Boken "Vaccinationer: risker och skador"
Enskilda berättelser om reaktioner i samband med vaccination är anekdoter om de som enskild händelse används som "bevis".
Läs på om anekdotisk bevisföring så förstår du nog problemet med just anekdoter.
För rapporterar in, gör inte folk i allmänhet, eller ens kopplar ihop biverkningarna med läkemedlen/vaccinerna i första taget. Och skulle någon göra det, så tas den personen inte på allvar. "För vacciner är ju så säkra och väl beprövade och räddar liv, och skulle vi sluta vaccinera så skulle folk direkt börja dö som flugor osv etc".
Om någon blir sjuk i anslutning till vaccinet så beror det på att barnet blivit smittat på dagis, eller oj om det blev något allvarligt, så otur för det barnet. För det är ju så ovanligt (med andra ord accepterat). Faktum är att alla dessa små anekdoter är ju det som till slut blir statistik? Men då krävs det ju att de kommer ut i ljuset. Utan att bli nedtystade och dumförklarade. Och alltså tagna på allvar.
När ett av mina barn fick åka ambulans till akuten p.g.av en allvarlig allergisk reaktion, samma dag han hade fått ett av dessa vaccin, så viftades det bort med att det hade gått för lång tid efter vaccinet (??!) Han fick det på förmiddagen och på eftermiddagen åkte vi in. Och jag lyssnade på dem då de sa att det inte var vaccinet. Men i magen kändes det fel. Men jag rapporterade inte. Och säkert inte de heller eftersom det inte var "vaccinets fel".
Men ni behöver inte lyssna på ovanstående, för detta är ju inte vetenskapligt bevisat, utan bara underbyggt av känslor. Och så länge det inte finns med i en vetenskaplig studie så finns det ju inte alls.