• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

peegasus skrev 2015-02-05 18:40:29 följande:

Har du något gott vegetariskt recept? Om du lagar eget ibland alltså :)

Jag kör både hemlagat och burkmat, men det blir ofta att man kör i samma hjulspår och inte tänker utanför lådan ;)

Jag har lagat lite eget men lillen tycker mest om köpematen haha! Veg grönsakslasagne och veg spaghetti med grönsaker. Men vill ju utesluta mejeriprodukter snart (förutom i ersättning/välling) så ska pusha på med mer hemlagat. Har mest kört på mixer av linser, sötpotatis, potatis, broccoli, morot, palsternacka, ärtor, kokosmjölk/kokosgrädde, och kryddat lite. Inte allt på en gång då men ja.. :P Men han äter aldrig hela portioner av min hemlagade mat så. Och nu har han varit sjuk (för första ggn) i två veckor då blev det bara ersättning och smoothies, inget annat ville han ha. Ska testa på nytt med hemlagat här snart. 

Du kan ju testa..

Sötpotatis, röda linser, morot, kokosmjölk. (+ olja)
    Potatis, palsternacka, gröna linser, broccoli. (+ olja)
    Potatis, gröna ärtor, broccoli/blomkål. (+ olja) 

I fruktväg är banan, blåbär och avokado mix favvo mellanmålet just nu! :) Gjorde aprikospuré (med blåbär) igår också och den gick hem till gröten. Päronmos med färsk ingefära är gott också! :) 

Köpte bönpasta (spaghetti) här om dagen ska se om jag kan göra någon grönsakstomatsås till den. Har inte gjort egna pastarätter ännu så man får hoppas det blir en hit haha.. Har inte testat tofu heller men naturell tofu från kung markatta borde man ju kunna hitta på något med. 

Jag ger nästan alltid kokosolja, bästa oljan! :D Finns raffinerad smakfri (cocosa) eller oraffinerad, virgin med smak. (Kung markatta bla.)

Kryddning tycker jag är svårt. :/ Ska testa köpa lite färska kryddor och se om maten blir roligare. Typ persilja och koriander. 

Har du några tips på recept? :) 

Jag har inget större intresse för matlagning så har verkligen svårt att hitta inspiration. :/

• Tussie
    peegasus skrev 2015-02-06 13:55:24 följande:

Tack för tipsen! Ska prova några :D Ingefära kommer dock aldrig innanför dörren här, haha. Bland det vidrigaste jag vet ;D Jag är av åsikten att Saga ska få smaka det mesta, även sånt jag inte gillar, men jag tål inte ens lukten av ingefära så det får hon smaka på bortaplan ;)

Saga älskar persilja, det har jag på det mesta jag lagar. Även burkmaten. För ärligt talat tycker jag att alla burkar smakar likadant, även om det är olika rätter.

Jag lagar inte så mycket barnmat längre, Saga äter ofta det vi äter. Mosat såklart om det är jättestora bitar. Men hon är galen i min barnlasage.

Koka krossade tomater, nån typ av vegetarisk färs alt tofu, persilja och lite olja. Mixa sedan med överkokta makaroner till önskad konsistens. Ungen höll på att äta ihjäl sig ;)

Vi äter till 98% vegetariskt här hemma. Vi äter fisk ibland, jag och Saga. Rött kött och kyckling har jag inga problem att hålla mig ifrån (slutade äta kött för djurens skull inte för att jag tycker det är äckligt, så i början hade jag svårt) men fisk är det jag saknat mest så det slinker (tyvärr) ner ibland.

Hehe hon klarar sig nog fint utan ingefäran. :P 

Mjo burkmaten är mycket samma sak kan hålla med.. :/ Iaf de jag testat. Men det finns ju ett mycket större sortiment för de som äter kött förstås och säkert mer variation i smaker. 

Jag saknar också fisk, särskilt rökt fisk och kräftor typ, så förstår dig. Slutade också för djurens skull, samt för miljö och för hälsans skull. :) 

• Tussie

Grattis till er som väntar syskon! :) Jag hade jätteroligt med min bror som liten och det skiljer bara 20 månader mellan oss typ. Så det finns absolut fördelar med att ha barn tätt. Har själv valt att inte ha så tätt dock.. Eller ca 3 år mellan känns lagom för mig. Sedan går det ju inte att planera så exakt förstås. :) 

• Tussie

Grattis till er som väntar smått igen! :) Så spännande! Här är det fortfarande inte helt bra i relationen tyvärr så det blir inget mer smått på ett tag. 

• Tussie
    peegasus skrev 2015-05-08 18:38:38 följande:

Alla historier har ett slut och nu verkar det som att vårat är här. Efter 5 år tillsammans så funkar det inte längre. Det började för strax över ett år sedan när sambon blev utbränd. En månad innan dottern föddes. Inte det lägligaste men det kan man ju inte hjälpa. Sedan dess har vi försökt komma på fötter men allt han gör irriterar mig, och tvärtom. Jag mår dåligt av att han mår dåligt, och han mår ännu sämre för att jag mår dåligt. Moment 22 lixom. Han behöver saker i sitt liv (scheman för när exakt han ska umgås med dottern etc) som jag inte klarar av att ha. Han har ingen chans att bli frisk så länge vi är tillsammans, och nu verkar han ha insett det själv. Jag har tänkt på detta länge men det som har hindrat mig är Saga. Jag har inte stannat för hennes skull, utan för min. Att bara få ha henne varannan veckan sliter mitt hjärta itu. Men hon mår inte bra av två föräldrar som bara bråkar. Jag tror tyvärr inte att kärleken övervinner allt.

Och eftersom jag inte har jobb och mammadagarna är slut så måste jag ringa Soc på måndag, få hjälp med lägenhet och pengar. Inget jag vill göra såklart men jag har inget val tills dess att jag kommit på fötter.

Ni är de enda som vet, kände att jag var tvungen att skriva av mig och få ur mig lite.

Oh många kramar till dig! Alltså mitt och sambons förhållande är hemskt dåligt fortfarande och har varit ända sedan lillen kom. Det känns som ett sådant misslyckande att ha skaffat barn och sedan är förhållandet nära att gå i kras. Vissa dagar är sämre än andra men vi bråkar verkligen allt för mycket och det är inget gossen mår bra av. Sedan tar jag 99.9% av ansvaret för sonen själv... Det är så mycket som känns fel, som inte fungerar. Än är vi tillsammans men hoppet för att det ska förbli så är väldigt litet. Om du vill prata finns jag här! Jag känner själv att jag skulle må bra av att prata med någon i liknande situation.  

peegasus skrev 2015-05-09 15:18:51 följande:

Ni är så fantastiska och underbara <3

Idag känns allt 1000 gånger bättre. Så fort vi kom överens om att vi skulle gå isär så slutade vi bråka. Vi har pratat som vuxna mogna människor. Kommit överens om vem som ska ha vad etc. Även hur vi ska göra med hunden. Hon kommer va hos mig samma vecka som jag har Saga, och likadant för Henrik. Det känns faktiskt jättebra och jag är inte särskilt ledsen. Såklart är det sorgligt för vi har ändå varit tillsammans i 5 år,sedan jag var 19, men vi båda mår redan bättre och tanken på att få må helt bra igen slår det mesta. Vi kommer överens jättebra och jag kommer tom fortsätta fira jul med hans familj.

Svärmor kom hit förut och hon sa att hon ser mig som sin dotter och vill fortsätta ses och det gör jag så gärna. Jag har världens bästa svärmor! Sa även att hon såklart får låna Saga när hon vill även på mina veckor.

Det kommer bli jättebra det här :D

Skönt att allt är påväg åt rätt håll i alla fall! :) Ibland är en separation det bästa och så verkar det ju verkligen vara i ert fall. Det svåraste är att ta steget att bestämma sig för att separera och det har ju ni nu gjort. Jag är kvar i limbo, vet inte vad jag ska göra. 
  • Tussie
    LyCKa55 skrev 2015-05-13 20:16:59 följande:

Vet inte om det va mig eller peegasus det va meningen att du skulle skriva till men jag kände att det stämde in på mig. "Skönt" att höra att man inte är ensam om att känna så som jag gör,även om jag självklart inte önskar att nån annan ska ha det så med. Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag skulle nog uppskatta nån att prata med också ibland

Bara att skriva en rad i pm här på FL eller om du vill utbyta tankar någon annanstans? FB eller vad det nu kan vara. Och ja konstigt nog är det skönt att man inte är ensam i sin situation.

Jag har ju gjort abort för många år sedan. Delvis för att jag ville att mitt barn skulle växa upp med båda föräldrarna under samma tak, och jag visste att min dåvarande relation inte skulle hålla. Nu när jag kände mig så säker på min partner och vi fick en planerad bebis så har allt gått åt skogen i alla fall, det känns så tråkigt. Men man får väl gå igenom sina känslor, ta sin tid och komma fram till vad man vill göra. En sak är säker, jag känner mig inte speciellt lycklig med sambon just nu. Han gör mig inte glad, eller lycklig, mest irriterad och besviken. Vill inte spendera mitt liv med en person som gör mig olycklig, kärnfamilj eller ej. 

• Tussie
    misspethunia skrev 2015-05-16 16:21:09 följande:

En parentes, helt från det ena till det andra... Vi har precis köpt en sulky, Emmaljunga Buddy S, som vi är toknöjda med än så länge. Men!! En undran... Ni som har erfarenhet av Emmaljunga; hur får man tag på tillbehör om dessa inte finns i affären? Vi vill köpa en sittdyna men Babyproffsen i Visby är inte jordens mest välsorterade butik precis. Det verkar ju vara skitsvårt, nästan omöjligt, att beställa på nätet.. Nån som har nåt bra tips på hur man gör? Skickar en släkting till en återförsäljare i en storstad?

Butiken kanske kan hämta hem varan du söker? Minns att vi ville ha en blå skötväska att matcha vår emmaljunga vagn och det fick de lov att beställa hem då den inte ingick i deras ordinarie sortiment i butiken. 
  • Tussie
    garin skrev 2015-05-20 14:09:08 följande:

Då har vi varit och kollat på Noahs lillebror, 9/10 är bf (kör nog vidare med min egna räkning på 10/10) <3

En gosse som du trodde hehe.. ^_^ Grattis! De kommer få stor glädje av varandra. Hade de förstås fått som bror och syster också heh.. :) Har ni funderat på namn? 
  • Tussie
    hannamottosson skrev 2015-05-20 11:10:51 följande:
    Vilgot ska få en frisk liten lillasyster :D <3
    Stort grattis! :D <3
  • Tussie
    BäbisSina skrev 2015-05-18 09:52:11 följande:

Vad tråkigt att läsa att det är många som upplever sina förhållanden dåliga men det är nu som allt sätts på prov. Här är det upp och ner lite som vanligt med lite dalgångar men vi jobbar på att kommunicera med varandra så att vi förstår varför vi är sura på varandra. Men ibland så känner jag att det är mindre jobb att vara själv med hund och barn än när sambon är hemma..

Japp! För min del är det mindre jobb när jag är själv med sonen och hunden hemma haha! Blir nästan som två barn att ta hand om när sambon är hemma.. :P Vår lilla hundflicka är den som är minst krävande hehe, mitt lilla rara, "förstfödda" barn!!! <3 
  • Tussie
    garin skrev 2015-05-21 19:04:41 följande:
    Jaa men det kändes lite så, inte just symtommässigt för min del även om jag mått hyfsat samma, utan ser mig verkligen som en pojkmamma nu ju ;)

Joo men tror också de kommer få extra stor glädje av varandra som samkönade, förstår hur du menar!

Såå svårt med namn, var det ju redan med Noah tycker jag.. Min sambo gillar namn som Conrad och typ Adolf....

Ledsen för sent svar! Kan förstå det där med pojkmamma.. :) Känner likadant.

Noah hade jag på min lista när vi skulle hitta namn till sonen hehe! Får man en son till i framtiden blir det kanske Noah.. :) Men jo det är himla svårt med namn. 

• Tussie
    Ellie835 skrev 2015-05-22 18:55:58 följande:

Är det ngn här inne vars barn är supermammigt? Evelyn är helt hopplös nu :( Jag kan inte lämna rummet ens när hennes pappa är där, nattningarna är hel jobbiga hon skriker bara hon set sängen! På nätterna när hon vaknar får jag lägga mig på en madrass på golvet i hennes rum (hon hatar sova mellan oss så samsovning går inte) Imorgon börjar jag jobba och har sådan ångest! Jag jobbar jour vilket gör att jag går på imorgon kl 12 och jobbar till söndag morgon kl 10 och måste sova på sjukhuset då vi har jour beredskap på natten. Total ångest men nu är min föräldraledighet över och mannen tar vid!

Vår gosse har också blivit mycket mer mammig! Ofta bara jag som duger.. Så var det inte för ett par månader sedan. Vi samsover dock, måste vara otroligt jobbigt att sova på golvet bredvid dottern. :( 
  • Tussie

Roligt att höra hur det har gått för er alla! Några fler som väntar/fått tillökning?

Beklagar sorgen för er som har varit med om missfall/MA. Har själv varit med om missfall så känner med er. <3 

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet