• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Evelina04 skrev 2014-05-11 00:45:44 följande:
    Jo förresten, för er med instagram så har jag en låst användare som heter evelinaochbulan ifall det är någon som är intresserad att följa oss :) skriv gärna här eller i ett pm om ni skickar en förfrågan så jag vet vem ni är :) kram på er! Och när vi ändå är inne på amning, fixar alla att liggamma eller hur gör ni som inte gör det? Ammar ni ändå i sovrummet? Vi har sovit mycket på soffan för det är där amningen har funkat bäst och då har vi sluppit gå fram och tillbaka och fram för allt så stör vi inte sambon. Men fyyy vad jag saknar att sova med min karl!!!! :(

Kram fina Evelina.. <3 :) 

Jag ammar mest i soffan nästan aldrig i sängen. Sover dock i sängen så ofta jag kan eftersom jag sover dåligt i soffan. Liggammar gör jag helst i soffan också då sängen är för mjuk. Jag somnar oftast när jag ligger och ammar,  vilket är meningen men sömnen blir riktigt dålig för man ligger inte helt bekvämt och man kan inte riktigt slappna av osv.. :/ Men står det mellan den sömnen eller ingen blir det ju att ligga och amma. Annars sitter jag alltid upp och ammar men oj vad mina armar/armväck värker heh.. :P Jag vill sova med sambon den tiden jag kan också, tyckte det kändes jätte tråkigt att inte sova något tillsammans den första tiden. :( 

• Tussie
    BäbisSina skrev 2014-05-11 13:58:25 följande:

Åh, Tussie vilken kämpe du varit - under de första två
    veckorna tänkte jag ofta att det här hade inte gått själv. Sambon var borta två kvällar och det var jättejobbigt även om jag har en rätt snäll bebis. Nu när vi har börjat få in rutinerna så funkar det bättre med att sambon både jobbar och är borta på kvällar/nätter. Men man får ju prioritera vad man ska göra och ha lite ungefärliga hålltider på allt.

Tack.. :) Men jag bröt nästan ihop också heh.. Var så arg på sambon. Han har eget företag så det är inte så lätt alla gånger. Men det finns ju verkligen en anledning till de 10 pappadagarna. Sambon var borta i 3 dygn nyligen och nu ska han vara borta från måndag till torsdag.. Så det blir mycket att vara ensam för min del tyvärr. Men nu har man ju kommit in i det hela lite, allt känns inte lika läskigt nytt som när man kom hem från BB.. :) 
  • Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-05-11 16:46:37 följande:
    Frågar här, innan jag googlar. Tänker iof googla oxå. Men kan va kul att höra vad ni säger oxå.

Tänkte på dehär med samlivet. Just nu "avskräcker" sex mig lite. Samtidigt som jag ändå vill pilla lite på sambon ;) listan börjar som stiga på. Joline är bara 13 dagar. Så tror sexet får vänta ett tag till tills att jag verkligen vågar.
    Hur tänker ni med sex? Har ni testat igen? Tänkte mest på sensommar födde i början på april tex. Ni andra får givetvis svara oxå.
    Känner mig nervös som en oskuld haha! Samtidigt som jag vill testa! Med kondom blir det ju då iom avslaget.
    Jag fick sy tre små stygn på insidan av blygdläppen. Vet ej om stygnen försvunnit ännu? Har inte direkt ont, ser inget (är inte så vig att jag kan kika in i mig själv haha) och känner inte något speciellt heller när jag känner med fingrarna.
    Tror sexet som saftsås vänta någon vecka till, men samtidigt är jag lite smått sugen som sagt! "/ hur tänker/känner/gör/gjorde ni?
    Jag gjorde iofs kejsarsnitt men vi hade sex 12 dagar efter förlossningen och då väntade vi ändå några dagar extra, bara för att.. :P Hade nog utan problem kunnat ha sex 7 dagar efter. Men jag blödde inte särskilt länge och är ju intakt där nere så då kanske man kan ha sex tidigare? Vet inte. Slemhinnorna känns dock litet skörare men det kan nog vara pga amningen och hormoner. Jag tror du kan ha sex när som helst, bara det känns bra för dig, ni kan ju testa försiktigt och se hur det känns.. :) 
  • Tussie
    rpl skrev 2014-05-12 09:06:45 följande:

Jag hade planerat snitt men har precis samma upplevelse. Vet inte alls varför
    misspethunia skrev 2014-05-12 07:12:32 följande:
    En fråga; efter många timmars värkarbete men bara öppnat mig 3 cm slutade förlossningen med ur-akut snitt eftersom hjärtljuden minskade kraftigt på bebisen. Min fråga är främst till er som hamnade i liknande situation, men det kanske även förekommer hos er andra, om ni nu har problem med att ni inte känner att ni är kissnödiga? Jag känner möjligen av ett starkt tryck men inte den vanliga kissnödig-känslan. När jag väl går på toa så kan jag kissa mängder utan att ha känt att jag behövt. Funderar på vad det kan bero på... Kanske är nervtrådar som fortfarande är av? Annan värk tar överhanden och "förtar" kisskänslan? Nån som känner igen sig?
    Jag hade planerat snitt och har känt mig kissnödig som vanligt ända sedan efter förlossningen då katetern togs ut. Jag tror inte att det har med själva snittet att göra isf. Har ni urinläckage också? Fråga BM? 
  • Tussie
    rpl skrev 2014-05-12 12:07:25 följande:

Nej inget urinläckage för mig. Kan bara hålla mig i en evighet utan att känna mig kissnödig. Kan mkt väl vara en nerv för jag märker att flera nerver spökar efter snittet. Stick och pirr i höger hand och arm och en nerv i som spökar i högra skinkan.
    Oj men hur kan snittet komma åt nerver som påverkar sådant? Jag skulle prata med en barnmorska eller läkare om jag var ni och höra om det är normalt eller ej och vad det kan bero på. Jag saknar känsel från 1cm nedanför naveln till snittet ungefär men annars är allt som vanligt. 
  • Tussie
    garin skrev 2014-05-14 05:46:54 följande:
    Men det är ändå svårt att lägga ifrån sig dom alltså, med eller utan napp. Vaknar lillen måste han upp och vaggas och vara nära oavsett.
    Gud vilken natt. Kvällen började bra med att han sov typ mellan kl 20-00.15. Rekordlänge. Sen ammade och donade jag, fick byta bajsblöja osv. 01.15 var han klar så att säga. Lägger då ner honom i babynestet men han börjar stöka. Lyckas söva honom så sett, men han håller på och sprattlar och nästan väcker sig själv med sina armar. Kastar av sig filten så jag fick ligga och kolla till honom ända fram till 02. Om inte ännu längre. Sen sov han fram till 04.15, nöjd 05 men spyr tyvärr 3 min efter att jag la ner honom så jag fick till slut ge honom ena bröstet igen. Och sen sommade han igen, eller jag fick vagga honom till sömns. Livrädd att han skulle bli pigg istället. Han är kvar på mig nu tillsvidare, smyger nog in till sängen snart istället då dagens delmål ett snart inträffar: sambons väckarklocka ringer. Här i vardagsrummet börjar det nämligen bli riktigt ljust. Blä, ögonen går i kors.

Ni som har bebisar som bara vaknar en gång per natt, eller kanske inte alls - samt att de går snabbt och enkelt att tillfredsställa, GRATTIS! Jag går gärna upp både två och tre ggr om man känner att det liksom blir ett snabbt och bra avslut men när gång två och gång tre flyter in i varandra blir det så segt, karusellen tar aldrig slut!!!

Jag känner igen mig.. :) Sköterskan på bvc sade att det är vanligare att de vaknar var och varannan timme än sover 4h i sträck osv. Sedan har de ett enormt närhetsbehov vanligtvis upp till en 8 veckor iaf. Min gosse sov ju 3-4h i sträck konstant dygnet runt de första 10 dagarna hemma, men nu är det lite rörigt med sömnen. 

Min gosse sov 2 timmar på hela natten inatt! Resten av tiden spenderade vi med att äta, bajsa, kissa och gnälla lite hehe. Jag fick 1.5 timme sömn... Sedan var jag tvungen att ta mig upp och fara till bvc.. :P 

peegasus skrev 2014-05-14 06:09:43 följande:
    Har haft två relativt bra nätter med Saga nu. Hon sover 4 timmar från att hon somnar,varav jag sover 3. Sedan vill hon ha mat. Hon käkar mellan 100-150 ml och får somna om på mitt bröst. Kräkbarn som hon är. Men kräks inte när hon ligger på mage. Hon får ligga så en stund tills jag lägger henne tillbaka i nestet, på mage. Efter ett par tre timmar börjar hon böka,sparka,slåss och låta något så fruktansvärt mycket i sömnen att jag verkligen inte kan sova. Väcker henne för att söva om henne med mer mat. Funkar en stund men sen börjar hon igen.
    Hon börjar nästan alltid runt samma tid och jag fattar inte vad det beror på. Sjukt irriterande! Men jag lider inte av sömnbrist då sambon är sjukskriven så vi tar varannan natt. Plus att den som haft natten får ha sovrummet och sova så länge den vill på morgonen. Får se hur det blir när sambon går tillbaka till jobbet i Juni så jag passar på att njuta av mina "barnlediga" nätter ;)

Vilken lyx att få sova varannan natt! Hon verkar sova ganska bra också.. :) 3-4 timmar åt gången är ju bra! Men ja de verkar sova lite bättre/lägre på ersättning. :)

• Tussie
    garin skrev 2014-05-14 16:23:17 följande:
    Åh vad "skönt" att det finns flera som har det liknande. Ja det är ett under att man ens står på benen, innan lillen kom var jag en zombie om jag fick indre än 7h sömn. Nu är jag skitglad om jag får 3 sammanhängande timmar och möjligen någon halvtimme/timme vid ett annat tillfälle. Detta dygnet har jag sovit eller iaf vilat rätt mycket. 3,5h sammanhängande igår kväll, 2 timmars matavbrott osv och sen ca 1h sömn iaf. Och mellan 7.30-09 sov lillen så då vilade jag, blev ingen djupsömn för man är på sin vakt när man är ensam hemma med lillen. Men hann drömma lite iaf!
    Kaffe, livets dryck. Förr köpte vi max 1 paket kaffe varannan månad typ. Nu har vi sldrig mindre än 2 oöppnade paket hemma utofall att, och lageromsättningen är snabb som attan!!!
    Japp samma här! Krävde 8 timmar sömn förut.. Nu klarar man sig visst på hälften per natt.. :P Men jag ser till att få några timmar sömn på dagen också om det är möjligt. Dricker inte kaffe så skulle nog inte klara det annars.. :) 
  • Tussie

Jag fick efter förlossningen nässelutslag på hela kroppen som efter behandling med antihistamin gick ned smått, efter en 10 dagar. Det var nästan ok i en vecka kanske sedan började nässelutslagen återkomma, och i större omfattning. Nu har jag nässelutslag över nästan hela kroppen igen och klådan är outhärdlig särskilt på nätter och kvällar. Sömnen blir ännu sämre när jag vaknar med världens klåda och spenderar 20 min med att bara klia mig frenetiskt.. Hemskt.. :( Det är riktigt jobbigt att amma med utslag över hela brösten också. Så nu ska jag tyvärr sluta amma och ta kortisontabletter mm. Fick två stora doser igår på sammanlagt 24 tabletter och mår redan bättre. Hade gärna ammat åtminstone tills han är 2 månader men men nu blir det så här. Positivt är att han sov över 5 timmar inatt och jag känner mig helt utvilad idag.. :D Sov närmare 5 timmar jag med. Kommer ju även hinna med ett mer socialt liv under dagarna så det är ju också ett plus. Så det hela känns bra men samtidigt lite tråkigt. Man får mysa med bebisen på andra sätt helt enkelt.. :) 

• Tussie

Känner med er som har små kolikbebisar. Jag har haft tur min gosse må prutta och bajsa mycket men han verkar inte ha särskilt ont i magen, ännu iaf. 

Evelina04 skrev 2014-05-16 17:50:33 följande:
    1-2 timmars sömn i rad låter som lyx i mina öron!! Inatt blev det totalt ca 20-30 minuters sömn för min del :( på BVC sa dom igår att han kan ha kolik då det inte blivit de minsta bättre av att jag ätit mjölkfritt i två veckor och han är missnöjd och svår/otröstlig större delen av hans vakna tid :( give me a break känner jag! :( hur orkar folk?? Och hur orkar folk skaffa fler??? Jag tycker synd om min sambo som har två stycken att trösta som gråter och gråter :P :( Kerstinsmide - så tråkigt att höra om bonusen! Jag har tyvärr inga tips men jag hoppas verkligen att det blir bättre snart! Stor kram på dig!!

Det låter jättetufft! Ta hjälp av föräldrar/vänner/syskon om ni behöver en/några nätters break kanske? Det är ju viktigt att ni som föräldrar mår bra.. <3 Kram! 

• Tussie
    vår sommar skrev 2014-05-17 19:51:07 följande:
    HJÄLP!
    Mitt snitt har spruckit upp lite. 4 veckor sen.
    Har ringt till rådgivningen och så länge det inte är rött, varar eller att jag har feber ska det inte vara någon fara..
    Jag har inget av det, men Gud va rädd och nojig jag är nu.. Kan inte sluta gråta för är så rädd att det ska vara nått. :(((
    Åk in och låt någon titta på såret om du är orolig. Bättre att vara på den säkra sidan! 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet