• Mumin80

Behöver hjälp mot Försäkringskassan gällande 16 årig ADD/Aspberger barn

VAB kan vara svårt att få beviljat, däremot så borde du ju kunna ansöka om vårdbidrag för barn med funktionshinder/kronisk sjukdom? 

Det kanske inte hjälper den akuta penningnöden, men du kan skicka in ansökan först, sen samla på dig dom intyg som behövs (och låta dotterns utredning bli klar), och sen (förhoppningsvis) få det beviljat.

Skillnaden till om du väntar att utredningen blir klar och sen söker, är att när du får det beviljat, så betalas det ut från och med datumet som du ansökte. Så om du väntar tills utredningen är klar, så kan du inte få något retroaktivt. Men om du skickar ansökan nu, så får du pengarna från och med nu, även om det tar tid innan beslutet blir klart. 

• Mumin80
    sannisen04 skrev 2014-04-27 09:17:29 följande:
    Hej!
    Först måste jag bara säga att jag känner otroligt med dig! Jag gjorde samma resa min son, han fick diagnoserna asperger,adhd, samt depression. Han är 16. Bup ansåg att han var suicid o skrev ett bra intyg till försäkringskassan. Hjälpte mig även att få vårdbidrag för honom. Jag har den högsta ersättningen för honom ca 6400:-/månad. När man har vårdbidrag får man ej vabba samtidigt. Efter vad jag läser tror jag du har samma möjlighet att få samma summa. Kontakta försäkringskassan och säg att du vill ansöka om det. Det var bup som informerade mig om detta! För att få vab till barn över 12 krävs ett bra skrivet intyg, och barnet behöver i princip vara suicid.. smile4.gif
    När man går igenom det du och din familj gör nu är det grymt tungt att behöva oroa sig för ekonomin också!
    Det blir bättre är allt jag kan säga!! Stora styrkekramar!
    Angående vab och vårdbidrag, så måste jag bara påpeka att det helt beror på hur beslutet är skrivet, om man kan vabba när man är beviljad vårdbidrag. Nu är vår dotter bara fyra år, så praxis o.s.v. kan vara hårdare när dom blir äldre. Men i princip som jag förstår det så kan man mycket väl vabba, fast man har vårdbidrag, men inte för det man får vårdbidrag för. Så vi är t.ex. beviljade halvt vårdbidrag för dottern, som har autism. Enligt beslutet så är detta för att täcka det merarbete som vi har med henne i vardagen, t.ex. att vi har gått ner i arbetstid för att hon inte orkar så långa dagar på förskolan, att allt tar längre tid hemma, tiden vi lägger på att göra och använda bildstöd m.m. Däremot är det i vårt beslut INTE inräknat tid för läkarbesök, habilitering etc. Så detta kan vi vabba för, trots att vi har vårdbidrag. Om beslutet om vårdbidrag däremot var formulerat så att tiden för läkarbesök och liknande var medräknad i uträkningen av hur mycket mertid vi lägger på dottern, så skulle vi inte kunna vabba för hab-besök t.ex. Däremot kan vi ju fortfarande vabba om dottern är t.ex. förkyld.
    Nickolina skrev 2014-04-27 11:00:03 följande:

Sen har jag förstått att de beviljar VAB för behandling. Men var går gränsen för behandling? Är vanliga psykologsamtal behandling? Är de få besök vi lyckas få till stånd till skolan behandling? Det finns ingen som helt möjlighet att utföra ett vettigt skolarbete. Enda syftet med detta är att hon måste passa en tid (går inget vidare) och träna på att vara i en miljö som är jobbig för henne. Stannar hon hemma helt isolerat så blir det än värre. Hennes cirklar där hon kan vara utan obehag blir allt mindre och mindre. Hon måste köras och hämtas från skolan.

Den kognitiva behandlingen måste definitivt vara behandling

Nja. Dom beviljar vab för det merarbete som barnets funktionshinder medför jämfört med att vara förälder till ett "vanligt" barn i samma ålder. 

Så det beror ju på vad man lägger in i ordet behandling. För vår del så kan man väl säga att vi får vårdbidrag för den "behandlig" vi ger dottern i hemmet, d.v.s. den mertid som vi lägger löpande på träna dotterns vardagsfärdigheter, kommunikation, sociala samspel o.s.v. Detta är ju saker vi gör i princip alla dygnets timmar, i hur vi pratar med henne, hur vi använder bilder, hur vi använder kroppsspråk, hur vi läser av hennes sinnesstämning, hur vi är närvarande och stöttar henne i leken och samspelet med lillasyster, i matsituationen, vid läggdags, hela tiden alltså. Och också hur vi väljer när och hur vi kan ta med henne och träna på att handla, lekland, besöka andra o.s.v. Som också i vårt fall alltid är träningstillfällen, inte något vi gör "bara för att". 

Men sen finns det ju annan "behandling" också, i mer organiserad form, med t.ex. logoped, psykolog, arbetsterapeut eller vad det nu kan vara. Och sån behandling är utanför vårt beslut om vårdbidrag, och nåt vi kan vabba för. 

Sen finns ju också kontaktdagar, 10 per år, för barn som går under LSS. En special-vab för just t.ex. om man vill vara med på skolan några dagar, extra långa inskolningar, föräldrautbildningar m.m. 

Och det kanske är en omöjlig idealvärld, men egentligen: Är inte t.ex. resurs/ledsagare/psykologstöd/liknande, som kan följa med och vara med barnet i t.ex. skola och andra miljöer, något som borde kunna beviljas som LSS-insats? Liksom färdtjänst till och från skolan... Eftersom det (i en idealvärld) inte är sånt som föräldrarna ska "behöva" göra, utan är någon annans jobb, så saknas det också möjlighet till att få ekonomisk kompensation för att man som förälder gör det jobbet. 
  • Mumin80
    Nickolina skrev 2014-04-28 09:09:16 följande:
    Tack snälla. jag skall läsa på. Nu är hon ju 16 så jag gissar att det skiljer sig lite i praxis.

Om jag fattat det rätt så omfattas vi inte av LSS ännu. Vi har ju ingen diagnos ännu.

Förlusten i arbetstid kommer sig av utredning OCH de samtal med psykologen som har haft kognitiva inslag. Det har varit 1-2 gånger per vecka sedan i januari. Sen handlar det mycket om att få upp henne ur sängen och iväg till skolan (om det alls går). Eller få iväg henne på enda stora hobbyn hon har. Hon måste alltid köras och pushas iväg.

Är det så att man måste ha en diagnos för att omfattas av LSS?
    Ja, tyvärr. Utan diagnos kan du få i princip samma hjälp beviljad via socialtjänstlagen (SoL), men kraven för att få hjälp är striktare då och man kan få betala något för hjälpen också (jämför hemtjänst till gamla). 

Enligt LSS-lagen så har man rätt till en god livskvalitet, enligt SoL till en normal livskvalitet, typ. Så du kanske kan räkna ut vad det innebär för praxis... 

Men när det gäller vab så föreslår jag att du överklagar försäkringskassans beslut. Samt se till att få ett läkarintyg/psykologutlåtande där det framgår vad och hur dotterns svårigheter medför merarbete för DIG. Det kommer du att behöva för vårdbidragsansökan, om inte annat. 
Svar på tråden Behöver hjälp mot Försäkringskassan gällande 16 årig ADD/Aspberger barn