Inlägg från: hannamottosson |Visa alla inlägg
  • hannamottosson

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Det var 20% rabatt på allt mellan 14-15 på jollyroom:) Det var bomben :)

• hannamottosson

Vad bra att få läsa lite om hur/vad ni ger era små för mat! Vilgot är matglad och äter allt som serveras men nu när det börjar vara lite större bitar i maten så får han som kväljningar och sätter nästan i halsen flera gånger så man får dunka honom i ryggen och han blir helt tårögd! och jag och sambon blir lika rädd varje gång så nu vågar vi nästan bara ge honom "lätt svald" mat som gröt, ersättning, pure eller mos. Majskrok går bra det tuggar han i sig utan att få kväljningar men vore kul att kanske prova ge honom lite nya saker till mellanmål istället för gröt och pure..  

• hannamottosson

Våran lilla ska få en gåbil från mini speeders tror jag, så ska vi vara klara med hans rum tänkte vi :) en försenad present blir lillasyster/lillebror som kommer i mitten i september, rul veckan efter han fyllt 1 :D :D

• hannamottosson
    Fidelisen skrev 2015-02-27 11:19:46 följande:

Hur läge planerar alla här att vara föräldraledig? När tänker ni skola in era små?

Jag kommer att vara hemma till augusti och sedan blir maken hemma till januari då lillfia ska skolas in.

När hon börjar på förskolan är planen att jag ska gå ner till 75%, kanske maken också, så att förskolan mest blir en social grej och inte 8 timmar per dag.

Tanken var att jag skulle börja jobba 50% igen i september så skulle Vilgot börja på dagis 1 september. Sambon lägger sitt schema själv så vi hade tänkt att han skulle gå kanske mån-tor men inte så långa dagar :)

Nu är jag ju gravid igen och den lilla beräknas komma första veckan i oktober så planerna har ändrats lite ;)

Han kommer börja 1 september men bara gå 15 timmars veckor så tis-tor 5 timmar per dag hade vi tänkt. Vet att det är mycket delade meningar om att det är "elakt" att låta det "stora" barnet gå på dagis när mamman ändå är hemma med bebisen. Jag tänker så att han nog kommer ha 100 gånger roligare att leka med andra barn och gå på utflykter än att sitta hemma med mig och en bebis hela dagarna eftersom man är ganska låst i början och man mest ammar och byter blöjor.
  • hannamottosson
    LyCKa55 skrev 2015-03-08 17:53:02 följande:
    Åh,jag ska också till Storbittanie(London) i slutet på mars(20-23) med min mamma. Så Sixten ska också vara hemma med sin pappa samt hans farmor och farfar i 3dagar. Och han har varit själv hela dagar till och från ett par månader samt sovit hos mina föräldrar två ggr hittills. Har varit sjukt skönt att få sova ut! Men såklart har jag saknat honom. Men jag kan inte fatta hur ni som knappt varit utan er bebis orkar? Jag tycker det är en skön paus och så är det ju bra för barnet att lära sig att mamma kan va borta med ibland.

Grattis till er som ska få syskon till era små!  Håller med de som skrivit att jag inte skulle orka det nu. Vi har i princip bestämt att vi ska börja försöka om ett år(januari/februari) så att det blir ett höstbarn 2016. Om det går som vi vill. Det känns lagom. Då hinner jag jobba in mig på nya jobbet som jag börjar i maj och leva lite vuxenliv igen och känna på hur det är att ha ett lite större barn som går på förskolan osv innan man får nästa.
    Sambon ska va pappaledig maj-juli och sen ska jag va hemma augusti igen och skola in honom. Så Sixten börjar dagis i Augusti. Vet dock inte vart eller exakt när än. Funderar på när det beskedet kommer..

Jag kom precis hem från London! :D Hoppas ni kommer ha trevligt, vi hade jätte fint väder alla dagar!

Jag tänker också som du! nu har vi haft det väldigt enkelt med Vilgot men det är ändå skönt att komma ifrån och vara "Hanna" och inte "mamma Hanna". Tror det bara är bra om dom får vara med andra personer ibland, nu var han ifs hemma med pappa men han har sovit borta en natt hos farmor och farfar så har vi lämnat bort honom över dagen någon gång när vi tapetserat och grejat :)

Tänkte passa på att fråga er mammor lite om vagnar då vi nu ska sälja våran älskade älskade ÄLSKADE emmaljunga och byta till en bugaboo donkey duo när lillasyster/lillebror kommer i oktober. Är det någon som har en bugaboo donkey eller en bugaboo av annat slag? Kom gärna med lite bra vs mindre bra saker om ni vill. Känner mig helt lost i barvagsdjungeln igen haha! 

• hannamottosson
    vår sommar skrev 2015-03-27 17:34:02 följande:

Hur fungerar det med föräldrapenningen efter att våra knattar fyllt 1år? Förstår ingenting. Tänkte ta ut 4 dagar på sjuknivå och resterande 3 på låggarantidagar i veckan. Men sänks min sjuknivåpeng då om jag skulle bli gravid igen och inte hinner jobba så länge. Nån som har koll för jag blir knäpp på fk hemsida. :'(

Din SGI sänks om du inte tar ut 5 dagar i veckan men blir du gravid innan din lilla hinner bli 1 år och nio månader får du i alla fall behålla samma föräldrapenning, det får både du och pappan :) jag jobbar 50% nu och när Vilgot blir 1 så behöver jag ta ut 50% i föräldrapenning/föräldradagar för att skydda SGIn. Hoppas du förstår hur jag menar :) tycker försäkringskassan skriver så himla krångligt på hemsidan..
  • hannamottosson
    garin skrev 2015-03-27 21:43:26 följande:

Ok nu kan jag inte hålla mig längre!

Idag har vi varit och gjort kub-test. Ja, Noah blir storebror i oktober! Inte helt planerat då denna lilla busen blev till på första riktiga "mötet" mellan mig och sambon sen förlossningen... Men h*n är självklart väldigt välkommen och redan älskad!

Men gud så kul!!!!! Jätte jätte grattis till er! Jag är i vecka 13+1 idag! Vad kul då kan vi peppa varandra ännu en gång <3
  • hannamottosson
    garin skrev 2015-03-30 08:09:35 följande:

Ja verkligen!! Oddsen för detta liksom?!?

Hur mår du? Och vad har ni för bf då?

Haha ja verkligen, hur kul som helst! Tänkbvilken glädje dom kommer ha av varandra. Önskar jag haft syskon nu när jag är vuxen.

Jag mår bra nu men har spytt konstant mellan vecka 6-13 helt olikt min förra graviditet, ät tröttare också men antar att all spring efter den lilla bidrar haha ;)

Om jag går efter mensen så har jag bf 15 september men blev flyttad 16 dagar med vilgot så gjorde ett tidigt ultraljud så blev flyttad till 1 oktober istället :)

Har rul 24 april så 25 dagar kvar, är så pirrig!

Hur mår du? Har ni gått ut med graviditeten? Har ni fått tid för rul, tänker ni kika efter kön? Haha mycket frågor nu :D super grattis igen!
  • hannamottosson

garin skrev 2015-03-30 14:02:04 följande:
    Ja det lär de ju ha. Tänker i synnerhet om de får varsin lillebror ;) har själv massa syskon på både gott och ont ;)

Usch, jobbigt med kräkningar! Ja men precis, det blir dubbelt upp av trötthet nu liksom!

Ååh så spännande! Vi lär ju få vänta ca 6-7 veckor på rul, har ingen tid för det än men är väl dags att boka för det får man tydligen göra själv i vårt nya län. Men ja, vi vill iaf gärna veta könet. Tjuvtittade på Noah också så. Ska ni kolla?

Vi har bara berättat för några hittills. Ett par av mina systrar vet sedan länge, varsin vän till oss vet och i helgen fick även blivande farmor veta. Får se när och hur man berättar för resten. Tycker sånt är svårt, likadant förra gången! Så går man och drar på det och inväntar nåt bra tillfälle, som aldrig kommer..

Jag har iaf mått bra hittills förutom extrem trötthet, då har jag ju haft det lite kämpigt med stor sömnbrist överlag och sen flyttade vi ju för 6 veckor sen ca.. Inte orkat fixa nånting här knappt, orkar ungefär bara med de vanliga dagliga bestyren om ens det ibland. Förutom det mår jag bra och upplever att jag mår typ exakt samma som förra graviditeten. Men oj vilken mage jag kommer få, går nätt och jämnt dölja i pösiga kläder men det även för att jag (tyvärr men nu tack och lov!) har kvar lite mage fortfarande sen förra grav också... Hur upplever du det på den fronten? ;)

Ja vi tänkte titta, vi skulle inte göra det med Vilgot men jag såg så tydligt snoppen och pungen att jag var tvungen att fråga och då sa hon att det stämde och är glad att vi fick veta då :) Känslan sa kille då och nu säger den tjej men vi får se om det går att få reda på, spelar ingen roll man är ju bara glad om allt ser ut som det ska. Har du någon känsla? 

Är ju som sagt i vecka 13+3 och det syns väldigt tydligt, det går inte missta mig för lite små fet bara utan jag har gravidmage haha ;) Familjen berättade vi för direkt även denna gång och några få vänner. Berättade även för några på jobbet tidigt också eftersom att jag sprang och spydde hela tiden och var tvungen att vara hemma. Nu vet nog nästan alla på jobbet då jag har mammabyxor på mig istället för våra vanliga. Förra gången "gick vi ut" med det offentligt i vecka 12 men nu väntar vi tills vi varit på rul, det är precis en vecka efter att Vilgot fyllt 1 så vill att det ska vara fullt fokus på honom då och inte på bebisen :D Låter kanske lite töntigt?? Har i alla fall hittat ett jätte kul sätt att berätta det på offentliga medier efter lite sök på google ;)

Jobbigt med flytt mitt i allt när man redan är trött som det är, man vill ju gärna fixa ordning allt på en gång också. Skönt att du sluppit spya och allt som hör till där även denna gång :)

Magen syns som sagt och eftersom att jag hade något kg kvar sen förra graviditeten så tror jag nog att det kan ha bidragit haha! Tycker magen är mer bred den här gången men det kan som sagt också bero på att man väger lite mer den här gången ;)

• hannamottosson
    Sallysally skrev 2015-03-30 12:00:08 följande:

Vad underbart att ni e så många som kan följas åt IGen med era små kommande bebisar :) grattis allla!!

Enlängtan skrev 2015-03-30 13:57:16 följande:

Säger som Sallysally, är nästan lite avundsjuk att ni får följas åt igen hoppas man själv prickar in en till graviditet med någon annan härifrån senare, hihi <3

Har ju världens bästa mammor här inne och man glömmer fort så ni kommer garanterat få vara involverade. Tycker nästan jag har lika många frågor den här gången.

Förra gången så googlade jag på varför jag hade så mycket molvärk och om det var något att oroa sig för och den här gången googlar jag på om det är vanligt att inte ha någon molvärk alls om man har tätt mellan barnen haha :D

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet