• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Bumblebee92 skrev 2014-05-18 10:11:54 följande:

Har nyss vart tvungen att sluta amma pga medicinering. Men du är inte ensam. Min sambo beter sig lite som din. Min sambo är jätte irriterad när han är trött/nyväckt, tål heller inte babyskrik, har väldigt dåligt tålamod, han vaknar dock knappt på natten när lillen låter om det inte har gått ett tag. Han matar Sam ganska nonchalant, liggandes i nestet typ och kollar inte hur matningen går. Jag föredrar att mata lillen när han ligger i mitt knä med huvudet på låret sittandes lite i skräddarliknande ställning så att han kan titta upp på mig och få mer närhet, för han är väldigt närhetskrävande. Jag har inte bett sambon mata många gånger och eftersom han är så nonchalant när han gör det så föredrar jag att göra det själv. Nattmatning/blöjbyten får jag i princip aldrig hjälp med men just nu känns det inte som hela världen.  Nu har det gått 6 veckor iofs så snart får han minsan testa att ta en natt eller två.. :P Men då krävs det ju att han är ledig några dagar också, han är egen företagare och jobbar otroligt mycket. 

• Tussie
    Enlängtan skrev 2014-05-18 15:21:36 följande:
    Jag tycker att min sambo spenderar alldeles för lite tid med våran gosse också. Samt att han inte vill hålla honom eller gosa särskilt ofta och verkligen inga längre stunder. Önskar också att han kunde ta mer initiativ att byta blöjor osv men men.. Dessa karlar verkar vara smått lika heh. Vi som mammor kanske har lättare att knyta an till bebisarna och känner ett större ansvar. Vet inte... :) 
  • Tussie

Jag måste säga att nu när vi har kört ersättning i 2 dygn och slutat amma hela dagarna så är livet mycket lättare. Även om jag samtidigt saknar amningen. Jag pumpar lite mjölk några ggr om dagen så får se om jag kan hålla en liten mjölkproduktion uppe eller om jag sinar helt efter den här kortisonbehandlingen är över. Han sover 4-5.5 timmar första sovpasset på natten så bara det är ju underbart. Sedan har han dock svårt att somna om över huvud taget. Jag hinner med lite mer sysslor om dagarna. Har äntligen kunnat ta hem min lilla älskade vovve som jag saknat så, hoppas jag kommer att ha tid att kunna gå ut med henne på promenader mm nu. :) 

Ni som flaskmatar med ersättning och har gjort det ett tag. Vilka flaskor använder ni och vilken ersättning? Vilket märke på ersättning samt flaskor fungerar bäst för er?

• Tussie
    Eveluskan skrev 2014-05-19 14:47:35 följande:
    Åh nu vet jag varken ut eller in, lillgrabbens har haft panik-skrik i tre dygn nu. Han snuttar och tuttar hur mycket som helst och känns aldrig nöjd. Nu jag jag honom en flaska för två timmar sedan och det var som att trycka på en knapp och min bebis var tillbaka. Han såg helt plötsligt nöjd och tillfreds ut och så har han varit sen dess.
    Jag ska till BVC imorgon och ska prata med dom då, vill inte sluta amma helt men det verkar ju onekligen som att han blir bättre mättad av ersättningen än bröstmjölken.
    Hur gör ni andra? Kör ni antingen ena eller andra? Eller går det att köra lite 50/50?
    Det går säkert att köra 50/50 utan problem.. :) Min gosse har aldrig varit särskilt skrikig så länge jag sett till hans behov men nu när han äter ersättning istället för ammas så är han mer nöjd och sover väldigt bra! Han behöver dock nappen nu efter jag slutat amma, sugbehovet finns där.. :) Jag antar att jag var hans napp innan, inte konstigt att man fick sitta och amma 24/7. 
  • Tussie
    vår sommar skrev 2014-05-20 10:59:08 följande:
    Alla mammor som hel ammar.
    Hur länge sover era bebisar?
    Lilleman äter mer på dagen, kanske varannan timme, och på natten var tredje timme. Och de sa på BB innan vi åkte hem att han måste äta var tredje timme, att jag ska väcka honom om han sover längre.
    Men nu sover han upp till 4 timmar på natten. Tror ni att jag måste väcka honom? Han är 4 veckor nu och är en stor kille på 4975g och 58,5 lång.
    Nu har jag slutat amma men... Du kan nog låta honom sova i minst 4-5 timmar. Här på bvc sa de till mig att sluta ställa klockan och låta honom sova 5-6 timmar om det vore så att det är det han vill (då jag ammade). Särskilt när ni ammar så ofta på dagarna. :)
  • Tussie

Ni som ger era barn ersättning hur mycket ersättning ger ni totalt per dygn? Och hur mycket väger era små? Hur mycket går de upp i veckan? 

• Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-05-19 12:19:13 följande:
    Låter precis som här! Sambon kollar som inte heller hur det går, somnar och dräller överallt. Medans jag är som du, håller gärna i barnet för att ge det närhet och lite mys. Är ju mysigt för dem får jag för mig att vakna på natten, komma upp i mammas/pappas famn i en filt, äta och somna om Lixom. Gör jag mina rutiner fort, alltså kliver upp direkt hon börjar vakna för mat, så tar det ca 20 minuter innan vi ligger tillbaka i våra sängar igen. Det kan jag ändå stängt med. Men låtar man henne skrika som sambon, blir hon ju bara mer vaken och allt tar längre tid "/
    Jag gruvar mig redan för bästa helg. Frågan är om man ska tragglas med det igen, eller bara fortsätta med att jag tar nätterna även då. "/ vi får se :)
    Be honom ta ena natten så tar du den andra. :) 
  • Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-05-20 12:43:51 följande:
    Tänkte du på helgen då? Ja så kan man ju göra, skulle gärna p ska att han tog båda nötterna på helgerna. Men jag nojjar som sagt bör han har henne på nätterna, så att jag ändå inte kan sova. Han somnar när han matar henne, och hör/ser då inte när hon gör tecken för ty vara mätt eller behöva rapa osv. Är rädd att han skiter i blöjbyte (så länge de inte är bajs då) för att han är för trött osv. Men jag får väl kanske ge han några chanser, ger jag upp nu och tar varje natt, inkl helger kommer han ju aldrig vänja sig med att kliva upp nattetid.

Ang din fråga om ersättning. Vet inte den totala mängden hon äter, men just nu ger vi henne 135ml varje måltid. Ca 2,5-4 timmar går det mellan målen. Har bara haft tvp besök på BVC, så har inte super koll hur mycket hon gått upp. Första besöket var hon 1,5 vecka då hade hon gått upp ca 2-300g på en vecka ca. Andra besöket var hon 2,5 vecka, och hade då ökat närmare 400g på den veckan.
    Hon har ätit lite bröst oxå, men inte nämnvärt mycket, tror min mjölk sinat. Så hon har väl mest bara snuttat på bröstet dem få gånger jag ammat.

Ja jag tänkte på helgen. Be honom att verkligen anstränga sig för din skull, en enda natt i veckan med lillan så att du kan få sova ut. Förstår att du är nojjig när det inte gått så bra, det hade jag också varit. Säg till honom vad han får lov att tänka på och att du verkligen skulle uppskatta om han tog en natt i veckan, då får han också en fri helgnatt vilket han nog uppskattar. Han måste nog få en chans som du säger för att kunna förbättra sig över huvud taget. Vet inte om jag själv ens hade orkat försöka med min sambo hah.. han är nästan omöjlig att få upp ur sängen... :( 

Dricker hon alltid upp dessa 135 ml? Isf måste hon äta en l om dagen eller något.. :D Vilket märke på ersättning kör ni? Hur ofta bajsar hon ungefär? 

• Tussie
    peegasus skrev 2014-05-20 19:30:11 följande:

Mycket prat om ersättning nu så jag lägger mig i ;) Saga har fått ersättning från allra första matningen. Hon får äta precis när och hur mycket hon vill. Och det är ganska ofta och ganska mycket. Herregud vilket matvrak jag har fått! Men jag ställer aldrig någonsin klockan eller väcker henne för att hon ska äta. Hon säger till (ganska ordentligt också) när hon vill ha mat. Och hon talar om när hon är mätt. Hon går upp mycket i vikt och vägde förra veckan 4660, ska till BVC imrn. Men hon väger garanterat över 5000 nu. Födelsevikten var 3740.

Jag vet inte exakt hur mycket hon äter på en dag då det dels är olika och dels för att jag inte håller koll på hur mkt jag häller upp i flaskan. Kör på färdigblandad i tetrapack. Dyrare än sån man blandar själv men så ooooerhört mycket smidigare! Framförallt när man är ute eftersom den kan drickas precis som den är :D Bara att hälla upp i flaska så har man en nöjd bebis även fast man är på språng! :D

Jo håller med om att tetrapacken är smidigare. Kör de när jag är ute eller i nödfall men annars blandar jag själv.. :) Och ne jag väcker heller inte min gosse längre, särskilt inte på nätterna. 
  • Tussie
    Heaven75 skrev 2014-05-20 12:59:45 följande:
    Hej alla!

Vi har en tös på ca 3 veckor som jag ger ersättning till då hon vill ha det. :) Hur lång tid kan det gå mellan gångerna för er andra som ger ersättning innan ni matar er lilla bebis?
    Mata henne när hon är hungrig.. :) Så mycket hon vill. Efter första sovpasset på nätterna kan det gå 5-6 timmar eller så mellan måltiderna, för oss. Men oftast sover han inte så länge.. :P Men vill han sova så väcker jag honom inte för att det har gått 4 timmar. 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet