenbarligen existerar som med alla läkemedel)gjort att jag mest fått lägga tid på att söka denna information. För sättet vaccin framställs som något i princip ofarligt och som att biverkningar är så ovanliga verkar inte alls stämma. Och ja, det ligger i min natur att i första hand söka naturliga medel innan läkemedel då växt upp med en förälder av denna inställning som i princip aldrig varit hos doktorn och heller aldrig varit sjuk(men däremot konstant förkyld sen han plötsligt gick på att ta influensavaccinet).
Sen köper jag inte argumentet för andras barn. Självklart väljer jag i första hand det alternativ som gynnar mitt barn. Med dessa kommentarer sägs det i princip att ja ett friskt barn utan andra medicinska problem skulle klara dessa sjukdomar, speciellt i vår del av världen där vi har statistik på hur mycket dödsantalet sjunkit innan vaccinet infördes. Men att vi av solidaritet borde vaccinera våra barn med allt vi fortfarande inte känner till om vaccinets påverkan av kroppen på lång tid. Som någon nämnt, byter vi dessa sjukdomar som potentiellt skyddar mot vissa tumörer osv, i sin tur mot mer cancer, sämre immunförsvar för vi inte går igenom sjukdomarna naturligt, allergier och diagnoser? Jag vet ni kommer säga att det är inte såhär men vi vet fortfarande inte då inga långtidsstudier är gjorda på detta.
Samma alla föräldrar som i direkt samband med vaccinet märker extrema förändringar i sina barn som blir avfärdade, alla flickor som fått plötsligt i samverkan med vaccinering av gardasil som avfärdas. Varför ifrågasätts det i vissa länder men inte här? Ni måste väl ändå se att systemet brister, även om ni tycker vaccinering är gynnsamt?
Nu gick jag inte in här för att ingå diskussion, då jag upplever att det tar mycket energi eftersom nivån ofta blir personlig med pajkastning och utan förståelse ens för den med vaccinskadade barn. Men jag ville inflika här om än sent efter ts att hon är inte ensam i sina funderingar.Jag kan förstå att folk är oroliga och inte tycker om att göra något som riskerar sina barns hälsa. Då låter man hellre bli. Men det finns två problem i det resonemanget, anser jag. För det första så har vi en tendens att endast se agerande som något riskfyllt. Att inte agera, i det här fallet att inte vaccinera, ses snarare som att man undviker en risk. Men även att inte agera är att ta ett val och bara för att man inte gör något betyder inte det att man inte tar en risk, även om det känns mer så. Jag såg ett intressant TED Talk om detta nyss som jag länkar i slutet. Det handlar inte om vaccin men det handlar om beslutsfattande. Det andra problemet kommer från ditt andra inlägg.
"Menar om jag vaccinerar för att undvika detta och sen drar nitlotten att få just detta hade det känns otroligt fel även om de sagt att denna biverkning är ovanligt."
Nej, det är inte fel. Eller, beslutet var inte fel. Ett beslut kan vara korrekt trots att det fick ett dåligt resultat. Det som avgör om ett beslut är korrekt är den information man hade när man tog beslutet och när det gäller saker som har "slumpmässiga" utfall, vad sannolikheterna är. Säg att du ska slå en tärning. Den har 4 ettor och 2 tvåor. Du ska gissa vad den kommer visa. Korrekt här är att gissa på 1 eftersom det är dubbelt så stor chans. Sen slår man tärningen och det blev en tvåa. Var gissningen ett inkorrekt beslut då? Nej, det var fortfarande korrekt att gissa på 1, trots att man gissade fel. Skulle man gissa igen skulle man fortfarande gissa på 1. Samma sak gäller om man får en allvarlig biverkning från vaccin. Det var fortfarande korrekt att vaccinera eftersom risken med att inte vaccinera var större. Beslutets korrekthet måste baseras på riskanalysen, inte på slutresultatet.
Sen kommer vi till det här med solidaritet och flockimmunitet. Det bästa för mitt, eller ditt, barn är ju om alla andra vaccinerar men man själv inte gör det. Då får man båda fördelarna utan nästan någon som helst nackdel. Ganska enkel spelteori. Lura den andra till att klia din rygg och sen när det är din tur att klia den andra skiter man i det och går och badar istället. Bra för individen, dåligt för samhället. Tills folk kommer på att man gör såhär och slutar klia ens rygg så får man stå där med okliad rygg medan andra kliar varandra. Förstår du att folk stör sig på den attityden? Att jag ska riskera mitt barns hälsa för att du ska få alla fördelar. Det är då folk säger "Fuck you!" och så kommer det förslag om att ovaccinerade inte ska få barnomsorg, som nämndes i artikeln.
Angående dödstalen så säger det inget om andra bestående men. Jag hade en granne som hade haft polio när jag växte upp. Han satt i rullstol pga. det. Han dog inte, så han var del till den förbättrade dödsstatistiken för polio men jag tror nog att han gärna hade haft det där vaccinet och sluppit bli sjuk och sitta i rullstol resten av livet.
Och givetvis finns det brister i systemet. Säg det system som inte har brister? Jag tror också att en del fall avfärdas för fort och behöver utredas mer. MEN! Detta beror till viss del på hela antivacc-rörelsen! Det är svårt att ta kritik mot vaccin seriöst längre eftersom det finns så mycket oseriös kritik. 95% av det som framförs är rent skitsnack. Då drunknar de 5% befogad kritik i kakofonin. Vilket är synd. -
Jag skulle ju länka till det där TED Talket också...
www.ted.com/talks/tim_ferriss_why_you_should_define_your_fears_instead_of_your_goals -
Det finns inga "tänkta" vägar in i kroppen. Virus tar sig in på de sätt de kan. De vanligaste är slemhinnor eftersom de är exponerade men du kan också få in dem via sår om du t.ex. blir biten av ett djur. Då kommer de direkt in i blodströmmen, precis som med vaccin.Anonym (Vad pågår) skrev 2018-05-01 09:13:45 följande:Vet inte varför du skriver svaret till mig.
Och vore mer intressant om du hade berättat hur ett naturligt immunsvar fungerar, så som det är tänkt av kroppen, och inte med utgångspunkten från något som vi människor har kommit på själva och försöker få att låta som det "normala", d.v.s. vaccin.
Det är INTE samma process som pågår i det naturliga nej, så där håller jag inte med. Det är stor skillnad att bli utsatt för levande virus de vägar som är tänkta (hud, slemhinnor, näsa, mun, ögon, etc) och där kroppen ger sitt svar i en naturlig ordning/process, än att avdödade mikroorganismdelar ska gå in i kroppen förbi dessa normala barriärer, tillsammans med flera tveksamma ingredienser. -
Om du blir biten av ett djur som har stelkrampsbakterier i saliven så blir du garanterat sjukast av bettet. Obehandlat leder det till döden. Skulle tro att det är värre än att vara öm i axeln några dagar från en vaccinationsspruta.Anonym (Vad pågår) skrev 2018-09-17 13:05:23 följande:Vad tror du man blir sjukast av, mikroorganismer från något djurs saliv som man får på huden, händerna och kanske även in i munnen, eller genom hål in under huden/in i en muskel?Om d
Kom igen nu, läs vad jag skriver istället för att ändra saker så de passar dig. -
Om du blir biten av ett djur som har stelkrampsbakterier i saliven så blir du garanterat sjukast av bettet. Obehandlat leder det till döden. Skulle tro att det är värre än att vara öm i axeln några dagar från en vaccinationsspruta.Anonym (Vad pågår) skrev 2018-09-17 13:05:23 följande:Vad tror du man blir sjukast av, mikroorganismer från något djurs saliv som man får på huden, händerna och kanske även in i munnen, eller genom hål in under huden/in i en muskel?Om d
Kom igen nu, läs vad jag skriver istället för att ändra saker så de passar dig.