• Tussie

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Enlängtan skrev 2014-04-27 15:15:35 följande:
    Uäck, inatt/idag har vi en riktig skitdag. Pigan vill äta typ en gång i timmen (vilket hon inte brukar vilja annars), jag är skittrött och har ont i huvudet - behöver jag ens säga att det är en dålig kombo smile4.gif

Brukar klara mig på lite sömn men tror det är att man inte sovit längre är max 3 timmar i sträck de senaste veckorna och bristen på vila under dagarna som gjort att man nu börjat nå sin gräns på sömnbrist.

När hon äter såhär ofta så resulterar det i att hon äter för mycket och istället spyr hon upp överflödet och sen börjar det om. Önskar att jag hade kunnat koppla lös brösten och lämna dem med henne så jag har kunnat gå iväg en sväng för man är ju med bebis dygnet runt/hela tiden och det är underbart för det mesta men ibland när man gjort allt man kan för att hon ska vara nöjd men hon fortsätter skrika då känner man sig rätt ynklig. Var tvungen att kolla så hon inte hade nå feber som störde för hon har inte heller gasig mage men icke det.

Har inte ens klivit upp idag (förutom blöjbyte, toabesök och för att dricka) :-S Men verkar som att bebisar kan ha en fas kring 3 veckor då de vill äta mer, ha mer närhet och sover oroligare och pigan blir ju 3 veckor imorgon så får nog ställa mig in på att det kan vara såhär några dagar.

Nu har sambon farit ut med gumman så jag ska försöka få mig lite sömn innan de är tillbaka så kanske man blir lite mer människa idag efter det smile1.gif
    Ooh visste inte att de hade en sådan fas. Det kan stämma på min pojke han äter mängder, ofta, är vaken mycket och vill helst bara somna på mig. Han blev 3 veckor igår. :)
  • Tussie
    Ladygum skrev 2014-04-27 20:43:53 följande:
    Här måste man ju självklart vara med! Känns som om jag aldrig hinner in på familjeliv dock... Bebislivet e hårt! smile2.gif Skämt åsido, har det inte helt lätt. Vår lilla Walter som nu återhämtat sig från gulsoten vill äta ofta och länge. Sover sällan och vill ha konstant uppmärksamhet. Hinner inte äta, duscha etc. Älskar verkligen vår guldklimp, men är så trött! Har fått ge lite bröstmjölksersättning vid sidan om då det verkar som jag bara har lättmjölk i tuttarna. Någon mer som känner igen sig? Vill egentligen enbart amma, men då kan vi inte göra någonting, alltså komma ut på promenad etc. Hjälp mig! Det kanske ska vara så? Känner mig isolerad.
    Yes jag har också gett ersättning då han inte varit nöjd efter alla amningstillfällen så känner absolut igen mig. Och han sover längre stunder om han fått ersättning så det gör att det kan bli svårt att sluta helt med ersättning. Sömnen är så värdefull dessa dagar. Men jag ska dra ned på ersättningen för det blir omständigt att både amma och ge ersättning vid samma mål, som det ser ut idag. Om du mår bättre av att ge både ersättning och amning tycker jag det verkar vara en bra lösning. :) Känner mig också enormt isolerad.. :/ 
  • Tussie
    garin skrev 2014-04-30 02:23:06 följande:
    Jag vill inte ge upp amningen! Men tanken lockar.. Dock är det jag son får ta nätterna ändå eftersom sambon jo bar MEN alla säger ju hur nöjda bebisarna blir av flaskan.. Får hoppas detta är en snabbt övergående fas bara..
    Jag känner som dig. Han sover bättre med ersättning och blir mätt och nöjd av flaskan. Men vill inte ge upp riktigt ännu även om det känns lockande. 
    Bumblebee92 skrev 2014-04-30 09:42:44 följande:
    Förstår dig! Hoppas ni hittar en bra lösning! Jag tänkte oxå halvamma tror jag. Typ när man är hemma. Men vill kunna ge ersättning när/om vårtorna blir extremt ömma, på nätterna så hon sover längre/bättre, när man har gäster och när man kanske är ute på ärenden någonstans. Så känns ersättning smidigast. Med ersättning kan man ju dessutom klä på sig klänningar när man ska ut på stan tex, ut och äta osv. Man slipper helt enkelt tänk på att amningsanpassa kläderna :) så jag hoppas vi lyckas kombinera både bröst och flaska :) hoppas det går som du vill för er oxå! :)
    Jag känner mig otroligt obekväm med att amma framför andra, förutom sambon förstås. Men det verkar inte folk förstå, inte ens min sambo han tycker att jag är fjantig som känner så. Känns skönt att höra att du känner som jag.. :) Använder ju amningsnapp också och det är inte som om han bara får tag i bröstet på ett kick utan ibland tar det ett litet tag.  Så ja ersättning när man har besök eller ska ut är en bra lösning tycker jag. 
  • Tussie
    Junie2013 skrev 2014-05-02 09:31:38 följande:
    Mitt snitt har läkt jätte fint och gör knappt ont. Ömmar bara lite vid beröring. Det jag dock har lagt märke till är att det är som en hård bulle under snittet. Vet ej hur jag ska förklara det men det är som en jätte hård svullnad. Jag har googlat lite på det men inte hittat något självklar förklaring?
    Är det någon som har likadant eller vet varför det är så?
    Sedan undrar jag en annan sak, min dotter är vit på tungan. Är det mjölken som färgar av sig?
    Kram på er!
    Jag har så fast över snittet. Undrar också om det ska vara så faktiskt. Annars mår jag super! :) 
  • Tussie
    garin skrev 2014-05-02 12:10:58 följande:
    Funderar. Tänkte göra en liten "undersökning" här bland oss. På tal om att vissa bebisar sover hela nätter redan tidigt. Finns det några gemensamma nämnare?
    Tänker på det här med ersättning, de verkar bli mättare och är nöjda längre på det eller? Och kan deras vikt spela in något lite kanske? Min pojk vägde strax under 3kg när han föddes, klart han har behövt äta upp sig lite här i ett par veckor kanske? Tänker att han har behövt äta mer och oftare än andra nu för att växa ikapp i förhållande till sin längd också. Ser jag till igår och hittills idag har jag plötsligt bara spenderst typ hälften så lång tid till amning som jag gjorde i förra veckan och början av denna.. I natt rekordåt han i en kvart och stensomnade sedan.. Dock bara i en timme men det är ju dubbelt så länge som en halvtimme som annars varit standard de senaste dagarna..

Hmm intressant det där iaf. Även om det kanske inte går att urskilja nåt mönster och jag vet att man inte kan jämföra dessa små då de ju är sååå olika!
    Jag tror att det kan vara hur som helst de första 6-10 veckorna med många olika perioder av mer/mindre sömn, ätande, närhet osv. Det verkar så iaf. Min pojke sov bättre och längre sina första 2 veckor än vad han gör nu. Men jag får definitivt mer sömn på nätterna när jag både ammar och ger ersättning innan läggdags samt vid nattamningen om det behövs. Så det kan jag rekommendera om du vill ha mer sömn. :) 
  • Tussie
    Junie2013 skrev 2014-05-02 10:58:06 följande:
    Tack för svaren! Googlade på torsk och det är som jag förstår det svamp? Man kan tydligen pensla på lite vichy vatten.
    Ang den hårda svullnaden vid snittet så ska jag ta upp det med min bm på måndag men det är säkert så som det ska vara.
    :)
    Hör gärna av dig med svar ang snittet.. :) 
  • Tussie
    Gullvivan skrev 2014-05-08 20:11:54 följande:
    Vad skönt att höra att er lilla skatt åt nästan varje timme vid tre veckors ålder.. Min lilla tjej är tre veckor nu och jag började precis fundera på varför hon helt plötsligt ska äta var o varannan timme :)
    Min lille började äta mycket oftare och längre vid 2.5-3 veckors ålder, och sova mindre och kortare perioder. Ammar fortfarande hela dagarna i stort sett och han är nu 4.5 veckor gammal. Får se om man kan börja leva ett smått normalare liv snart hehe.. :P 
  • Tussie

Läste även att många har haft det jobbigt den första tiden. Jag hade det helt otroligt jobbigt de första 10 dagarna hemma. Var ensam i stort sett eftersom sambon tyvärr var tvungen att jobba 12/15 timmarsskift. Jag grät hela tiden och kände att jag ville dö helt enkelt. Har också varit deprimerad vid flera tillfällen och kände att jag var där igen... Amningen gjorde jätte ont och bröstvårtorna blödde. Jag kände mig arg på lillen till och med vid ett part tillfällen då det gjorde så ont när han ammade att jag bara grät av smärta och ångest. Och dessa känslor, att känna mig arg på en så liten och oskyldig varelse fick mig att må ännu sämre och känna mig som världens sämsta mamma. Jag trodde definitivt att jag skulle hamna i förlossningsdepression men för mig har det blivit bättre sedan dess trots att han äter oftare och sover sämre nu.

Jag känner mig fortfarande enormt isolerad och hela dagarna går endast åt att amma. Men jag känner mig inte deppig längre och har mycket mer tålamod för lillen. Alla hans behov är prio ett och sedan kommer min sömn som prio två. Efter det får man hitta tid för att duscha och äta så gott det går. Städning och tvätt.. ja.. :P Det är sista prio på min lista. Men för att känna sig som människa och ha så bra tålamod som möjligt för plutten är det viktigast att försöka få så mycket sömn man kan under nätterna/dagarna har jag märkt. :) Det är tufft detta men förhoppningsvis blir det lättare när de börjar närma sig 8-10 veckor. Det är tråkigt att fler haft liknande känslor som jag men oh det är så skönt att känna att man inte är ensam.. <3 

• Tussie
    garin skrev 2014-05-10 18:02:28 följande:
    Hur går det för er på nätterna?
    Vid kl 22 på kvällen, eller innan vi ska sova helt enkelt ger vi honom en flaska ersättning, eller 80-120 ml, tills han är nöjd så att han sover gott den första sovperioden som oftast är på 3, max 4 timmar. Efter det sover han i stort sett inte om jag inte ammar liggandes och somnar med honom. Då vill han äta med 1, max 2 timmars mellanrum. Han kräver så mycket närhet just nu. Vill jag få honom att somna så pass djupt att jag kan lägga honom i babynestet krävs det ca 2 timmar av amning och mys innan jag kan flytta honom dit. :P Mina nätter hade nog sett annorlunda ut om han inte fått ersättningen innan läggdags. Under dagarna vill han ammas absolut hela tiden om han inte råkar somna någon timme eller så.
  • Tussie
    anglavakt skrev 2014-05-10 20:48:13 följande:
    Så skönt att vara här i denna gruppen, skriver inte så mkt men ni gör att man inte känner sig så ensam... Önskar vi bodde närmare så alla kunde ses! Min lilla tjej e nu 3,5 vecka och amningen fungerade inte tyvärr så hon får ersättning vilket fungerar bra. Hon bajsar en gång om dagen och det är inte hårt, men nu till det lilla problemet som jag undrar om nån annan stött på... Hon ligger ganska ofta och bara stönar och tar i liksom som att hon skall bajsa detta gör hon jätteofta även i sömnen, på BVC sa dom att bebisar kan göra så för att dom typ tränar på att bajsa men det lät konstigt tycker jag, hur gör era små? Kram på er kämpande mammahjältar
    Det gör min gosse också. Ofta gör han det medan han ammar hehe. Har märkt att han kan göra så när han kissar också.. :) Han ammar mer än vad han får ersättning, han får ersättning på kvällen bara eller om vi är ute på vift under dagen. Bajsar gör han dock ofta, en 5-8 gånger per dygn skulle jag gissa på. :o Liten bajsmaskin denna pojke. 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet