Behöver hjälp mot Försäkringskassan gällande 16 årig ADD/Aspberger barn
Jag fick besked idag att Försäkringskassan inte kommer betala ut pengarna då min 16 åriga dotter inte anses vara dödligt sjuk. Hon är ju över 16 år och anses klara sig själv trots att hon inte kommer upp ur sängen eller ens fixar frukost utan hjälp.
Min dotter är alltså 16 år och utreds för ADD och möjlig Aspberger. Hon är i mycket dåligt skick och klarar inte av att gå i skolan alls. Hon är stresskänslig och drabbas av "owerflow" av intryck. Koncentrationsförmågan är i det närmaste obefintlig utom då i de specialintressen hon har. Problemen startade på allvar i högstadiet.
Hon går inte i skolan alls sedan tre månader. Hon är rädd och vågar inte röra sig i den miljön. En gång fastnade hon på toaletten och vågade ej gå ut p.g.a, att det stod elever utanför. Mängden intryck är överväldigande.
Vi har haft oändliga sittningar med BUP och psykiatriker. Nästan två gånger per vecka under jan-april har vi setts för utredning och psykologsamtal. Utredningen lämnas nu över till tredje part för slutbedömning med fler kommande möten.
Vi testar antidepressivt för att se om vi kan få henne något bättre under den utredning som pågår. Hon har ångest som ger om tvångshandlingar (ex. upprepad sminkning) och är lågmäld och seg. Hon kan ofta försvinna ut i fantasins värld sittandes på toa. En dusch kan ta timmar. Hon kommer inte ur sängen. Hon kommer inte i säng på kvällarna. Det är som att bo med en jättebaby.
Ovanpå de problem och den trötthet som den misstänkta ADD/Aspbergern ger äter hon roaccutan för svår acne. Detta gör henne extra trött. Acnen var ett så stort socialt hinder att denna medicinering var tvunget att genomföras. Hon vägrade gå ut utan en omsorgsfull sminkprocedur med upprepade bättringar så snart hon blev svettig. Acnen var ett i hennes situation oöverstigligt socialt hinder som vi var tvungna att behandla. Hon kan bli helt fri från den tack vare medicinen.
Dottern har samtal med psykolog var vecka. Bland annat använder de kognitiv terapi.
Allt detta har tagit en oerhörd massa tid i anspråk. Jag har förlorat 25-30 % netto av tre månadslöner. Jag har en timme körtid från jobbet och hem de dagar vi skall till BUP så jag har inte klarat detta med hjälp av flextid. Mina pengar är slut nu...orken med.
Jag fick besked idag att Försäkringskassan inte kommer betala ut pengarna då dotter inte anses vara dödligt sjuk. Hon är ju över 16 år och anses klara sig själv.
Jag behöver hjälp att formulera ett svar innan det slutgiltiga beslutet tas. Har någon av här gjort samma resa? Är någon insatt i hur jag skall argumentera?