• Nickolina

Behöver hjälp mot Försäkringskassan gällande 16 årig ADD/Aspberger barn

Jag fick besked idag att Försäkringskassan inte kommer betala ut pengarna då min 16 åriga dotter inte anses vara dödligt sjuk. Hon är ju över 16 år och anses klara sig själv trots att hon inte kommer upp ur sängen eller ens fixar frukost utan hjälp. 

Min dotter är alltså 16 år och utreds för ADD och möjlig Aspberger. Hon är i mycket dåligt skick och klarar inte av att gå i skolan alls. Hon är stresskänslig och drabbas av "owerflow" av intryck. Koncentrationsförmågan är i det närmaste obefintlig utom då i de specialintressen hon har. Problemen  startade på allvar i högstadiet. 

Hon går inte i skolan alls sedan tre månader. Hon är rädd och vågar inte röra sig i den miljön. En gång fastnade hon på toaletten och vågade ej gå ut p.g.a, att det stod elever utanför. Mängden intryck är överväldigande. 

Vi har haft oändliga sittningar med BUP och psykiatriker. Nästan två gånger per vecka under jan-april har vi setts för utredning och psykologsamtal. Utredningen lämnas nu över till tredje part för slutbedömning med fler kommande möten.

Vi testar antidepressivt för att se om vi kan få henne något bättre under den utredning som pågår. Hon har ångest som ger om tvångshandlingar (ex. upprepad sminkning) och är lågmäld och seg. Hon kan ofta försvinna ut i fantasins värld sittandes på toa. En dusch kan ta timmar. Hon kommer inte ur sängen. Hon kommer inte i säng på kvällarna. Det är som att bo med en jättebaby.

Ovanpå de problem och den trötthet som den misstänkta ADD/Aspbergern ger äter hon roaccutan för svår acne. Detta gör henne extra trött. Acnen var ett så stort socialt hinder att denna medicinering var tvunget att genomföras. Hon vägrade gå ut utan en omsorgsfull sminkprocedur med upprepade bättringar så snart hon blev svettig. Acnen var ett i hennes situation oöverstigligt socialt hinder som vi var tvungna att behandla. Hon kan bli helt fri från den tack vare medicinen.

Dottern har samtal med psykolog var vecka. Bland annat använder de kognitiv terapi.

Allt detta har tagit en oerhörd massa tid i anspråk. Jag har förlorat 25-30 % netto av tre månadslöner. Jag har en timme körtid från jobbet och hem de dagar vi skall till BUP så jag har inte klarat detta med hjälp av flextid. Mina pengar är slut nu...orken med. 

Jag fick besked idag att Försäkringskassan inte kommer betala ut pengarna då dotter inte anses vara dödligt sjuk. Hon är ju över 16 år och anses klara sig själv.

Jag behöver hjälp att formulera ett svar innan det slutgiltiga beslutet tas. Har någon av här  gjort samma resa? Är någon insatt i hur jag skall argumentera?

• Svar på tråden Behöver hjälp mot Försäkringskassan gällande 16 årig ADD/Aspberger barn
  • Lindsey Egot the only one

Har ni läkarutlåtande från läkaren på bup. De borde kunna hjälpa er att formulera en bra text till fk

• Nickolina
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-23 22:49:21 följande:
    Har ni läkarutlåtande från läkaren på bup. De borde kunna hjälpa er att formulera en bra text till fk

Tack :)

Jag har sjukintygen som kopior. Läkaren en inhyrd och vistas i Sverige endast var femte vecka. Han verkar inte vara insatt alls i svenska försäkringskassan. Dessutom upphör hans kontrakt nu strax

Jag ringer BUP  i morgon. Dock tror jag de behöver veta vad som är viktigt....de har varit väldigt valhänta hittills. De har inte haft hand om ett barn som mitt innan. 

• fredsduvan

Tror även habiliteringen kan hjälpa till med sånt här

Be även bup eller läkaren ringa upp hl på fk och berätta hur ni har det

• Nickolina
    fredsduvan skrev 2014-04-24 07:56:41 följande:
    Tror även habiliteringen kan hjälpa till med sånt här
    Be även bup eller läkaren ringa upp hl på fk och berätta hur ni har det
    Tack :)

Läkaren bor inte i landet och kan inte våra "lagar".  Han kommer hit max en gång i månaden - i slutet va maj nästa gång.  Försäkringskassan har sökt honom men misslyckats. Försäkringskassedamen pratade med min telefonsvarare i morse men har ej gått att nå sedan dess.

Det verkar mest handla om att få sjukintygen rätt skrivna men tiden rinner iväg och läkaren slutar snart. Jag oroar mig för fördröjning och att läkaren skall misslyckas med intygen en gång till. Då gissar jag att F-kassan klubbar sitt beslut och jag måste överklaga.

Jag har pratat med BUP och de kommer ringa tillbaks. 
  • ultrawox

Lyckas du få ett intyg så kanske det funkar annars är det kört med VAB efter 16 år. De beviljar bara VAB efteråt till barn med dödlig sjukdom.

• Jag förstår

Är det inte konstigt att BUP använder sig av en hyrläkare, som inte bor i Sverige och inte kan det svenska systemet ? Kan han/hon svenska eller hur deltar läkaren i utredningen om diagnosen/-erna ?

Såvitt jag förstår genomgår din dotter en neuropsykiatrisk utredning. Kombinationen aspberger och add eller adhd är inte helt ovanlig. Många gånger existerar flera diagnoser samtidigt vilket komplicerar medicinering.

Vad du kan göra är ju att beskriva situationen som du gör nu och få medicinskt underlag på BUP. Jag vet inte vilken ersättning du söker men antar att det TFP, vilket inte är lätt att få mellan 16-18 års ålder om det inte är ett svårt sjukt barn som har en livshotande sjukdom. Kontakta Försäkringskassan och fråga om du eventuellt kan ha rätt till vårdbidrag i stället.

• Mumin80

VAB kan vara svårt att få beviljat, däremot så borde du ju kunna ansöka om vårdbidrag för barn med funktionshinder/kronisk sjukdom? 

Det kanske inte hjälper den akuta penningnöden, men du kan skicka in ansökan först, sen samla på dig dom intyg som behövs (och låta dotterns utredning bli klar), och sen (förhoppningsvis) få det beviljat.

Skillnaden till om du väntar att utredningen blir klar och sen söker, är att när du får det beviljat, så betalas det ut från och med datumet som du ansökte. Så om du väntar tills utredningen är klar, så kan du inte få något retroaktivt. Men om du skickar ansökan nu, så får du pengarna från och med nu, även om det tar tid innan beslutet blir klart. 

• Nickolina
    ultrawox skrev 2014-04-24 21:02:59 följande:
    Lyckas du få ett intyg så kanske det funkar annars är det kört med VAB efter 16 år. De beviljar bara VAB efteråt till barn med dödlig sjukdom.
    Jag fick det med storasyskonet som hade aneroxia. Hon var långt i från döden. Men det är klart att den diagnosen är enklare att ställa. Om man inte äter så dör man. 

I detta fall är det så att om ingen av oss föräldrar sparkar upp henne ur sängen så kommer hon inte upp alls. Frukosten äts i så fall när jag kommer hem från jobbet.....
  • Nickolina
    Jag förstår skrev 2014-04-24 23:57:01 följande:
    Är det inte konstigt att BUP använder sig av en hyrläkare, som inte bor i Sverige och inte kan det svenska systemet ? Kan han/hon svenska eller hur deltar läkaren i utredningen om diagnosen/-erna ?

Såvitt jag förstår genomgår din dotter en neuropsykiatrisk utredning. Kombinationen aspberger och add eller adhd är inte helt ovanlig. Många gånger existerar flera diagnoser samtidigt vilket komplicerar medicinering.

Vad du kan göra är ju att beskriva situationen som du gör nu och få medicinskt underlag på BUP. Jag vet inte vilken ersättning du söker men antar att det TFP, vilket inte är lätt att få mellan 16-18 års ålder om det inte är ett svårt sjukt barn som har en livshotande sjukdom. Kontakta Försäkringskassan och fråga om du eventuellt kan ha rätt till vårdbidrag i stället.
    Ja det kan man undra. Resursbrist gissar jag. De har en läkare till som jobbar halvtid men som inte räcker till.

Läkaren kommer från ett nordiskt land så man kan väl säga att han kan svenska. Men han är ju inte insatt alls i vad som skall stå på intygen. Han skrev ett läkarutlåtande sist - det var lite tyngre än tidigare intyg. Men likväl framgår det inte hur illa vardagen är. Vi får ju exempelvis inte upp henne ur sängen om ingen är hemma. Hon äter inte, hon gör inget annat än ligger i sängen med sin dator. Inget dagsljus. Hon har ingen självbevarelsedrift alls. 

Jag får iväg henne till skolan max två timmar per vecka - då¨endast om jag kör. Hon måste köras till sin stora hobby som tack och lov är ute i friska luften. Gör jag inte det så ligger hon kvar i sängen. Ibland orkar hon inte med hobbyn heller och då blir hon hemma inomhus hela dagen.

Jag skall definitivt kolla detta med vårdnadsbidrag. Tack :)
  • Nickolina
    Mumin80 skrev 2014-04-26 14:05:44 följande:
    VAB kan vara svårt att få beviljat, däremot så borde du ju kunna ansöka om vårdbidrag för barn med funktionshinder/kronisk sjukdom? 

Det kanske inte hjälper den akuta penningnöden, men du kan skicka in ansökan först, sen samla på dig dom intyg som behövs (och låta dotterns utredning bli klar), och sen (förhoppningsvis) få det beviljat.

Skillnaden till om du väntar att utredningen blir klar och sen söker, är att när du får det beviljat, så betalas det ut från och med datumet som du ansökte. Så om du väntar tills utredningen är klar, så kan du inte få något retroaktivt. Men om du skickar ansökan nu, så får du pengarna från och med nu, även om det tar tid innan beslutet blir klart. 

Om du läser kommentaren en bit högre upp så ser du att det är mycket illa med dottern. Men om det går att få fram till Fkassan är en annan sak. 

Tack! Jag skall ansöka om vårdnadsbidrag snarast. Konstigt att inte BUP nämnt detta alls. De borde ju veta!

Svar på tråden Behöver hjälp mot Försäkringskassan gällande 16 årig ADD/Aspberger barn