Inlägg från: hannamottosson |Visa alla inlägg
  • hannamottosson
    elyse skrev 2014-07-01 22:42:55 följande:
    Det beror väl helt på vad det är för program - tecknat eller en riksdagsdebatt. Jag kommer inte att sluta låta henne se på TV i 20-30 minuter åt gången. Om det fanns något annat som hon tycker är lika roligt så skulle jag kunna byta ut TV:n, men det gör det inte. Babygymmet, t.ex. (som var svindyrt och beställt från USA...) gråter hon bara i. Dahlia får så mycket annat förutom TV-tittande så jag är inte orolig. 
    Våran Vilgot "tittar" också på tv. Det är det första vi sätter på när vi går upp och det sista vi stänger av innan vi går och lägger oss, har redan från början försökt vänja honom vid ljud så att han ska kunna somna utan att man måste tassa runt. Nu när han blivit lite större och ligger i babygymmet/babysittern så försöker han titta på tvn så då har jag vänt honom så att han får titta ett litet tag, som du säger ca 20 min inte hela dagar ;) Eftersom att han tycker att det är så roligt och skrattar så känns det bara dumt att han inte skulle få titta när han uppenbarligen inte tycker att babygymmet/sittern är lika roligt :) 
  • hannamottosson
    Sallysally skrev 2014-07-03 18:57:46 följande:

Tack garin för svat! Hoppas hoppas snart hon sover längre pass!!

Ibaland blir jag sugen på kvällserättning för att hon ska sova längre men de hade kanske intr

Hjälpt ens, men har ju hört ersättningsbebisar sover bättre.. Eller vad säger ni mammor?

Jag har helammat Vilgot enda sedan han kom, första veckan så ställde jag klockan för att väcka honom var 3-4 timme för att dom på bb sa att jag skulle göra det men tänkte sen att han vaknar väl om han är hungrig? Så sen han varit lite mer än en vecka så har han aldrig vaknar under natten för att äta. Jag brukar liggamma innan läggdags runt 22-00 tiden beroende på när han är hungrig och trött och då vaknar han igen mellan 6-9 för att sen somna om och vakna ca 2-3 timmar senare för att äta igen. Det kanske är från bebis till bebis men Vilgot har sovit hela nätter sen han kom, eller ja förutom första veckan där då men hade inte jag väckt honom så kanske han inte hade vaknat för att äta heller Solig
  • hannamottosson

Här hemma så använder vi oss utav Libero. Har bara prövat libero och pampers men använder nu bara libero. Finns väl för och nackdelar med båda kan jag tycka. Pampers + väldigt mjuka och sköna    - Luktar kiss och blir fuktiga igenom
    Libero + Luktfria och läcker inte   - Plastiga och känns "täta" 
    Fast tycker att libero blivit bättre nu när dom gjort om dom lite, inte lika plastiga men känns fortfarande ganska så täta.

Vi använder oss utav både våtservetter och tvättlappar beroende på lite om vi är hemma eller inte. Har säkert provat alla våtservetter som finns och har kommit fram till att dom billigaste verkar vara bäst. Tycker till exempel att liberos "parfym fria" våtservetter stinker! antagligen av parfym medans t.ex budget från city gross eller x-tras från coop inte litar speciellt. 
    Är vi hemma så försöker jag att alltid använda mig utav tvättlappar som jag blöter själv.

Vi är ganska så duktiga på att låta honom ligga och lufta sig ändå, brukar lägga ut en filt med kiss skydd på golvet innan läggdags så får han ligga där och sprattla innan vi tar på blöjan igen och det är dags för sängen Glad

• hannamottosson
    LyCKa55 skrev 2014-07-28 12:00:09 följande:

Den här frågan ligger egentligen en bit fram i tiden,för de flesta av oss mest troligen, men har ni börjat fundera på syskon redan? Jag vet inte varför men jag är redan inne på de tankarna o vill börja planera. Egentligen är det ju inte jättelång tid frammåt man bör börja om man vill ha 2-3år mellan barnen. Jag vill gärna ha dem relativt tätt. Men så ska ju situationen i övrigt klaffa med. Vi måste få ordning på vart vi ska jobba o bo. Vi bor i en stad där vi inte trivs och har jobb som är krångliga att byta o hitta nya så vi funderar o inväntar att de söker efter vårt yrke(vi har samma) på rätt ställe. Så därför får det väl dröja tills situationen är mer i ordning innan vi försöker igen. Men man kan ju drömma:)

Vi har redan pratat om när det är dags för en lillebror/lillasyster till Vilgot och har kommit fram till att vi kommer börja försöka nästa sommar :) Han kommer då att hinna bli 2 år när bebisen kommer och det känns ganska lagom för just oss. Vi har haft det så himla enkelt från dag ett så det tror jag också bidrar till att vi känner att vi vill ha ett syskon tätt. Förstår er som haft en tuff start att man då vill vänta lite extra.
    Jag är ensambarn och har massa kompisar som har syskon tätt och dom har haft så mycket gemensamt och roligt ihop så det vill jag gärna att mina barn ska ha :)
  • hannamottosson

Ser att det är flera som planerar inför dop, vad kul! Vi kommer ha dop den 31/8 klockan 13 så det är inte så långt kvar :) Vi har precis köpt hus som vi flyttade in i för två veckor sen precis så vi har väl inte heller super mycket pengar att röra oss med.. Vi tänkte göra egen smörgåstårta och sen blir det kaffe och kakor som jag ockaå tänkt göra själv :) Eller jag får hjälp av mamma,svärmor och Vilgots gammelmormor lite kul att få göra allting tillsammans :) vi blir ungefär 50 personer. Någon fotograf hade vi nog inte tänkt ha utan be nära och kära ta bilde istället, kanske inte blir lika bra bilder som om en fotograf skulle ta dom men känner att jag inte vill lägga pengar på det, dom är ju så dyra!! Vi kommer vara i församlingshemmet och där finns det ju servis och sånt. Har gjort pompoms som jag tänkt hänga över "fikabordet" och sen tänkte jag köpa ljuslyktor på indiska för en billigpeng dom där som ser krossade ut om ni ve vilka jag menar? Har några ljusblå hemma och tänkte köpa några fler och ställa ut på borden, tror dom kostar 19kr :)

Vad ska ni ha på er, klänning? Kjol?

• hannamottosson

Hej tjejer! Måste bara höra om det är någon här som fortfarande inte fått tillbaka sin mens? Kan inte låta bli att noja över att jag inte fått tillbaka den även om jag vet att det kan ta tid när man ammar. Har helammat fram till för ca en månad sen och nu ammar jag bara på natten och morgonen så dumt att oroa sig eftersom att jag vet att det kan ta tid men kan inte låta bli! Skulle vara skönt att få den så att man vet att allt funkar som det ska :)

• hannamottosson
    vår sommar skrev 2014-10-15 02:17:47 följande:
    Jag har heller inte fått tillbaka den än. Hel ammar visserligen fortfarande men saknar den inte alls
    Enlängtan skrev 2014-10-15 09:34:02 följande:
    Jag har inte heller fått tillbaka min och jag är bara glad åt det :) Började dock med p-piller igen för 3 veckor sedan, så ska egentligen ha blödning till veckan men kommer fortsätta äta på nästa karta för att hoppa över den (för det blir ju en konstgjord blödning iom p-pillren) :)
    Okej vad skönt att höra! Saknar den inte heller speciellt mycket haha! Känns bara så konstigt att man snart inte haft mens på ca 16 månader! Den kommer väl snart nu när jag nästan slutat att amma :)

• hannamottosson
    LyCKa55 skrev 2014-10-25 18:36:22 följande:

Igårkväll testade vi välling för första gången, det gick inte alls. Han gallskrek så fort flaskan kom i närheten. Ikväll testade vi igen för vi tänkte att han kanske var för trött igår. Han tog några klunkar o sen va det samma sak.. Känns jättetrist då jag verkligen hoppats på vällingen och att han kanske kunde börja sova bättre på natten. Ser att många andra barn sover i princip hela natten medan Sixten vaknar kanske 5ggr.. Känns deppigt just nu. Någon annan som har ett barn som vägrar välling?

Det är samma problem här med vällingen, Vilgot är väldigt matglad o h äter det mesta men välling vägrar han! Har själv smakat på vällingen och tycker den smakar pyton så kan nästan förstå att han inte vill ha den ???? Bara grinar och vänder bort huvudet så fort man försöker..
  • hannamottosson
    Fidelisen skrev 2014-10-27 08:34:35 följande:

Detta har säkert pratats om förut, men hur gamla är alla?

Är jag äldst med mina 32 år?

Var 21 när Vilgot tittade ut, fyllde 22 år i Juli och sambon fyllde 23 år två dagar innan Vilgot tittade ut :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet