• Bjoer

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-06 11:18:31 följande:
    Men var tror du egentligen forskning kommer ifrån överhuvudtaget?
    Från att man insåg att anekdoter var opålitliga och ledde till vidskepelse. Så man började göra systematiska kontroller och skrev ner statistik. Men jag tolkar det som ett "Nej" på min fråga då. ;)
  • Bjoer
    Iarwain skrev 2014-06-06 23:00:02 följande:
    Vet du något om min ståndpunkt?
    Jag är skeptiker och så också till vaccin.

Det är utmärkt att någon tog upp svininfluensa vaccinet. Det hade inte ett starkt forskningsunderlag. Jag beslutade mig först för att inte ta det vaccinet av just den anledning, för att jag inte var i någon högriskgrupp.

Men, då det i min närhet fanns personer som var i högriskgrupper, blev jag senare övertalad till att ta det. Annars skulle jag inte kunna umgås med vissa personer jag håller av.

Med andra ord, svininfluensavaccinet visste man på förhand att det var ett risktagande pga bristfällig forskning. Ingenting var mörkat, tyvärr litar för många för mycket på okunniga källor t.ex. kvällspressen.

Skeptisism, inte konpirationsteorier.
    Precis. Det handlade också om hur farligt man ansåg svininfluensan var vid det tillfället. Den information man hade pekade på att den drabbade en helt annan grupp av människor än normal säsongsinfluensa och riskerade då att ha mycket större effekter. Nu var denna risk överskattad, men det kunde man ju inte veta då. Utifrån det man visste för tillfället anser jag att det var rätt beslut att vaccinera befolkningen, även till en större risk. Tänk om man hade låtit bli och risken hade varit mycket större än skattat så att en miljon människor hade insjuknat och dött?! Inte så kul scenario att chansa på...
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-09 22:30:49 följande:
    Och med det sagt så är det uppenbart accepterat att vacciner kan få orsaka flertalet sjukdomar/åkommor/handikapp, så länge de som får vaccinerna i alla fall lever vidare, på ett eller annat sätt. 

-Lite svinn får man räkna med.
    Ja, lite svinn får man räkna med eftersom alternativet, att inte vaccinera, är mycket svinn.
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-10 08:38:27 följande:
    Flera av sjukdomarna som vi vaccinerar emot var på nedgång redan när vi började vaccinera, så det går inte att tillskriva vaccinet "hela äran".

När man nu bl.a. börjat vaccinera mot livmoderhalscancer, som redan är på stark nedgång av flera andra orsaker, så händer samma sak. Vaccinet kommer få "äran". Men biverkningarna, oavsett allvarlighetsgrad, kommer sättas åt sidan.

Att ge alla barn i princip samma vaccin i samma dos, med samma innehåll, utan hänsyn tagen till individuella variationer och genetisk predisposition för olika sjukdomar är uppåt väggarna.

Lägg sedan till lite "ofarligt" febernedsättande på det och lite "nödvändigt" antibiotika, eller ännu bättre, några påföljande antibiotikakurer på varandra, så blir det en härlig blandning att hantera hos ett litet barn med outvecklat immunförsvar.

Fråga runt lite om hur vänner och bekanta reagerat på olika sprutor inför och efter en utlandsresa till exempel. Långvariga öronproblem? Plötsligt allergiska mot diverse olika saker på "äldre dar"?
    Det behöver inte bero på vaccinet nej, det kan såklart vara "korrelation och kausalitet". Men det kan ju också bero på vaccinet. Eller nej, det finns nog inga vetenskapliga studier gjorda på just det sambandet, så det går ju inte då.
    Det finns nog heller inga vetenskapliga studier gjorda på att man får ont i magen av att äta spik. Så det är nog inte heller sant.
    Amen, not that shit again... Nej, det var de inte. Dödligheten var på väg ner, inte incidensen.

Det beror ju på hur mycket genetisk predisposition påverkar, hur stor 'fara' det är att inte kolla det och vad det kostar att ge alla en sådan undersökning. Man kan göra allt jättenoga hela tiden, men undantag för alla möjliga relevanta och irrelevanta grejer, men syvende och sist är det en resursfråga där resurserna kanske kan spenderas bättre på annat håll.

Angående korrelation och kausalitet...
    http://www.tylervigen.com/
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-11 11:53:57 följande:
    Ja det går säkert att se ett samband mellan en ökad försäljning av studsmattor och antalet självmord också. Eller som någon härinne sa, att surfa på familjeliv kan troligen orsaka cancer. Det går säkert att göra finfina grafer på det.
    Gissar att de som använder sig av sådana humoristiska liknelser egentligen inte har så mycket kunskap om människokroppens funktioner. Men det är i och för sig bara en spekulation från min sida.

Och precis som du säger Bjoer, till syvende och sist så handlar allting om pengar. När stora pengar är inblandade, så blir människoliv och hälsa, plötsligt lite mindre värt.
    Gissar snarare på att de som tycker vi ska sluta vaccinera inte har så mycket kunskap om människokroppens funktioner.

Och so what om mycket handlar om pengar? Det är fortfarande visat, bortom rimligt tvivel, att vaccin fungerar, att de har få biverkningar, att de har utrotat flera sjukdomar som tidigare varit mycket vanliga och motat tillbaka många, många andra. Om du ska komma med argumentet "När stora pengar är inblandade, så blir människoliv och hälsa, plötsligt lite mindre värt." så måste du ju också visa på händelser där människoliv och hälsa har satts åt sidan. Vaccinering faller inte därunder eftersom det gjort mycket, MYCKET, större nytta än skada. Så börja isf. där.
  • Bjoer
    kaffe skrev 2014-06-11 12:10:47 följande:
    Antikroppar, inte anikroppar
    ... och så menar du virus, inte bakterier. Flört
  • Bjoer
    kaffe skrev 2014-06-11 13:33:45 följande:
    Fast jag kunde ju skrivit bakterier eller virus.
    Jag hade för mig att vaccin mest användes mot virussjukdomar, typ polio, mässling och influensa, men där ser man (efter lite googling)! Skäms
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-11 13:49:51 följande:
    Menar du allvar?
    Hur många antivaccare förutsåg narkolepsi?
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-11 20:32:34 följande:
    Du kan ju googla lite på de olika läkemedelsföretagen (exempelvis glaxosmithkline) och böter så får du se hur mycket människors hälsa egentligen är värt för dem.
    Återigen, vaccin är inte ett fall där människors hälsa är i fara, så hur är det här relevant?
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-11 21:22:44 följande:
    Gissar att du har läst din statistik?
    Jag har läst statistik, ja. Hur så?
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"