Inlägg från: Gullvivan |Visa alla inlägg
  • Gullvivan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Härligt initiativ! Jag är självklart med!

• Gullvivan
    LyCKa55 skrev 2014-04-28 17:23:58 följande:

Hittade också hit nu:)

Det där med napp funderade jag på, när kan man börja med det? Känns som det kan va bra ibland då han bara verkar ha sugbehovet

Vi började så fort amningen fungerade och mjölken runnit till så efter typ 3 dagar..
  • Gullvivan
    LyCKa55 skrev 2014-04-30 11:07:42 följande:

En fråga till er som fått barn lite tidigare i månaden och kanske hunnit med fler kontroller osv; blir man kallad till BVC eller ska man själv höra av sig? Jag har ingen koll och glömde fråga på BB...

Jag hade heller ingen aning så jag ringde BVC själv tre dagar efter att vi kommit hem.. Har för mig att bm på föräldrargruppen sa att vi skulle kontakta BVC när vi kom hem men jag lyssnade väl inte då antar jag eftersom jag inte kom ihåg, haha! Nu kommer dom på besök på fredag, dags att städa kanske ;)
  • Gullvivan
    garin skrev 2014-05-02 12:10:58 följande:

Funderar. Tänkte göra en liten "undersökning" här bland oss. På tal om att vissa bebisar sover hela nätter redan tidigt. Finns det några gemensamma nämnare?

Tänker på det här med ersättning, de verkar bli mättare och är nöjda längre på det eller? Och kan deras vikt spela in något lite kanske? Min pojk vägde strax under 3kg när han föddes, klart han har behövt äta upp sig lite här i ett par veckor kanske? Tänker att han har behövt äta mer och oftare än andra nu för att växa ikapp i förhållande till sin längd också. Ser jag till igår och hittills idag har jag plötsligt bara spenderst typ hälften så lång tid till amning som jag gjorde i förra veckan och början av denna.. I natt rekordåt han i en kvart och stensomnade sedan.. Dock bara i en timme men det är ju dubbelt så länge som en halvtimme som annars varit standard de senaste dagarna..

Hmm intressant det där iaf. Även om det kanske inte går att urskilja nåt mönster och jag vet att man inte kan jämföra dessa små då de ju är sååå olika!

Vi brukar ta ersättning vid elva tolv på natten för att lilltjejen ska sova en längre stund.. Hade precis BVC på hembesök och vi pratade just om detta.. Hon förklarade att bröstmjölken bryts ner på 20 minuter medan ersättningen lägger sig i magen och finns typ kvar där i tre fyra timmar.. Om jag förstod det rätt:) Det är kanske därför barnen sover bättre efter ersättning..
  • Gullvivan
    Eveluskan skrev 2014-05-04 12:34:11 följande:

Nu har vi sovit och ätit precis som lillen vill, hans behov får gå före deras regler och tycken. Men så kom det "sista" blodsockret innan läkarronden och mitt hjärta ligger på 2,4.. Alltså 0,1 för lågt. Inte så tokigt tycker jag, men personalen blev allt annat än positiv och en hemgång idag känns plötsligt väldigt avlägset. Jag känner mig så otillräcklig när dom antyder att det inte funkar hela tiden, dygnet runt. Det konstiga är att grabben min är pigg och glad, inga hypoglukemi tecken, han äter typ 2/3 av dygnet och däremellan sover han som en klubbad säl. Låter inte det som en tillfreds och nöjd bebis? Och borde inte det vara dom viktiga riktlinjerna istället för en decimal?

Wow jag håller på att tappa förståndet på detta ställe! Vi är dessutom inlåsta pga virus risken.. Fängelsedömda med sura barnmorskor, livet rockar just nu smile5.gif

Tack för era stöttande ord! De värmer!!

Visst är ni på bb i Västerås?:) Vi var där för två veckor sedan och jag blev inte heller klok på en del barnmorskor.. Jag kände mig som fem år igen. Medan andra barnmorskor var jättebra! Vår lilla tjej behövde också kolla blodsockret var tredje timme och låg precis som er lilla kille precis under gränsen. Vi fick stanna längre pga av det men tyckte ändå att det var rätt skönt för då visste jag att jag kunde få hjälp om jag behövde det. Dock fick jag säga ifrån ordentligt en gång när dom tjatade om amningen o lilltjejen bara somnade hela tiden och jag ville ge ersättning så hon piggade på sig så hon kunde komma igång med amningen men dom var jättetveksamma till det.. Det blev ju moment tjugotvå så då blev jag nästan förbannad så tillslut fick jag ersättning och vips så blev ju lilltjejen piggare och det började fungera med amningen.. Hoppas ni får komma hem snart ändå!
  • Gullvivan

Garin: vår tjej pickar också direkt efter mat, jag brukar ge henne nappen då.. Eller lägga henne så hon inte känner min hud mot sitt ansikte:) Bökar omkring gör hon också när hon sover, inatt tror jag hon tog rekord. Hon måste ju drömma eller något. Harklandet som du beskriver känner jag igen, man kan säga att jag gjorde en höna av en fjäder när jag släpade med henne till BVC för att jag blev så orolig.. Det är tydligen helt normalt och bm sa att spädbarn låter väldigt mycket så det ska till mycket för att det ska vara något:)

• Gullvivan
    Enlängtan skrev 2014-05-08 18:53:12 följande:

Har lagt till er som sökt smile1.gif

Evelina04: Ditt pyre kanske har kommit i en period när han vill börja öka på produktionen och därför vill äta ofta? Kräks han något efter att han ätit? Tänkte om inte annat är ju det ett tecken på att han får tillräckligt med mat.

Vet att Matilda hade några dagar/nätter när hon var kring 3 veckor då hon åt med typ 1 timmes mellanrum.

Kramar

Vad skönt att höra att er lilla skatt åt nästan varje timme vid tre veckors ålder.. Min lilla tjej är tre veckor nu och jag började precis fundera på varför hon helt plötsligt ska äta var o varannan timme :)
  • Gullvivan
    CNorberg skrev 2014-05-17 07:55:42 följande:

Usch.... har fått början till mjölkstockning! Feber och ont, hua! Hoppas det inte blir värre, kan tydligen bli riktigt jobbigt om de blir rejält... nä halsduk runt tuttarna blir det idag! smile1.gif

Jag får sådär till och från.. Då blir det hårdkörning med vetekudde, dricker mycket vatten och ammar lilltjejen på det bröstet som gör ont:) Hittills har det släppt ganska snabbt då:) Hoppas att det går över för dig snart!
  • Gullvivan
    Bumblebee92 skrev 2014-05-22 21:22:48 följande:

När har ni fått tillbaka eran mens? Om någon ens har det?

Mitt avslag avtog för va en vecka sedan, men har haft binda då det fortfarande kommit lite brunt slem typ. Men idag märkte jag att jag blöder lite igen. Har även haft mensvärk i magen tidigare i veckan. Kan det vara mensen redan? Efter 3,5 veckor? Eller är det avslaget som "tagit fart" igen? "/

Det är nog avslaget som tagit fart igen, så hade jag med plus lite mensvärk, har även läst att det tydligen är vanligt att det inte kommer något under några dagar för att sen ta fart igen:)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet