Inlägg från: vår sommar |Visa alla inlägg
  • vår sommar

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

garin skrev 2014-11-27 20:23:29 följande:

Ääääntligen blir det flytt!!!

Dock inte till hus, men en stor 3:a på två våningsplan, två toaletter och egen ingång på markplan samt egen liten uteplats! Men viktigast av allt - den är i min hemkommun! (Grannbyn till den jag växte upp i)

Det är inte många mil bort, men kommer göra såååå mkt! Flyttlasset går i början av februari, dvs deygt 2 månader kvar bara!!!

Ååå grattis
  • vår sommar

Usch va trött jag är på sjukdomar nu.. Vi hade precis lyckts fått han att äta mat och jag började trappa ner på amningen (som jag längtat efter såååå länge)

Han hade sovit hela nätter i över en vecka. Ja allt gick åt rätt hål.

Sen kom första tanden - 40 graders feber och matvägran. Förståligt så själklart gick vi över till amning helt igen. 3 dagar senare när febern va borta och matlusten kom tillbaka då kom tand nummer 2. Ingen feber den här gången men matvägran och sur och grinig och dålig i magen. = tillbaka till amning igen.

Sen gick det 4 dagar och han började äta igen. Sen igår så bara kände jag på mej det.

Jo men visst. Han vakna inatt med 40 graders feber och möjligtvis tand nummer 3 på g. Är osäker men det är vita prickar på tandköttet. Eller så är det sambons förkylning han har fått.. Åååå. Han har ju inte sovit en enda natt sen den första tanden kom heller. Han Gallskriker om jag lägger han i hans säng. Han vill bara va nära, vaknat 1 gång i timmen. Inte för att äta utanför att han MÅSTE klänga och va på mej. Så vi har spenderat de flesta nätter sittandes i soffan.

Min nacke har helt kört i väggen och jag vet inte längre vad som är dag och natt när jag vaknar om jag lyckas nicka till. Uuuuu

Ledsen för det mega långa gnäll inlägget men det ha skönt att få skriva av sig.

• vår sommar
    Evelina04 skrev 2014-12-13 16:52:52 följande:

Det här med mat!!!! Jag är helt snurrig i huvudet nu. Ni som följer mig på instagram vet ju ungefär hur Sebbe äter. Men jag vill försöka få bort industrigröten och ersättningen så fort som möjligt. Har ni några tips på vad han kan få istället? Han får en flaska ersättning på morgonen och en på kvällen samt en portion gröt till lunch. Så det är väl dom målen som jag behöver hjälp med. Idag fick han prova äggula för första gången och det gick toppen! Avokado/banan smoothie gillar kan också men jag blir så less på att det är svårt att hitta bra avokados! Så har ni några bra tips så vore jag tacksam! :D

Vi kör mycket kokt ägg, äggröra, smörgås med leverpastej eller yoghurt.
  • vår sommar
    Evelina04 skrev 2014-12-13 16:52:52 följande:

Det här med mat!!!! Jag är helt snurrig i huvudet nu. Ni som följer mig på instagram vet ju ungefär hur Sebbe äter. Men jag vill försöka få bort industrigröten och ersättningen så fort som möjligt. Har ni några tips på vad han kan få istället? Han får en flaska ersättning på morgonen och en på kvällen samt en portion gröt till lunch. Så det är väl dom målen som jag behöver hjälp med. Idag fick han prova äggula för första gången och det gick toppen! Avokado/banan smoothie gillar kan också men jag blir så less på att det är svårt att hitta bra avokados! Så har ni några bra tips så vore jag tacksam! :D

Får jag förresten fråga varför du vill sluta med det? Nyfiken för här kämpar jag med att lilleman ska äta gröt och ta flaska.
  • vår sommar
    Eveluskan skrev 2014-12-15 21:08:35 följande:

Haha. Jag visste inte ens att det var skillnad men så bor jag i Västmanland också. Jag tror nog inte att du behöver vara så värst orolig att Sebbe inte får i sig rätt prylar, du har ju värsta grymma kollen ju. Önskar att jag hade din passion för mat.

Påtal om mat allesammans, min Bastian matvägrar just nu. Efter att vi var magsjuka för tre veckor sedan så vill han inte äta. Smörgåsar, rån, majskrokar och fruktklämmisar äter han gärna men ingenting annat. Han blir tokförbannad när vi försöker ge honom mat. Vi har provat att köra mer plockmat så han kan få "leka" i sig maten och då försöka göra ätandet till något positivt. Vi har även provat helt åt andra håller med super mixat, nästan som soppa. Men han bara vägrar och får vi väl i någon sked så kväljer han tills han kräks.

Finns det möjligtvis någon där ute med några tips?

Jag har ju haft en liten matvägre här och det här funkar bäst för oss när inget passar lilla chefen:

- Plockmat smörgås, potatis, broccoli och ägg

- Låter han kleta hej vild med maten så han själv kan äta och så matar jag honom samtidigt.

- Sätter på babblarna så han kan se nått annat

- Har musik på, har gjort en egen Spotify lista till han så vi sjunger samtidigt

- det senaste är han vill mata mej, så vi sitter och matar varann
  • vår sommar

Och sen en till. Vi prova att byta plats vid bordet. Han trivs mycket bättre närmast fönstret så han kan se ut tex. Mekigare att mata för min del men va gör man inte.

• vår sommar

Hur gör ni när det kommer till nattning?

Va på bvc idag och då sa hon att nu är det dax att han lär sig att somna själv. Annars kommer det bli jättesvårt när han fyller 10 månader.

Men jag VILL VERKLIGEN INTE låta honom gråta sig till söms. Dömmer inte nån som gör det. Det funkar säkert men jag känner mej inte bekväm i det.

Så det måste väll finnas nått annat knep än 5 minuters metoden.

Hur gör ni?

Som vi gör nu så somnar han i min famn när han ammat för kvällen och sen bär jag in han i hans säng men han vaknar så fort jag lägger ner han och så tar jag upp han och han somnar i famnen igen.det slutar oftast med att han sover i vår säng och jag får ligga bredvid för jag är så rädd att han ska rulla ur om han ligger där själv.

• vår sommar
    garin skrev 2014-12-17 17:47:03 följande:

Vi gör inte så himla mycket alls numer, och det har tack och lov bara kommit av sig självt. Är inte heller nåt fan av 5-minutersmetoden och liknande!

Först var det också så att Noah bara somnade vid bröstet, fram till typ 6 månader. Sen började vi ju med vällingen och det har hjälpt mycket. Så han får välling vid 18-tiden och sen byter vi till pyjamas efteråt, ibland är han pigg och vill leka lite till, men då lugnt. Och ibland känns det som han blir trött med en gång, då brukar vi gå runt lite grann med honom bara och titta på saker här i hemmet.

Sen brukar vi gå in i sovrummet, ge napp och släcka ner. Ibland står/går jag och bara håller om honom en stund extra, så mysigt när han lägger huvudet mot bröstet på en och man känner hur trött och go han blir. (Likadant gör han mot sin pappa alltså) och så lägger vi honom i sin säng. Då börjar han oftast sprattla och ibland gnälla lite grann, dock inte gråta eller skrika. Så går vi ut ur rummet. Behövs ibland upprepas, eller iaf att man får gå in och stoppa in nappen efter några minuter eller rätta till för han ligger knasigt eller så.

Men nu de senaste dagarna har vi inte hört ett pip! Just då iaf, sen hör han ju av sig med 1-2 timmars mellanrum kvällen och natten igenom....

Hur somnar han annars på dagtid? Funkar bil och vagn osv?

Han somnar oftast i min famn eller i vagnen om vi är ute och går.

Ska försöka din metod ikväll så får vi se.
  • vår sommar

Testade igår att lägga ner han i sin säng när han va trött men det gick inte..

Men gjorde så att han fick somna hos mej, sen ja jag honom där och så vakna han och ville upp och så gjorde vi om och igen och igen. Men sen somna han faktiskt om när jag la han där. Nu vakna han visseligen 5 gånger inatt men tog upp han och så han fick somna på mej och så la jag ner han igen.

Kanske är en längre process men den känns bäst för mej. Inga tårar av nån av oss. Bara lite mindre sömn för mej men ska prova såhär och se hur det urartar sig. Han sov iallafall 1 timme där förut innan lunch förut..

För min del vill jag helst att han ska somna hos mej. Det är lixom enda gos stunderna vi har för annars när han är vaken vill han bara leka och va på golvet.

• vår sommar

Jag fattar inte att bvc bara rekommenderar 5 minuters metoden när den uppenbarligen funkar med så mycket annat.

Jag tänker faktisk skita i vad hon sa och köra på det som passar oss bäst. Som ni säger, det kommer när det kommer.

Tänker lite som när vi ska sluta amma, när både jag och Alfred är överrens om att sluta så slutar vi. Så får det bli med insomningen oxå. När han är mogen för det så kommer han nog börja göra det.

Tack allihop för att ni är så bra. Frågar hellre er än bvc sköterskan. Hehe

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet