Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-12 17:02:55 följande:
Jag har en känsla av att man inte analyserar/reflekterar speciellt mycket över om vad som händer i kroppen vid olika symtom, om man inte har läst någon fysiologi, patofysiologi, etc. Men jag kan ha fel.
Låt säga att du har huvudvärk. Tar du en tablett, så är det bra sen då? Eller om huvudvärken håller i sig flera dagar, så fortsätter du kanske bara att ta lite värktabletter. Gissar att du inte funderar vidare så mycket på varför du har huvudvärk och försöker göra något åt det istället? För själva orsaken till huvudvärken finns ju kvar, trots att du tar en tablett.
Eller om du får lös avföring som håller i sig. Funderar du något över vad det kan bero på, eller tar du bara en tablett mot diarré och blir "botad"?
Eller fenomenet att rökare ofta har högre hb-värde än icke-rökare. Tänker du alls på vad mekanismen bakom det kan tänkas vara?
Reflekterar du alls över vad som händer i din kropp när du tar antibiotika? Med tanke på att vi människor har uppemot 2 kg bakterier i och på kroppen? Bakterier som hör till vår normalflora och som har mängder med livsviktiga (kända och ännu okända) funktioner?
Det verkar, enligt mig, vara många vars starka sida är ekonomi/siffror/statistik, som har väldigt starka åsikter om att vacciner bara är bra.
Då tror jag du drar lite förhastade slutsatser. Jag är inte helt analfabet när det gäller kroppen bara för att mitt huvudämne i skolan har varit fysik. Oftast när jag tar en huvudvärk vet jag vad värken beror på. Vätskebrist pga. mycket sol och rörelse och lite dricka (eller mycket dricka, hehe...), förkylning med lätt feber osv. Jag har inga problem med att ta en värktablett för att bli av med det symptomet eftersom det är jobbigt och hindrar mig från att sova men om orsaken är vätskebrist ser jag också till att dricka mycket vatten.
Lätt lös i magen blir jag oftast när jag äter riktigt stark chili eller liknande, så det har jag väl hyfsad koll på. Jag röker inte och har därför inte koll på vad som händer med kroppen när man röker. Det är inte superintressant, för mig. När jag äter antibiotika så brukar jag bli lite lös i magen vilket beror just på att bakterierna i tarmen far lite illa. Så nog reflekterar jag över det också. Inte för att jag äter antibiotika speciellt ofta. :)
Men grejen är lite att man inte alltid behöver reflektera så mycket över vad som händer med kroppen om vi har statistik på hur många som drabbas av olika biverkningar, hur många som blir friska, eller aldrig sjuka i vacciners fall, osv. Ibland, som för vacciner, räcker det med att veta resultatet för att kunna utvärdera om det är bra eller dåligt. De underliggande mekanismerna är intressanta att veta, men inte nödvändiga för en riskanalys.