• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Jo med flaska är det ju lite lättare med rutiner. Man "häller i" bebisen det den vill ha så kan man förhoppningsvis utesluta hunger i ett par timmar framåt. Och just därav har jag läst att flaskbarn i regel skriker mindre, de är ju belåtna på den fronten iaf :)

Jag nojar ju mkt över vad min pojk äter vid varje tillfälle. Särskilt när han känns så grinig och svårsövd, är det hungern som spökar där bakom liksom. Men han har ju fri tillgång till bröstet men ofta vill han gärna somna istället, det händer inte när vi provat med flaska... Jag som är en sån kontrollmänniska kanske borde gå över till flaskan snart, men gillar att amma också. Känns bara som det bästa är att bestämma sig för något av det.

• garin
    Ladygum skrev 2014-05-30 10:32:02 följande:

Tycker att du ska kämpa vidare med amningen! Vi har en liten som också är grinig och svårsövd. Walter sover bara korta stunder på dagen. På kvällen vill han helst ligga o snutta. Somnar gärna vid bröstet också. smile1.gif Ibland står man knappt ut och ibland känns det självklart! Men han går upp i vikt och kissar o bajsar så det står härliga till. smile2.gif Det är mitt kvitto! Tycker mig se små, små förändringar hela tiden och mer nöjda stunder. Tror att det är så här bara. Walter vill vara nära. "Du har fått en liten apunge" som någon sa till mig. Förhoppningsvis blir han bortskämd med all närhet och blir en trygg individ. smile1.gif
    Åh tack finaste du för peppandet! Det är ju så, man behöver nog bara komma ifrån det lite grann någon enstaka gång. Pumpade ut mjölk som sambon fick ge igår, så jag kunde duscha och greja utan att stressa. Och lillen har varit väldigt smidig hittills idag, nöjd och mest sovit. Igår kväll också. Så jag är laddad för liiite gnäll trots allt. Ska bli skönt med helg nu, tror jag ska ta ett par timmar och lämna hemmet och bara andas så kan sambon få mata med ersättning, borde gå någon gång. Om inte jag hinner pumpa mer, fick bara ut 80ml igårkväll fast det gått typ 6 timmar sedan jag ammade. Sånt kan ju stressa en del.. Men jag har ju en väldigt nöjd kille nu lååångg efter både utpumpade 110ml igår eftermiddag och 125ml ersättning kl 23 igår så sen dess har ju JAG matat honom och då måste det ju vara tillräckligt. Skönt han sover mer nu, han har mycket att ta igen den lilla rackaren
  • garin
    Ladygum skrev 2014-05-30 10:32:02 följande:

Tycker att du ska kämpa vidare med amningen! Vi har en liten som också är grinig och svårsövd. Walter sover bara korta stunder på dagen. På kvällen vill han helst ligga o snutta. Somnar gärna vid bröstet också. smile1.gif Ibland står man knappt ut och ibland känns det självklart! Men han går upp i vikt och kissar o bajsar så det står härliga till. smile2.gif Det är mitt kvitto! Tycker mig se små, små förändringar hela tiden och mer nöjda stunder. Tror att det är så här bara. Walter vill vara nära. "Du har fått en liten apunge" som någon sa till mig. Förhoppningsvis blir han bortskämd med all närhet och blir en trygg individ. smile1.gif
    Och ja, man hoppas på att "få igen" denna investerade tiden sen i form av en välmående, glad och trygg liten kille det är så man får tänka! Och jag har med sett bättringar de senaste dagarna. Sen är det ju ändå lite hit och dit men nu känns det faktiskt som det är på väg åt rätt håll. Walter är väl också kring 7-8 veckor nu eller?
  • garin
    Enlängtan skrev 2014-06-02 02:34:03 följande:

Puh, har en dålig natt igen... Nuförtiden verkar det som att vi bara har dåliga nätter smile4.gif

Pigan sover några längre pass på förmiddagen och eftermiddagen sen är hon vaken i princip hela nätterna (inget gallskrik men missnöjd och man får hålla på och guppa henne vilket är döden för mina armar).

Som inatt har jag suttit med henne sedan kl 20:00 och nån sväng har hon nickat till men vaknar sen igen efter typ 5 minuter.

Börjar känna mig rätt urlakad då det inte finns tillfälle att sova på dagarna heller. Tror det är den psykiska pressen att man ska försöka sova när hon sover på dagarna som gör att jag aldrig kan somna då och till kvällen kommer ångesten vilket gör att jag typ knappt kan somna sen när gumman äntligen somnat.

Kan bara säga att såhär har vi haft det i snart två månader.. Snarare regel än undantag känns det som. Svårsövd och missnöjd kille. Inget skrik här heller men allmänt svårt att komma till ro. Oftast på senare tid har han dock haft ett längre sovpass på kvällen eller tidig natt då jag kunnat sova, nu eftersom jag inte blir sådär manisk längre utan reservenergin min kropp lagrat är slut nu så ibland känns det som jag skulle kunna somna ståendes naken ute i ösregn typ. Men inte på dagarna, då hinner jag inte sova (och jag blir deppig av att sova bort dagarna, aldrig varit min grej att gå och "vila" mitt på dagen osv) förresten sover inte lillen bra på dagarna ändå så. Det ENDA jag gjort nu då jag tröttnat på att försöka och försöka är att lillen får följa med mig till sängen så liggammar jag tills han somnar, han får dock ligga kvar för annars vaknar han om man krånglar med honom.. Ibland om vi lyckats natta honom i hans egna säng brukar jag gång nr två han vaknar på natten inte orka gå upp igen särskilt om det är tätt inpå, då får han komma till våran säng. Ok inte optimalt men man kan inte skämma bort en sånhär liten säger dom ju, och ja visst man spänner sig och sover inte lika bra men man kan slumra litegrann iaf till skillnad från när man måste springa och trycka in en napp som ploppat ut varje kvart, sitta i soffan och amma i en timme, lägga ner, bebis vaknar, ta upp, gå runt, kanske behöva amma lite till... Osv.. Och när den äntligen sover såpass tungt att den inte vaknar när man lägger ner den i sängen så är man själv... Övertrött och så uppe i varv och ligger bara och lyssnar så lillen inte vaknar i typ en halvtimme..nätack!
  • garin

Tussie, ser att vi har lite samma "problem" med våra gossar. Min blir 2 månader imorgon. Om jag inte väldigt aktivt försöker söva honom skulle han verkligen aldrig sova! Varken dag eller natt. Han har nån dnstaka dag ibland då han sover och sen bara vaknar för att äta och så somnar han om direkt, nöjd.

Har funderat på om han inte får i sig tillräckligt, men han går upp fint i vikt och det gör liksom ingen skillnad de gångerna jag ammat typ 2-3 timmar i sträck (nästan) oavbrutet. Han är rätt gnällig men märker att han blir mer och mer "med" och glad osv så han kanske bara är väldigt aktiv. De gångerna vi gett flaska och han verkligen fått äta så mycket han vill ser jag ingen större skillnad på men det kanske behöver gå ett par dagar. Hur upplever ni det, är det skillnad på honom sen ni började med ersättning?

Är rädd för jag som du gillar att kunna trösta snabbt med bröstet då inget annat funkar, detta funkar i 99 fall av 100. Annars är han bara för trött för någonting alls typ, och gnäller för det.

Så jag skulle sakna amningen till viss del också, bara synd att avveckla det om inte flaskan gör någon skillnad i nöjdhet, fast det vet man ju aldrig i förväg. En stor skillnad är ju iofs att då kan sambon ta någon natt ibland. Men då får jag sova nån annanstans för annars lär jag vakna... Tänk vad skönt att få sova en hel natt...

Iaf, det med sömnen, de säger ju att alla små minutrar räknas in. Och min pojk slumrar rätt mkt vid bröstet när han äter (har testat alla knep för att han ska äta mer effektivt och sen söva med napp istället men det går inte!!!)

Hur som helst så svär jag på att denna gossen i snitt sover max 10 timmar per dygn, bröstsovandet har jag försökt räkna in i det. Tror jag ändå tog i en del nu. Jobbigt med när han inte kan ligga själv, han är mitt i andra utvecklingssprånget (ja, jag hoppas det är en fas som går över denna gången..) så han är extra klängig, gråter när jag lägger ner honom men somnade om i min famn direkt. Igår började han gallskrika i vagnen men tystnade tvärt när jag lyfte upp honom.. Goding!

• garin

Sömnen har gått åt fel håll ist de senaste två nätterna. Svårsövd, tar 2-3 timmar innan vi kan lägga ner en nöjd kille i sin egen säng. Och han vaknade två timmar senare, kl 2. Före det hörde jag en massa stökande typ varje halvtimme men tog inte upp honom. Vid 2 lyfte jag honom till våran säng istället, går inte sitta på sängkanten och amma i en timme... Sambon ockuperade vardagsrummet och därmed soffan nämligen, för att försöka få lite mer sömn. Stackarn...

Längtar tills jag får fyra timmars sträcksömn, det är sällsynt och var läääängesen sist!!

• garin

Min son äter typ hela tiden när han är vaken, vilket är typ... Alltid. ;) nu har han dock sovit i två timmar, får t o m väcka honom så jag hinner fixa iordning oss så vi kommer iväg om en halvtimme, ska på efterkontrollen till barnmorskan idag. Tacka gudarna att jag fick lite tid här nu att fräscha upp mig lite grann "downstairs" osv....

• garin

Jag har motsatt "problem", min son har sen typ 3-4 veckors ålder bara sovit 8-10 timmar per dygn och då får vi verkligen kämpa för att söva honom... Han ligger hellre vid bröstet och där slumrar han ju visserligen till lite då och då.. Han blir 10 veckor på torsdag. Utvecklas och växer som han ska. Han bara är väldigt energisk och nyfiken av sig.. På både gott och ont! (För min och pappans del alltså)

• garin
    MammaTillS skrev 2014-06-10 20:24:11 följande:

Vår lilla sover också mycket, ca 6-9 h vakentid och hon blir 9 veckor på torsdag. Hon har även börjat sova länge på nätterna! Fick sova 9 timmar inatt!! Herregud vad längesen och va skönt! Hoppas verkligen det fortsätter såhär nu ;)

Tar era barn napp? Lillan har ett sugbehov men man måste liksom sitta och hålla i nappen för att den inte ska ploppa ut. När hon väl somnat spottar hon ut den och sover utan. Vår stora tjej testade vi aldrih napp på och hon började suga på tummen vid 3 månaders ålder så har ingen napp erfarenhet ;)

9 timmars sömn i sträck?!? Ammar du? (Måste fråga)
  • garin

Åh vad skönt för er vars bebisar sover hyfsat långa pass och regelbundet, i synnerhet på nätterna. Känns som alla har det så utom jag?!?

Min grabb blir bara övertrött men somnar inte lätt, bara korta stunder vid bröstet men oftast vaknar han när man "tar loss" honom eller när han släpper själv. Kan möjligen lyckas få upp honom på bröstet så han kan sova där i någon timme, men definitivt inte lägga ner honom.

Däremot har han mer och mer "nöjd vakentid" också, han kan sitta i babysittern och "prata" och sprattla i drygt en halvtimme åt gången. Har ett babygym men det har inte blivit av att vi använt det så mkt än då det är i vardagsrummet, finns ingen plats att lägga det i köket och orkar inte släpa omkring på den. Men han är ganska lättroad, älskar att stirra på takfläkten i vardagsrummet (som står stilla) ;)

Min lösning för att möjligen söva honom utan att jag ska behöva sitta där fastlåst sen, är att liggamma och sen smyga därifrån. Tar dock oftast rätt lång tid och ofta får jag börja om för att jag råkar flytta mig för hastigt eller sängen knakar till eller vad som helst..

Med vakentid, då räknar ni in när bebisen äter med va? (Såklart?) för bara ätandet tar säkerligen 10 timmar per dygn och jag skojar inte!! Han kan äta i en halvtimme så går det en halvtimme så vill han äta lika länge igen osv. Alla försök att få honom att äta mer effektivt gör bara att han blir störd och börjar stöka istället.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet