Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Anonym (-0-0-0-) skrev 2014-06-06 14:06:08 följande:
    Självklart har vaccin biverkningar som alla andra biverkningar. Biverkningar av läkemedel fastställs genom att sammanställa biverkningsrapporter och analysera dess för att bedöma om det handlar om biverkningar.

Enskilda berättelser om reaktioner i samband med vaccination är anekdoter om de som enskild händelse används som "bevis".

Läs på om anekdotisk bevisföring så förstår du nog problemet med just anekdoter.
    Jag vet hur biverkningsrapporter sammanställs. Men vad hjälper det om biverkningar inte ens rapporteras in för att framförallt föräldrar och sjukvården inte tar dessa händelser i anslutning till vaccin/annat läkemedelsintag, som just biverkningar?
    För rapporterar in, gör inte folk i allmänhet, eller ens kopplar ihop biverkningarna med läkemedlen/vaccinerna i första taget. Och skulle någon göra det, så tas den personen inte på allvar. "För vacciner är ju så säkra och väl beprövade och räddar liv, och skulle vi sluta vaccinera så skulle folk direkt börja dö som flugor osv etc".

Om någon blir sjuk i anslutning till vaccinet så beror det på att barnet blivit smittat på dagis, eller oj om det blev något allvarligt, så otur för det barnet. För det är ju så ovanligt (med andra ord accepterat). Faktum är att alla dessa små anekdoter är ju det som till slut blir statistik? Men då krävs det ju att de kommer ut i ljuset. Utan att bli nedtystade och dumförklarade. Och alltså tagna på allvar.

När ett av mina barn fick åka ambulans till akuten p.g.av en allvarlig allergisk reaktion, samma dag han hade fått ett av dessa vaccin, så viftades det bort med att det hade gått för lång tid efter vaccinet (??!) Han fick det på förmiddagen och på eftermiddagen åkte vi in. Och jag lyssnade på dem då de sa att det inte var vaccinet. Men i magen kändes det fel. Men jag rapporterade inte. Och säkert inte de heller eftersom det inte var "vaccinets fel".

Men ni behöver inte lyssna på ovanstående, för detta är ju inte vetenskapligt bevisat, utan bara underbyggt av känslor. Och så länge det inte finns med i en vetenskaplig studie så finns det ju inte alls.
  • Anonym (Vad pågår)
    Trinity78 skrev 2014-06-09 21:40:23 följande:

Och med det sagt så är det uppenbart accepterat att vacciner kan få orsaka flertalet sjukdomar/åkommor/handikapp, så länge de som får vaccinerna i alla fall lever vidare, på ett eller annat sätt. 

-Lite svinn får man räkna med.
  • Anonym (Vad pågår)

Flera av sjukdomarna som vi vaccinerar emot var på nedgång redan när vi började vaccinera, så det går inte att tillskriva vaccinet "hela äran".

När man nu bl.a. börjat vaccinera mot livmoderhalscancer, som redan är på stark nedgång av flera andra orsaker, så händer samma sak. Vaccinet kommer få "äran". Men biverkningarna, oavsett allvarlighetsgrad, kommer sättas åt sidan.

Att ge alla barn i princip samma vaccin i samma dos, med samma innehåll, utan hänsyn tagen till individuella variationer och genetisk predisposition för olika sjukdomar är uppåt väggarna.

Lägg sedan till lite "ofarligt" febernedsättande på det och lite "nödvändigt" antibiotika, eller ännu bättre, några påföljande antibiotikakurer på varandra, så blir det en härlig blandning att hantera hos ett litet barn med outvecklat immunförsvar.

Fråga runt lite om hur vänner och bekanta reagerat på olika sprutor inför och efter en utlandsresa till exempel. Långvariga öronproblem? Plötsligt allergiska mot diverse olika saker på "äldre dar"?
    Det behöver inte bero på vaccinet nej, det kan såklart vara "korrelation och kausalitet". Men det kan ju också bero på vaccinet. Eller nej, det finns nog inga vetenskapliga studier gjorda på just det sambandet, så det går ju inte då.
    Det finns nog heller inga vetenskapliga studier gjorda på att man får ont i magen av att äta spik. Så det är nog inte heller sant.

• Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2014-06-10 12:54:35 följande:
    Amen, not that shit again... Nej, det var de inte. Dödligheten var på väg ner, inte incidensen.

Det beror ju på hur mycket genetisk predisposition påverkar, hur stor 'fara' det är att inte kolla det och vad det kostar att ge alla en sådan undersökning. Man kan göra allt jättenoga hela tiden, men undantag för alla möjliga relevanta och irrelevanta grejer, men syvende och sist är det en resursfråga där resurserna kanske kan spenderas bättre på annat håll.

Angående korrelation och kausalitet...
    www.tylervigen.com/
    Ja det går säkert att se ett samband mellan en ökad försäljning av studsmattor och antalet självmord också. Eller som någon härinne sa, att surfa på familjeliv kan troligen orsaka cancer. Det går säkert att göra finfina grafer på det.
    Gissar att de som använder sig av sådana humoristiska liknelser egentligen inte har så mycket kunskap om människokroppens funktioner. Men det är i och för sig bara en spekulation från min sida.

Och precis som du säger Bjoer, till syvende och sist så handlar allting om pengar. När stora pengar är inblandade, så blir människoliv och hälsa, plötsligt lite mindre värt.
  • Anonym (Vad pågår)
    Empath skrev 2014-06-11 11:59:26 följande:
    Vilka allvarliga biverkningar pratar du om?

Menar du allvar?
  • Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2014-06-11 14:03:55 följande:
    Jag hade för mig att vaccin mest användes mot virussjukdomar, typ polio, mässling och influensa, men där ser man (efter lite googling)! Skäms
    Hmm... Kan inte låta bli att undra om du läst någon fysiologi? Immunologi? Farmakologi? Mikrobiologi? Något inom medicin?

Förstår i alla fall bättre nu varför du inte alls ifrågasätter vacciners "nyttighet".. 
  • Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2014-06-11 13:06:51 följande:
    Gissar snarare på att de som tycker vi ska sluta vaccinera inte har så mycket kunskap om människokroppens funktioner.

Och so what om mycket handlar om pengar? Det är fortfarande visat, bortom rimligt tvivel, att vaccin fungerar, att de har få biverkningar, att de har utrotat flera sjukdomar som tidigare varit mycket vanliga och motat tillbaka många, många andra. Om du ska komma med argumentet "När stora pengar är inblandade, så blir människoliv och hälsa, plötsligt lite mindre värt." så måste du ju också visa på händelser där människoliv och hälsa har satts åt sidan. Vaccinering faller inte därunder eftersom det gjort mycket, MYCKET, större nytta än skada. Så börja isf. där.
    Du kan ju googla lite på de olika läkemedelsföretagen (exempelvis glaxosmithkline) och böter så får du se hur mycket människors hälsa egentligen är värt för dem.
  • Anonym (Vad pågår)
    Aniiee skrev 2014-06-11 20:32:11 följande:
    Vaarför ifrågasätter du att någon annan har dålig koll när du själv verkar ha precis lika dålig koll?
    Varför har jag så dålig koll? För att jag inte accepterar att läkemedelsföretagen får spela lite hursomhelst med människors liv och hälsa?
  • Anonym (Vad pågår)
    Aniiee skrev 2014-06-11 20:40:34 följande:
    Andra har redam pekat ut alla dina tankefel i tråden. Läs den, så slipper jag upprepa vad andra redan skrivit.
    De flesta som inte ifrågasätter vaccin alls verkar vara någon form av statistiker, så jag gissar att du inte heller har läst något om hur människokroppen egentligen fungerar? Återigen jag som spekulerar. 
    Du skapade förresten en tråd som du aldrig fick fram något syfte med. Som hette "skulle du vaccinera"? Du svarade inte ens folk i den tråden?
  • Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2014-06-11 14:04:53 följande:
    Hur många antivaccare förutsåg narkolepsi?
    Där kan du också googla runt lite på hur folk resonerade innan massvaccineringen var ett faktum. 
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"