• garin

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

rpl skrev 2014-05-08 10:55:24 följande:

Va roligt att höra att det funkade för dig också. Charlie brukar också ät typ 60 ml på flaska efter amningen på kvällen. Det gör verkligen susen för honom och dessutom får hans pappa möjlighet att mata också då. Men tog han flaskan utan problem? Jag fick också huvudvärk första natten. Helt sjukt att man ska. Lida när man äntligen fått sova lite. Hoppas det släpper under dagen.
    Glömde ju svara dig på detta med :) ja han tog flaskan utan problem :) använde en jag fick i babyboxen från apoteksgruppen tror jag det var. Philips avent, med nappen för de minsta, nr 1.
  • garin
    Enlängtan skrev 2014-05-10 09:34:33 följande:

Ni som har bebisar som plötsligt börjat amma jätteofta, av det som jag googlat fram om bebisfaser så brukar de vilja öka på produktionen när de är kring 3 veckor och sen kommer nästa fas kring 5 veckor.

Reglerad amning har jag aldrig hört om. Tänker att det borde ju motverka syftet lite de ggr barnet vill amma ofta för att öka på produktionen? :) Men har man ett barn som kanske snuttar jättelite, är nöjd en kort stund och sen vill snutta igen (hela tiden) då kanske det är en metod som funkar för att få barnet att äta längre stunder då h*n äter? :)

Min piga använder mig som mänsklig napp på kvällarna då hon gärna vill vara näääääära intill med massa kroppskontakt samtidigt som hon halvsover och det känns ju acceptabelt då ligger jag själv bara och glor lite tv smile1.gif ibland vill hon inte ens ha bröstet i munnen utan ligger bara mot bröstet och snosar på det.

Ja jag är definitivt i 5-veckorsfasen. Eller jag och jag, men lilleman.. Inatt vaknade han och åt i en timme, sov sen endast en timme och ville sen äta igen...

Reglerad amning är förlegat och inget för mig, vill bara säga det. Ett gammalt 70-80-tals råd typ. Tycker också bebisen ska få bestämma, inte så att man kan skämma bort en så liten en ändå! Som du säger, man undrar ju hur de löste tillväxtperioderna när mjölkproduktionen behövde ökas på? Pumpade de då eller?!
  • garin
    M4nda skrev 2014-05-10 08:46:14 följande:

Det här med att bebisarna äter heeela tiden. Någon som vet om det kommer att regleras längre fram eller om de med fri amning kommer att äta så här ofta så länge man ammar? Reglerad amning verkar ju vara förlegat och jag provade att försöka "hålla ut" lite längre mellan gångerna igårkväll men min Charlie blir så ledsen så då tycker jag det är bättre att han får bröstet och blir nöjd.. Någon som har erfarenhet av reglerad amning? :)

Ånej låt honom äta så ofta och länge han vill så han blir nöjd! håll ut!! Detta gäller mig med., höll ju på att få panik särskilt i natt när han ville äta varje timme, och igårkväll då han inte blev nöjd på flera timmar. Men han älskar att ligga vid bröstet helt enkelt, då får han väl göra det ett tag till. Han äter ju inte aktivt hela tiden utan myser, somnar, sen vaknar han till och vill ha lite mer osv osv.. Detta bör reglera sig av sig självt ganska snart. Sägs det inte att de som ammar ofta upplever att de inte gör annat de 3 första månaderna, typ?
  • garin
    Tussie skrev 2014-05-10 17:53:16 följande:
    Min lille började äta mycket oftare och längre vid 2.5-3 veckors ålder, och sova mindre och kortare perioder. Ammar fortfarande hela dagarna i stort sett och han är nu 4.5 veckor gammal. Får se om man kan börja leva ett smått normalare liv snart hehe.. :P 
    Hur går det för er på nätterna?
  • garin
    rpl skrev 2014-05-10 14:49:58 följande:

Ja det kommer jag inte släppa på länge :) ca 60 ml extra varje kväll försöker vi trycka i honom innan han är proppmätt haha men det har verkligen fungerat för oss. Fast jag har slutat pumpa ut då det droppar ut ca 100 ml om dagen medan jag ammar och mer behöver han inte.

Har du testat fler ggr? Avent ska vara bland de bästa va? Tror de är de bästa för att motverka kolik.
    Har inte provat det mer, han har somnat så tungt vid bröstet både igår och förrgår kväll så har inte haft hjärta att väcka för att hälla i honom ännu mera. Har 60ml (tror jag det är) i kylen som jag nog ska försöka ge ikväll, kanske innan bröstet då. Men att jag efteråt pumpar igen om han somnar innan han hunnit suga ordentligt. Vi får se hur jag gör.. Tycker han har börjat somna så tungt nu, djupsömn direkt verkar det som. När han väl somnar, vill säga.. Ja jag tror de är bra iaf, Avent alltså verkar ju så hittills!
  • garin
    Fidelisen skrev 2014-05-12 11:39:31 följande:

Någon som känner igen detta och vet vad man kan göra?

Ibland så har Livia lite ledsna dagar. Hon äter, äter och äter men spyr sedan upp typ allt och gråter medan hon ammar.

Det verkar som magknip.

Tycker så synd om henne.

Precis så gör min pojk med. Tror det är lite knip eller allmänt obehag när magen och tarmarna är i rörelse liksom. Han vill då ligga vid bröstet men gnyr lite ibland. Brukar sedan gå över så han blir lugn. Jobbigt men jag försöker stå ut med det! Sålänge han tar bröstet resonerar jag som så att det lugnar honom, även om det säkert finns andra metoder också...
  • garin
    Fidelisen skrev 2014-05-12 16:03:34 följande:

Jag tänker så jag med, att det säkert ger ngn form av tröst trots allt. Men det är lite jobbigt att hon ska må dåligt. Min lilla älskling.
    Ja eller hur, hjärtat brister typ när lillen börjar gny mitt i allt och man ser hur han ibland spänner och vrider sig av obehag, men lättnaden när det sen släpper är skön även hos mig!! Hur var det förresten, ni hade bokat/planerat in en usa-resa nu i maj va? Blir den av?
  • garin

Men det är ändå svårt att lägga ifrån sig dom alltså, med eller utan napp. Vaknar lillen måste han upp och vaggas och vara nära oavsett.

Gud vilken natt. Kvällen började bra med att han sov typ mellan kl 20-00.15. Rekordlänge. Sen ammade och donade jag, fick byta bajsblöja osv. 01.15 var han klar så att säga. Lägger då ner honom i babynestet men han börjar stöka. Lyckas söva honom så sett, men han håller på och sprattlar och nästan väcker sig själv med sina armar. Kastar av sig filten så jag fick ligga och kolla till honom ända fram till 02. Om inte ännu längre. Sen sov han fram till 04.15, nöjd 05 men spyr tyvärr 3 min efter att jag la ner honom så jag fick till slut ge honom ena bröstet igen. Och sen sommade han igen, eller jag fick vagga honom till sömns. Livrädd att han skulle bli pigg istället. Han är kvar på mig nu tillsvidare, smyger nog in till sängen snart istället då dagens delmål ett snart inträffar: sambons väckarklocka ringer. Här i vardagsrummet börjar det nämligen bli riktigt ljust. Blä, ögonen går i kors.

Ni som har bebisar som bara vaknar en gång per natt, eller kanske inte alls - samt att de går snabbt och enkelt att tillfredsställa, GRATTIS! Jag går gärna upp både två och tre ggr om man känner att det liksom blir ett snabbt och bra avslut men när gång två och gång tre flyter in i varandra blir det så segt, karusellen tar aldrig slut!!!

• garin

Åh vad "skönt" att det finns flera som har det liknande. Ja det är ett under att man ens står på benen, innan lillen kom var jag en zombie om jag fick indre än 7h sömn. Nu är jag skitglad om jag får 3 sammanhängande timmar och möjligen någon halvtimme/timme vid ett annat tillfälle. Detta dygnet har jag sovit eller iaf vilat rätt mycket. 3,5h sammanhängande igår kväll, 2 timmars matavbrott osv och sen ca 1h sömn iaf. Och mellan 7.30-09 sov lillen så då vilade jag, blev ingen djupsömn för man är på sin vakt när man är ensam hemma med lillen. Men hann drömma lite iaf!

Kaffe, livets dryck. Förr köpte vi max 1 paket kaffe varannan månad typ. Nu har vi sldrig mindre än 2 oöppnade paket hemma utofall att, och lageromsättningen är snabb som attan!!!

• garin

Alltså vilken kväll!!! Gårdagen var jättebra mellan kl 06-19 ungefär. Fick till det någorlunda med äta, sen sova i 1,5h osv. Någon gång blev det 2h. Och lillen var så nöjd. Vi var iväg till bvc också, nu är han nästan 58cm lång och väger 4340g. Fyller 6 veckor idag...

Hur som haver. Tänkte vid 19-tiden att nu ska han få äta ordentligt då han före sitt sovpass på 1h bara ätit i 10 min så tänkte att nu borde han ju vara rejält hungrig då han brukar äta mkt längre tid än så. Och vara vaken längre. Föregående kväll hade han ju ett så långt och fint sovpass på närmare 4,5h och ville försöka skjuta fram det lite så det hamnade mer in på natten.

MEN han var så himla gnällig och otröstlig. Verkade orolig och allmänt missnöjd. Åt och spydde, åt och spydde. Och rapade bra. Men sen ville han knappt ta bröstet och när han gjorde det bökade han mest och släppte snabbt och skrek. Han var vaken ända till 23.15, mycket längre än vi tänkt men var omöjlig att söva :( väldigt väldigt gnällig som sagt, trots att vi gav honom 50ml extra som jag pumpat ut i förrgår.

Iaf lyckades sambon till slut söva honom och vi skulle lägga ner honom i nestet, han vaknade direkt. Jag tog upp och vaggade honom, la ner, han vaknade direkt igen. Var nära stt bryta ihop verkligen. Tänkte att jag måste prova en sista gång så försiktigt försiktigt la jag ner honom och då gick det. Men jag var så nervös så det tog minst en timme för mig att somna. 01.45 vaknade jag av att han höll på och stöka och böka. Sen var det tyst någon minut sen upprepades det, drog ut till ca 02.10 nån gång, då tog jag nestet och honom med mig till vardagsrummet. Sen matade jag honom, efter 10 min släppte han och stensomnade när jag rapat honom (!!!) och har sovit i min famn ocv sen i knät fram tills nyss då han verkar på gång att vakna. Har inte vågat lägga ner honom, tänkte jag ska se hur länge han sover när han får vara helt nöjd, dvs ligga på mig... Det blev alltså 2 timmar.

Vad hungrig han borde vara nu, det lilla livet... Tycker att om han då blivit rejält utsövd kanske han orkar suga mer ordentligt och länge. Men han går som sagt upp bra i vikt, ca 300g i veckan hittills de senaste 3 veckorna...

Vilken natt.. Har suttit och försökt läsa om tips hur man söver en 6-veckors men det gör mig bara deppig, "alla" pratar om att deras bebisar somnar själva och bara är vakna i 1-1,5h i stöten och sen sover i 3-4h. Whaaat liksom. Och alla rutiner och metoder som ska funka. Nänänä, här är det KAOS i synnerhet just nu... :/

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet