• Bjoer

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-04 11:10:45 följande:
    "En mycket ovanlig men obehaglig biverkning är att barnet kan bli slappt och svårt att få kontakt med, vilket kan pågå från någon minut till en timme. Det är inte farligt, och inget av de få barn som har råkat ut för den här typen av reaktion har fått några kvarstående besvär".

Så står det på 1177.se som kommentar vad som kan ske i direkt anslutning till vaccination.

Hur kan man tycka att detta inte är allvarligt? Inte farligt? Alltså helt normalt med andra ord? Och hur kan man säga att barnen efter detta inte har fått några kvarstående besvär, har det överhuvudtaget gjorts någon uppföljning som går att läsa om någonstans? Troligen inte. 
    Om detta hände av någon annan anledning, någon annanstans, vilken förälder skulle inte då åka i ilfart till akuten?!

Vart går gränsen för hur allvarliga vaccinbiverkningar det får förekomma egentligen? 
    Så du spekulerar i att det inte gjorts uppföljningar på det här och övertygar dig själv om att någon döljer något?
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 12:38:27 följande:
    Du får gärna hänvisa till dessa uppföljningar, jag vill gärna läsa om det!
    Men vad tror du själv? Barn 'svimmar' en kort stund och ingen bryr sig om att kolla upp det? Really?!
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 13:28:24 följande:
    Märkligt att det blir sådant liv härinne så fort det yttras sådant som anses som spekulationer, men att det blir helt tyst när det presenteras vetenskapliga artiklar och annat "bevis" som talar emot vacciner? Och som i många fall även bekräftar spekulationerna.
    Ttror du verkligen nån orkar kolla igenom och svara på spammande med länkar till sånt som man läst flera gånger förut? Jag har tittat på tjogvis med länkar från antivaccinförespråkare och det är alltid samma sak. Cherry picking, anekdoter och logiska felslut pga. brist på kritiskt tänkande. Varje gång. VARJE GÅNG!

Men fine, här kommer lite åt andra hållet. Läs igenom och svara på det, så kan jag ta och svara på dina länkar sen. Om det nu mot förmådan skulle behövas.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/dear-parents-you-are-being-lied
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 15:10:51 följande:
    Du har verkligen skygglapparna på om du inte ens bryr dig om att kolla upp när något motbevisar din "tro". Som såklart är det enda rätta enligt dig. Utan undantag. Vad anser du om antivaccinförespråkarnas tidiga "spekulationer" om pandemrix t.ex? Brist på kritiskt tänkande kanske? Alla som blivit sjuka i diverse autoimmuna sjukdomar därefter är troligen "anekdoter" enligt dig?
    Vadå när någon motbevisar? Jag har diskuterat med sådana som dig förut. Det kommer alltid påståenden om "bevis" och "vetenskap" och när man tittar lite närmare handlar det om precis det jag tog upp i förra inlägget. Varje gång. Jag är trött på det, helt enkelt och tänker inte lägga större energi på det. Jag kollade lite snabbt på dina länkar. Den ena är en 15-minuters video med Wakefield. Suck... Den andra är en beskrivning om vad Cambell-McBride anser, och texten avslutas såklart med lite fina anekdoter som "Föräldrar har också berättat att barn som blivit autistiska efter amalgamfyllningar blivit normala då fyllningarna tagits bort.". Den tredje försöker hitta länkar mellan IBD och ASD och hittar, kanske, viss korrelation. Däremot vet vi inget om kausalitet.

Så du menar att det här bevisar att mässlingsvaccin orsakar autism? Nja, tror inte det va. Har du kollat på min länk än?
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 16:20:49 följande:
    Severe measles is more likely among poorly nourished young children, especially those with insufficient vitamin A, or whose immune systems have been weakened by HIV/AIDS or other diseases.

The overwhelming majority (more than 95%) of measles deaths occur in countries with low per capita incomes and weak health infrastructures.

Ovanstående är delar från dina länkar. Med andra ord, vid undernäring kan vilken simpel infektion som helst bli dödlig.

Återigen, kanske vi ska koncentrera oss på att hjälpa dessa fattiga länder med att t.ex. borra brunnar och bidra med extra näringstät mat, istället för att lägga de pengarna på vacciner som blir en påfrestning för en redan undernärd kropp.
    "more likely". Det betyder alltså att bra kost och hälsa generellt inte är någon garanti för att det inte blir allvarligt. Det är bara mer ovanligt.

"The overwhelming majority (more than 95%) of measles deaths occur in countries with low per capita incomes and weak health infrastructures." <= Vad tror du det där betyder egentligen? Kan det också vara så att antalet dödsfall i rika länder hålls nere av..., trumvirvel..., vaccinationer?! En kombination av bra generell sjukvård och vaccinationer gör att incidensen av sjukdomen blir låg och de få fall som förekommer kan man ta hand om. Dessutom pratar vi om dödsfall här. Det finns andra komplikationer. En snabb sökning på wikipedia ger:

"
    Komplikationer är ganska vanliga och drabbar främst barn under fem år men även vuxna över tjugo år[2]. Småbarn drabbas ofta av pseudokrupp. De infekterade slemhinnorna kan bli sekundärinfekterade med bakterier, och barnen kan då få t ex öroninflammation,bihåleinflammation eller lunginflammation, vilket ofta kräver antibiotikabehandling.

Mässlingviruset har också i sig själv förmåga att orsaka lunginflammation.

Sjukdomen kan ibland (ungefär ett fall på tusen) kompliceras av en allvarlig hjärninflammation. Denna läker i regel ut, men dödsfall förekommer, och ibland ses kvarstående hjärnskada. Något specifikt läkemedel mot sjukdomen finns inte. Behandlingen blir symtomatisk, dvs inriktas mot patientens specifika symtom."

Fint där. Jag tar vaccin any day.

Förövrigt är det precis sån här skit jag menar med cherry picking och logiska felslut pga. brist på kritiskt tänkande. Man tar några meningar, tänker inte igenom vad de troligen menar och försöker vrida på det så att sjukdomen låter nästan ofarlig och väldigt lättbehandlad. Jag..., blir..., så..., trött...

• Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 19:03:04 följande:
    Men antar att mina barn och andras barn bara är anekdoter för dig.
    Fram tills du har statistik på hur stor skillnaden är mellan vaccin och riktig sjukdom i incidens av biverkningar och allvarlighetsgrad, så, ja.
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-05 21:59:13 följande:
    Det är ingen här som orkar läsa de vettiga artiklar jag presenterar? Det man däremot direkt nappar på är om jag använder mig av någon tveksam sida. Då blir man direkt idiotförklarad.
    Så varför ska jag sitta här och skriva ned alla artiklarna när folk bara klickar förbi dem och hakar upp sig på skitsaker.
    Tips: Använd inte tveksamma sidor. Alls.
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-06 10:00:52 följande:

Jag har letat med ljus och lykta efter studier som jämför vaccinerade och helt ovaccinerade barn/grupper men inte hittat det någonstans.Det som finns är studier som jämför ett nyare vaccin med ett äldre. Det vill säga man undersöker hur säkert det nya är jämfört med det gamla vaccinet. 

Nu var det ju inte det jag frågade om, utan jag frågade om skillnaden mellan de som fått sjukdomen och de som fått biverkningar från vaccin, och incidensen för biverkningar och problem med sjukdomen. Man behöver inte jämföra vaccinerade med ovaccinerade för det.
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-06 10:06:52 följande:
    Så denna länk inte en tveksam sida?
    Nej, men det spelar ingen roll eftersom det finns källor för varje påstående.
  • Bjoer
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-06 10:57:11 följande:
    En kommentar som jag tycker är ett målande exempel för dagens föräldrar som är helt för vaccin och inte alls tänker över det:

I had a new patient today, a 10 month old baby- the mother was totally pro vaccine, had no issues with it. I asked if she noticed any reactions, she announced She had the Rotavirus vaccine, the next day her poo was green and slimy, the day after she was bleeding from the anusit amazed me that parents are so indoctrinated to be pro vaccine they ignore massive red flags like this.

Men just det, det är ju återigen bara en anekdot. Så...skygglapparna på. Och nej, kommentaren är inte tagen från en vetenskaplig artikel så då är det ju inte sant. Så då kan vi vara lugna.
    Förstår du varför anekdoter inte är bra som bevisning?
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"