Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

frökenelisabeth skrev 2014-05-05 22:01:22 följande:

Ett barn som äter ersättning får på två dagar i sig lika mycket aluminium via maten som man får i en vaccindos. Som exempel.

(Sen sprutar man ju inte vaccinet rakt in i blodet, utan i en muskel, men det vet du säkert).
    Anledningen till att man har aluminium i vaccin är för att hjälpa till att aktivera kroppens immunförsvar.

Men i övrigt förstår jag din poäng. Du vill inte stå till svars för vad alla andra vaccinmotståndare tycker, du vill ha lov att förhålla dig kritisk till vaccin, vända på både för- och nackdelar , och mötas av respekt i stället för att ses som en hysterisk foliehatt. Ett högt rimligt önskemål tycker jag, och oavsett hur positiv man är inom sjukvården till vaccin så tycker jag att man bör bli mycket mycket bättre på att möta vaccinskeptiker med respekt för deras magkänsla. Alla har rätt att göra ett eget välinformerat val och det ska kännas rätt i magen, man ska inte gå därifrån med ett vaccinerat barn och känna sig som om man har blivit överkörd av myndigheterna.
    Tack för ditt respektfulla inlägg!
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-05-05 22:06:20 följande:
    Jag avstod medvetet från svininfluensavaccinet av den anledningen att jag gjorde en självständig bedömning av för och nackdelar. Beslutet att inte ta sprutan baserade jag på att det var ett nytt och snabbt framtaget vaccin där tillverkaren Glaxosmithkline friskrev sig från skadeansvar eftersom det inte hunnit testas tillräckligt noggrant.

Men det var ett exceptionellt fall och när vi pratar om beprövade vardagsvaccinationer finns det egentligen ingen anledning att "tänka till".
    Jag verkar inte kunna lämna det här trots allt..

Hur gissar du att debatten kring svininfluensan hade sett ut om det varken dök upp någon pandemi eller några tydliga biverkningar på vaccinet? Tror du att fördelarna hade tillskrivits vaccinet om vi inte fick någon spridning av influensan? Jag är inte insatt när det gäller detta, utan undrar bara hur du ser på det.
    Sedan tycker jag det är skrämmande att våra myndigheter går med på att tillverkande företag får friskriva sig allt skadeansvar i frågan. Varningsflagga? Definitivt.

Sedan det här med diverse ämnen, förutom själva smittämnet som tillsätts i vaccinerna. Det intressanta i frågan är inte hur mycket vi får i oss av det den naturliga vägen, varje dag. Det intressanta är hur mycket av det som vi får i oss peroralt, som i slutändan når blodet när kroppen alltså själv får "bestämma". 
  • Anonym (Vad pågår)
    Sedan det här med diverse ämnen, förutom själva smittämnet som tillsätts i vaccinerna. Det intressanta i frågan är inte hur mycket vi får i oss av det den naturliga vägen, varje dag. Det intressanta är hur mycket av det som vi får i oss peroralt, som i slutändan når blodet när kroppen alltså själv får "bestämma". 
    Och dessutom i oförändrad form.
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-05-06 21:14:01 följande:
    Artikeln i länken väckte inga speciella reaktioner hos mig. Under kliniska prövningar av ett nytt vaccin kom det fram att oväntat många fick en allergireaktion och det aktuella vaccinet började inte användas. I efterspelet missköttes detta av försäkringsbolagen i jakt på pengar

Ta inte det här på fel sätt nu, men det känns lite som att du precis kommit på att det kan vara farligt att leva. Ja det finns risker med nästan allt men man måste väga dem sansat och fundera på vad det är som skadar oss och vad det är som inte skadar oss.
    Sune03 klappar TS på huvudet och säger: "Lilla vän, det är farligt att leva. Man kan bli sjuk och till och med dö!" 

Ungefär så tar jag det. Är det rätt eller fel sätt? 

En lite personlig fråga som du bara svarar på om du tycker det är ok, har du några egna barn?

Hela den här debatten handlar nog egentligen mer om psykologi än medicin när det kommer till kritan. 
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-05-06 20:59:27 följande:
    En pandemi ser jag inte som en debattfråga. Dök det upp ett virus där jag kände att jäklar nu är det fan risk att jag dör på riktigt, då skulle jag ta ett relativt oprövat vaccin utan att blinka.

Det var inget som myndigheterna mörkade direkt, inget företag skulle helt enkelt ta fram ett pandemivaccin om de var tvungna att ta ansvar utan att få pröva det ordentligt först. Detta hinner man inte i en epedemisituation utan då är det samhällets överlevnad som prioriteras krasst räknas.

Jag är inte så oroad över ämnena i de vanliga vaccinerna av den enkla anledningen att så otroligt många människor får dem helt utan att ta skada. Vi är nästan alla vaccinerade och är bland de friskaste människorna på planeten. jag oroar mig mer för de kemikalier vi får i oss genom mat och produkter i vår miljö. DÄR finns farorna om det är något man ska oroa sig för när det gäller kemikalier.
    Det skulle också vara intressant att höra din definition på ordet "frisk"? 
  • Anonym (Vad pågår)

Varför väljer man att vaccinera mot en sjukdom som är på så tydlig nedgång tack vare andra metoder än vaccin, som i fallet Gardasil/cervarix mot livmoderhalscancer? Och där dessutom kunskapsluckorna är stora angående fördelarna med vaccinationen?

www.sbu.se/sv/Publicerat/Alert/Allman-barnvaccination-mot-HPV-16-och-18-i-syfte-att-forebygga-livmoderhalscancer/

För att läkemedelsbolagen ska kunna ta åt sig äran sedan när sjukdomen blivit ännu ovanligare?

• Anonym (Vad pågår)
    adina01 skrev 2014-05-08 09:07:04 följande:
    Nu ska vaccinet även användas mot analcancer som också uppkommer av samma virus.
    Är väl väldigt bra att man numera kan vaccinera mot ett virus som ger en så vanlig cancer som livmoderhalscancer vilken ofta upptäcks i ett sent stadium.
    Klart det låter bra, i teorin.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"