Inlägg från: kerstinsmide |Visa alla inlägg
  • kerstinsmide

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

garin skrev 2014-04-30 18:03:54 följande:
    GUD vad jag skriver! Rastlös eller vad?! Iaf. Har ni babysitters till era små? Min blir 4 veckor imorgon och tänker att jag nog skulle vilja ha en, smidigare än att kånka runt på babynestet överallt. Har ingen bärsele eller sjal heller men upplever inte att han har nåt särskilt behov av att bli buren bara "för att" liksom. Kanske utåt då, för mot mig då brukar han börja "picka" fast han är nöjd (märks om man byter ställning för då hade han börjat gråta om han faktiskt var hungrig) Fasen vad häftigt egentligen, att man sakta men säkert lär känna denna lilla underbara människan mer och mer för varje dag, och kärleken växer sig starkare också. Så fantastiskt <3

Vår lilla skrutta älskar babysittern och även babyskyddet! :) allt som gungar lite är kul. ^^
  • kerstinsmide
    rpl skrev 2014-05-01 10:56:02 följande:
    Jag kan också röra mig rätt obehindrat men fick stränga order att inte göra det på 6-8 veckor då insidan inte läkt och det kan bli ärrbråck. Det är nästan värre när man kan men inte får röra sig :). Har inte läkaren varit på dig om det? Jag kan liggamma men lillen somnar för fort så han inte blir helt mätt och vaknar därför efter vara två timmar. Sittammar jag sover han iaf 3-4 timmar. Men det är sjukt mycket skönare att liggamma :)

Men vad konstigt. När man har opererats så.ska man ju röra sig så mycket kroppen tillåter för att minska risken för proppar! Men det är viktigt att öyssna på sin kropp. Säger den nej så är det nej. Men 6 - 8 veckor att inte röra sig fullt ut låter jättekonstigt. Så lång tid är det ju inte ens för folk som opererat blindtarm osv.
  • kerstinsmide

Mamma Sara och Lilla Liv :) Här är hon bara 2 dagar gammal och igår fyllde hon en hel vecka! :) 
  • kerstinsmide
    vår sommar skrev 2014-05-01 20:46:01 följande:
    Nu är det dax för lite klagande.. Är så fruktansvärt trött på svärmor och min mamma som berättar hur allt ska va och varför han skriker.
    Jag har precis att han skriker nu för att han är hungrig men nu är svärmor här och säger att det är han inte för han har magknip!
    Ååååå.. Trodde det va jag som kände mitt barn bäst men nej då.. De ska bestämt berätta för mig hur jag ska göra..
    Att han puppar sig själv på handen är ju liksom ett tecken på att han är hungrig!!! Uuuuu va trött jag är!!!
    sånt är så jobbigt. ryt ifrån lite, säg att om du vill ha råd så ber du om dem!
  • kerstinsmide
    garin skrev 2014-05-01 21:04:41 följande:
    Åh så fina ni är!

Tack. :) Fångade ett av de få tillfällen då hon faktiskt har ögonen öppna. ;) haha. Sover mest.
  • kerstinsmide
    rpl skrev 2014-05-01 22:05:00 följande:
    Ja röra mig får jag göra. Ska gärna gå långa promenader varje dag. Får bara inte ta i med magen. Barnmorskan på Bvc sa samma sak som läkaren. Själv är jag så okunnig att jag inte vågar göra annat än att lyda. Det är ju en omfattande bukoperation. Är inte ks större än blindtarmsoperation? Kan ju som sagt inte sådant här själv

Båda är ju bukoperationer iaf. ^^ vet inte vilken som är störst. Men samma regler bör ju gälla när det är operstioner i mjuk vävnad. Men nej ta i med ms agen ska man inte göra. Lät bara som att du skulle vara så still som möjligt. Haha. :) bra med promenader iaf!
  • kerstinsmide

Vilken underbar natt vi haft här hemma! :) Livan har sovit hela natten och jag har fått väcka hwnne två gånger för matning (som bara tog 15 min!) Plus ett blöjbyte annars sov vi ända till kl 8! Är så utsövd haha.

• kerstinsmide
    garin skrev 2-02 12:10:58 följande:
    Funderar. Tänkte göra en liten "undersökning" här bland oss. På tal om att vissa bebisar sover hela nätter redan tidigt. Finns det några gemensamma nämnare? Tänker på det här med ersättning, de verkar bli mättare och är nöjda längre på det eller? Och kan deras vikt spela in något lite kanske? Min pojk vägde strax under 3kg när han föddes, klart han har behövt äta upp sig lite här i ett par veckor kanske? Tänker att han har behövt äta mer och oftare än andra nu för att växa ikapp i förhållande till sin längd också. Ser jag till igår och hittills idag har jag plötsligt bara spenderst typ hälften så lång tid till amning som jag gjorde i förra veckan och början av denna.. I natt rekordåt han i en kvart och stensomnade sedan.. Dock bara i en timme men det är ju dubbelt så länge som en halvtimme som annars varit standard de senaste dagarna.. Hmm intressant det där iaf. Även om det kanske inte går att urskilja nåt mönster och jag vet att man inte kan jämföra dessa små då de ju är sååå olika!

Vi har inte börjat med ersättning än. Vår tjej var ju tvungen att äta upp sig på grund av sockret trots massiva 4220g. Iom att hon hade gått upp strax över 100g på bara 2 dagar och natten var rätt bra igår så ska Jag försöka med att bara amma lite till. Annars så blir det ersöttning oaf på innan natten. :)
  • kerstinsmide

Är det någon av er som har fått något tips på vad man ska göra om ens bebis är supertorr? Mitt lilla Liv är torr som fnöske och vi har försökt att bada henne i vatten med lite olja men det blev nog bara värre. Samtidigt vill man inte smörja direkt på om det skulle täppa tiöl huden från att andas?

• kerstinsmide
    aperfectsonnet skrev 2014-05-03 19:31:28 följande:
    På bvc sa de att vi kunde smörja med miniderm-salva från apoteket där han är torr, funkar jättebra. De sa inget om att det kunde täppa till huden och hindra den från att andas. Jag känner ofta att jag kanske är lite för "o-nojig" med Harry... :)

Haha. Jag vet ju bara hur vi tänker i äldrevården. Haha. Så kan inte låta bli att jämföra. Fast jag typ "överdriver" det lite med bebisar. För att de är ömtåligare än äldre. Fast i övrigt känns det rätt lika. Haha. ^^ kan inte låta bli att dra paralleler till jobbet.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet