Inlägg från: Fidelisen |Visa alla inlägg
  • Fidelisen

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Ellie835 skrev 2015-05-24 13:57:32 följande:

Det hade gått bra ???? Jag smet när hon var i vagnen och hon hade inte brytt sig att jag var borta ???? Dagis börjar ju i augusti så det blir nog bra ????

vad skönt att det gick bra

Livia kommer få börja förskolan som tidigast i januari.

Vi har nu gjort upp så att jag tar 2dgr och maken 3dgr i veckan från augusti tills dess. Sedan går jag eller båda ner till 75%
  • Fidelisen
    Sallysally skrev 2015-05-26 19:34:53 följande:

Härligt att få vara hemma tillsammans ända till januari! Hbr du en 100procentig tjänst i grunden? Hur många föräldradagar tar du? Har du kvar till januari?

Jag har en 100% tjänst i grunden. Har fram till 1a maj tagit ut först 2dgr i veckan och ftån december 1 dag i veckan.

Kommer behöva få dagar av maken för att det ska räcka.
  • Fidelisen
    BäbisSina skrev 2015-08-15 11:28:33 följande:

Hejsan alla mammor!! Gud vad tiden går fort. Nu har vi haft vår inskolningsvecka och nästa vecka blir det dagis på riktigt. Vårt dagis (jaja förskola) kör med kort inskolning, första dagen 9-15, andra dagen blev 8-15, tredje dagen vanliga tiden, fjärde vanliga tiden. Första och andra dagen var vi föräldrar 100% delaktiga och gjorde allt jobb med barnen och fröknarna var med och lekte lite och var ansvarig för aktiviteterna, tredje dagen fick föräldrarna gå in i personalrummet under lunchvilan och efter det körde fröknarna utan föräldrar och sen fjärde dagen var som en vanlig dag på dagis dvs man lämnade och ev gick till personalrummet för att vänta men för oss gick det så bra så jag fick åka direkt efter lämning. Jag kommer jobba 60% och sen 40% för studier men det gör att Johannes bara har 8 timmarsdagar så lämnar 7 och hämtar 15. Känns som att det räcker, han är trött nog efter den tiden även om han sover lunch.

Hur långa dagar kommer era att ha?

Jag har ingen aning om hur inskolningen här ser ut, många månader kvar tills dess, men vår lilla tjej kommer gå mellan 8-14.45 är det tänkt. Förhoppningsvis kommer maken kunna lämna lite senare än 8.

För mig är det viktigt att förskolan bara blir en social grej några timmar om dagen, men tillräckligt många timmar för att hon ska hinna göra saker.

Så jag går ner till 75% i några år. Maken överväger att göra det samma.
  • Fidelisen
    vår sommar skrev 2015-08-17 22:47:31 följande:

Jag brottas verkligen med en sjuk separationsångest inför dagis starten. Dels för att jag inte alls vill tillbaka till mitt jobb och sen för att jag får ångest för att han ska behöva gå långa dagar på dagis. Jag har sen bilolyckan för 9 år sen fått kämpa med en sjuk panik ångest och kontrollbehov men den har varit i balans i flera år till för nån månad sen då den stormade på med all ångest jag har lyckats stöta bort.

Det som utlöst allt är att jag inte har nån kontroll.

Hur kommer han att trivas?

Hur kommer jag att trivas?

Hur kommer mitt schema se ut?

Jag ska få en ny chef hur kommer det att bli?

Kommer han få kompisar?

Kommer fröknarna kunna trösta han när han blir ledsen?

Hur mycket kommer jag att missa?

Ja listan kan göras lång och det är alldeles för många frågor för någon som behöver kontroll och struktur för att fungera.

Usch vilket tråkigt inlägg men behövde få ur mej det.

Känner igen mig i det du skriver, brottas med samma typ av tankar. Är så rädd för att hon ska bli ensam. Att pedagogerna inte ska ha tid för henne. Att andra barn ska vara elaka. Att vi ska missa så mycket av hennes utveckling

Så jag förstår hur du tänker och känner.
  • Fidelisen
    Elinannamaria skrev 2015-12-16 19:44:46 följande:

Hej tjejer!

Nu har Egons syster kommit, ca 8.42 på luciamorgonen. Hon hade väldigt bråttom ut och vi var lite sega att fatta att det var på riktigt så hon föddes på en parkbänk utanför porten hemma. Helt galen upplevelse, pappan fick fånga och morfar stöttade, ambulansen kom först 10 min senare.

Vi mår iaf jättebra allihopa och Egon är så nyfiken och glad över Bebis.

Men oj! Vilken upplevelse och vilken berättelse att återberätta för lillasyster.

Grattis!!!!!!!
  • Fidelisen

Här ska tydligen Livia bli storasyster i augusti :-O

Men det är det få som vet. Så sssshhhyyy
  • Fidelisen
    garin skrev 2015-12-17 09:15:13 följande:

Men grattis till er, vad spännande! Minns att ni försökte länge med Livia, var detta planerat?

Här hemma rullar det på i rasande takt. Lillebror är 2 månader och sover ruggigt lite, noah är ett trotsigt monster och den sista lilla energin man egentligen inte hade, går åt till att "bråka" med honom vad gäller allt. Påklädning, mat, stökiga nätter.

Men han går 3h på fsk varje dag och det är min räddning... Och när pappan kommer hem då, men det är tidigast 17.30... Långa dagar som går i ett!!!

Det var helt oplanerat. Hade precis fått tillbaks min mens ju.

Livia tog 8 år att få. Gick snabbar nu
  • Fidelisen
    garin skrev 2015-12-17 09:15:13 följande:

Men grattis till er, vad spännande! Minns att ni försökte länge med Livia, var detta planerat?

Här hemma rullar det på i rasande takt. Lillebror är 2 månader och sover ruggigt lite, noah är ett trotsigt monster och den sista lilla energin man egentligen inte hade, går åt till att "bråka" med honom vad gäller allt. Påklädning, mat, stökiga nätter.

Men han går 3h på fsk varje dag och det är min räddning... Och när pappan kommer hem då, men det är tidigast 17.30... Långa dagar som går i ett!!!

Låter som att ni har det tufft. Jag tycker det känns lite överväldigande med 2 år mellan och ni har ju betydligt tätare

Jag hoppas att lillen börjar sova bättre. Sömnbrist och trots går inte ihop.
  • Fidelisen
    garin skrev 2015-12-17 12:39:51 följande:

Det är så häftigt när det bara blir! Vi försökte länge med noah också, inte 8 år men för oss kändes 1,5 år och ett mf som länge. Lillebror blev till när jag hunnit ha mens två ggr, också han oplanerad. Vi har ju haft det rätt stökigt med bara noah också, så det var inget vi tänkt oss detta men det lilla livet var ju självklart välkommet oavsett!

Håller verkligen med, sömnbrist och trots går inte ihop alls! Ens tålamod går från noll till minus på en sekund. Känns tråkigt att behöva gå och vara så arg på "det lilla monstret" men han anstränger sig verkligen för att vi ska bli det känns det som...

Hur mår du hittills i din nya graviditet? :)

Jag mår illa.

Mådde inte illa alls med Livia, men nu. Fick precis slänga min matlåda, bara lukten gav mig kväljningar
  • Fidelisen
    LyCKa55 skrev 2016-01-29 21:50:47 följande:

Tråkigt Fidellisen! Verkligen! Blev så glad när jag såg din bild.

Är roligt när nån har det bra.

Vi har haft det tufft o fram o tillbaka med förhållandet sen i juni. Nu har jag i princip levt som ensamstående i 4månader o saknar helt ärligt inte sambon jättemycket. Har verkligen försökt. Men jag orkar nog inte mer snart. Han prioriterar jobbet före oss o säger att det är lika viktigt som vi. Känns jättekul. Hade det inte varit för att jag får lite panik över att behöva va ensam utan Sixten i perioder o att han ska åka mellan oss om vi separerar så hade vi nog gjort det.

Hade såå gärna velat ha ett helsyskon till honom. Det gör mig jätteledsen att han kanske inte får det när jag vet hur mycjet mina syskon betyder. Men vad ska msn göra?

Har ni provat familjerådgivning?

Jag och maken är också inne i en mindre bra period men jag känner att innan jag ens överväger en separation ska alla vägar testas, så som rådgivning.

Är uppväxt med föräldrar som stundtals bråkade mycket men kämpade för att hålla ihop. Så för mig är det givet att kämpa och inse att det ibland är tufft, men att ingenting alltid är perfekt.
  • Fidelisen
    LyCKa55 skrev 2016-01-30 16:02:26 följande:

Jag är faktiskt också uppväxt i en familj där bråk varit vardag. Har aldrig sett mina föräldrar kramas eller pussas. Många gånger önskade jag o sa att jag ville att de skulle skiljas. Så jag har dålig erfarenhet av det. Sen är det ju skönt att ha dem på samma ställe osv men de bråkar fortfarande. Och bor tillsammans. De är mer som två ovänner som tycker det är praktiskt att bo ihop

Mina föräldrar bråkade dock inte jömt.

Känner man att det inte finns någon annan väg så kanske rätt väg är att separera. Om man inte tror att det man har går att rädda.

Men för mig, speciellt efter Livia och vetskapen att missa halva hennes liv vid vv-boende, så måste jag försöka allt först.
  • Fidelisen
    LyCKa55 skrev 2016-08-06 19:34:28 följande:

Hur går det för dig?

Ännu inga blödningar.

Försökte, pga min historik, få ett tidigt vul men fick kalla handen. På gyn sa de till mig att söka psykologhjälp för min rädsla.

Har ju bokat privat i Uppsala ist, den 18 augusti får vi se om det ser bra eller mindre bra ut.
  • Fidelisen
    vår sommar skrev 2016-08-26 12:19:35 följande:

Hur har det gått för dej? Har ni varit iväg på ultraljud? Håller tummarna för att allt går som det ska.

Var på ultraljud i uppsala. Min beräkning var 8+6 och sen mättes till 8+4. Ingen diff jag stressas över.

Nu bör jag vara i vecka 9+5
  • Fidelisen
    vår sommar skrev 2016-08-26 18:29:35 följande:

Å va skönt att det såg bra ut. Mår du bra annars?

Ja då, trött bara.

På måndag börjar jag på nytt jobb, ska bli intressant i kombination med tröttheten
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet