• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

vår sommar skrev 2014-09-21 10:52:37 följande:

Blir att åka tillbaka idag igen.. Han åt inatt efter att han fått alvedon men nu på morgonen när han åt så vrider det sig i hela kroppen på han.. Usch. Kan knappt få han att ta nappen :(

:( Hoppas att han mår bättre snart.. <3 
  • Tussie
    vår sommar skrev 2014-10-16 19:37:33 följande:

Jag har en jätte hemlis som vill dela mej av. Men ni får lova att inte skriva nått om det på insta :)

Vi har idag bestämd oss för att köpa hus som vi varit och tittat på ett par gånger. Ägaren ville bara sälja till oss så det har inte kommit ut på försäljning ens.

Vi ska inte säga nått till någon förrens alla papper är påskrivna men vill verkligen berätta det för nån så berättar det för er :)

6 rok och den trädgård på 1500 kwm. Jag känner mej så himla glad

Ooh underbart! Stort grattis till er.. <3 :D 
  • Tussie

Vad många ni är som har tuffa tider med era små nu. Är jag ensam om att ha det ganska bra? Största problemet med min gosse är väl att han inte är särskilt matglad, mer intresserad av hunden och annat omkring honom än mat hehe.. Samt att han inte somnar på natten förrens omkring kl 01.00. 

Min gosse vaknar till kanske 1-2 ggr per natt men då räcker det med nappen så somnar han genast om. Han har sovit hela nätter sedan han var 3 månader så jämfört med er har jag det nog oförskämt bra. Min mormor har kanske rätt. Hon sa att jag har en så snäll bebis att jag inte vet hur det verkligen är att ha barn. Visst hon skämtade väl lite men den kommentaren fastnade och är något jag har funderat över till och från. Tog nästan lite illa upp när hon sa det. Ja jag har ett snällt barn, vilket är tur eftersom jag är ensam med honom 90% av tiden, natt som dag. Folk (mamma, svärmor, mormor) säger ofta kommentarer om att jag skämmer bort honom men det tycker jag inte alls stämmer.

Visste inte att det var så vanligt att de små vaknar omkring 6-8 ggr per natt i 5-7 månaders ålder. Ni är riktiga kämpar allihopa.. <3 Se till att ni får avlastning ibland så att ni inte går under. Styrkekramar till er som har det tungt just nu.

• Tussie
    Enlängtan skrev 2014-10-19 19:35:48 följande:
    Gud så härligt och klart du vet hur det är att ta hand om ett riktigt barn, din son är ju knappast på låtsas?! :)

Var glad att du har fått ett barn som är så pass nöjd och sover bra det är ju bara positivt och om du är själv 90% av tiden så är det ju ännu bättre att han är snäll.

Min piga har ju varit rätt bråkig med sömnen till och från men även om man på natten känner sig halvdöd så brukar nästkommande dag ändå funka och man glömmer bort tjorvnätterna då man får se sitt barn glad och nöjd igen.

Jag har också fått kommentarer om att jag skulle skämma bort pigan iom att jag har henne i famnen mycket (för det är där hon vill vara och är nöjd) men jag anser att man inte kan skämma bort ett barn med närhet/kärlek :)
    Jo jag är absolut glad över det! :) 

Tycker inte heller att man kan skämma bort ett barn med kärlek och närhet. Ogillar faktiskt när folk kommenterar hur jag väljer att a hand om mitt barn. :P Som en barnlös som påpekade att jag inte kunde låta bli att gå ut med kompisar etc. bara för att bebisen inte ville vara utan mig. Gossen har blivit väldigt ledsen de senaste gångerna jag lämnat bort honom, kortare stunder, och då har aktiviteten fått avbrytas och man har fått åka hem igen. Tror att det kan vara en fas. Han är ju 6 månader och är lite mer medveten om vad som sker omkring honom än när han var 2 månader. Jag skulle inte få någon ro ute ändå om han är hos barnvakt och störtgråter en hel kväll. 
  • Tussie
    Enlängtan skrev 2014-10-21 11:27:24 följande:
    Jag är nog väldigt olik dig på det sättet att jag tycker det är skönt när karln är på annat håll och jag får vara själv med dottern men jag tror det beror på att jag inte har någon större "nytta" av att ha honom hemma då pigan ändå inte vill vara med honom och på så vis får jag ju ingen större avlastning av honom. Sen är han en slarver utav dess like så det är jämt disk över bänkarna, smulor på bordet, kläder överallt, garderobs- och skåpdörrar som står öppna (med två katter i huset är det inte så passande för vem vill ha katter i typ skafferiet eller en massa katthår på kläder eller kökssaker) osv så blir liksom en mindre att hålla efter när han är iväg hemifrån ;)
    Tyvärr är jag i samma läge. Just nu, vilket jag aldrig tidigare känt, är det nästan bättre att sambon är borta för de få gånger han är hemma är det mest tjafs samt att han stökar ner, och att man blir väckt tidigt på morgonen. Och jag är inte särskilt ordningsam själv så den röra jag själv och hunden ställer till med räcker att städa upp för min del. Känns väldigt tråkigt att känna så men.. 
  • Tussie
    Enlängtan skrev 2014-10-24 00:02:04 följande:
    Nämen precis, man gör ju det man tror är bäst för sitt barn ock då är det ju faktiskt oförskämt när andra påpekar att det skulle vara fel.

Här funkar det hyfsat när jag lämnar pigan med sin pappa för att ex träna en stund om jag gör det direkt han slutat jobbet men skulle jag lämna henne senare på kvällen kring ex kl 20-21 får hon panik och gråter och skriker sig hes och är helt förstörd när jag kommer tillbaka och som du säger så har man ju ingen ro när man vet att det finns ett alldeles förstört barn där hemma som verkligen längtar efter en. Och helt ärligt så vill jag så himla gärna vara med min dotter så har inte ens lust att vara utan henne längre stunder ännu (sen får kompisar tycka vad de vill men de verkar ändå acceptera det bra) :)

Och jag tror inte heller att barnets och pappans relation gynnas då barnet gråter hysteriskt och det blir svårt för pappan att veta hur hur han ska trösta och känner sig då istället otillräcklig.

Pigan är ju drygt 6,5 månad nu och jag märker att hon "utvecklats" jättemycket de senaste dagarna bara med att kunna vara "själv" på golvet exempelvis mycket längre stunder, vara hos pappan (där hon bara gråtit tidigare) och även att vara hos andra - vilket känns rätt skönt då hon verkligen varit tätt inpå hela tiden tidigare men då har hon fått den närheten hon velat ha och nu verkar det ju börja löna av sig :)

Ne vill heller inte vara utan gossen några längre stunder heh. Pratade om att gå på mässa imorgon och då sa brorsan att det kanske var bäst om man fixade barnvakt. Men nä det vill jag inte, vill hellre att Sam följer med på mässan. Annars blir det en kombination av att ha det trevligt men ändå inte? :P Har det hellre trevligt utan att behöva sakna mitt barn och fundera på om han har ätit, är glad/ledsen osv. Han trilskas mycket med maten. Lite kontrollbehov har man nog när det kommer till sitt första barn kanske. 

Vet inte om pappan skulle kunna ta hand om Sam ensam, han har faktiskt aldrig gjort det. Men annars de få gånger pappan är hemma så kan gossen vara med honom utan problem och så har det alltid varit. Sam är ganska lätt att underhålla och har aldrig haft något emot att hoppa mellan famnar hehe. Men ja som sagt. Att åka ifrån honom någon längre stund än typ 20-30 min, och lämna honom med farmor till ex. är inte populärt just nu. 

• Tussie

Jag har inte testat välling ännu. Ser väl inte riktigt varför jag ska byta ut ersättning mot välling antar jag. Gossen sover ju redan bra som tur är. Vi har däremot problem med maten i övrigt. Fruktpuré och majskrokar är gott! Allt annat är äckligt verkar det som. Sempers milda havregröt fungerade ett par dagar men de senaste dagarna har han bara pruttat med munnen och sprutar mat överallt. Roligt i början kanske men nu är det frustrerande minst sagt. Vet inte riktigt hur jag ska få honom att börja äta mat när han håller på så här. Han är inte särskilt matglad när det kommet till ersättning heller. Tror inte han har ökat mycket i vikt de senaste 6 veckorna. 

• Tussie
    kerstinsmide skrev 2014-10-26 17:56:33 följande:

Med den nappen som följer med så lär de få suga asmycket innan de får ut nåhot. Haha. ;)

Heh ja det är ju oftast napp till nyfödda menad för ersättning/bröstmjölk som följer med. :) Lite dåligt på sätt och vis, att man måste köpa den napp man behöver vid sidan om och betala för dinappar man aldrig kommer använda. Kanske vore bättre om flaskorna såldes utan napp för ett lägre pris! ;o 
  • Tussie
    garin skrev 2014-10-26 07:02:26 följande:
    En anledning att byta iaf något mål om dagen från ersättning till välling (eller gröt) kan ju vara barnets järnbehov det får vid 6 månader. Samt att vällingen ger mer energi, behöver inte bara kretsa kring om barnet sover bra eller inte. Annars är det ju inte panikbråttom att det just måste fungera till hundra procent från dag 1, och det är ju så himla olika med hur intresserad lillen är av dessa nya påfund!

Man får väl ha tålamod helt enkelt och avvakta några dagar och sen prova igen!

Till er vars bebisar inte gillar välling. Har ni testat olika märken osv? Semper/nestle, havre/majs... Jag personligen tycker att nestles godnattvälling fr 6 mån är jättegod! Haha.

Ah jo ett mål gröt om dagen försöker vi jobba på nu men hittills har det bara blivit ett halvt (enligt måtten på paketet) om dagen tillsammans med lite fruktpuré. Detta utöver målen med ersättning så har inte bytt ut något mål ännu.

Vill ju att gossen ska lära sig äta på sked bra och att han vänjer sig vid fastare konsistenser så då väljer jag hellre att byta ett mål ersättning mot gröt än välling.. :D Sedan vill vi ju byta ut en flaska mot ett mål mat också när han känner sig redo heh, och då finns bara två flaskor kvar om dagen. Men kanske skulle testa välling iaf, han kanske tycker mycket om det vem vet. :) Ikväll åt han iaf sin lilla portion gröt utan bråk vilket kändes väldigt skönt. 

• Tussie
    LyCKa55 skrev 2014-10-26 21:40:00 följande:

Sen tänkte jag på en annan sak. Var det inte nån som skrev att de va trötta på sin kille. Jag känner så nu. Känns så tråkigt. Han hjälper till hemma o gör allt sånt men det känns bara som att jag tröttnat på honom. Vet inte hur man ska göra men jag vill inte att det ska ta slut utan lär nog kämpa på. Kanske är det bara för att man inte får någon egentid längre och man är så fokuserad på Sixten.

Just nu stör jag mig mest på honom. Känner själv att jag tjatar o surar.. Vill inte va så men rår inte för det..

Nej det känns väldigt tråkigt. Jag har till och med börjat ifrågasätta viktigare saker där jag tycker att min sambo brister. Trodde verkligen att han skulle mogna till efter vi fått barn bland annat eftersom det var på hans initiativ och efter hans tjatande som vi tog beslutet att skaffa barn. Men där har han gjort mig besviken. Han gör mig ofta irriterad nu för tiden de få stunder han är hemma och är mest i vägen förutom att han hjälper till med att handla. 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet