• Nickolina

Behöver hjälp mot Försäkringskassan gällande 16 årig ADD/Aspberger barn

Jag fick besked idag att Försäkringskassan inte kommer betala ut pengarna då min 16 åriga dotter inte anses vara dödligt sjuk. Hon är ju över 16 år och anses klara sig själv trots att hon inte kommer upp ur sängen eller ens fixar frukost utan hjälp. 

Min dotter är alltså 16 år och utreds för ADD och möjlig Aspberger. Hon är i mycket dåligt skick och klarar inte av att gå i skolan alls. Hon är stresskänslig och drabbas av "owerflow" av intryck. Koncentrationsförmågan är i det närmaste obefintlig utom då i de specialintressen hon har. Problemen  startade på allvar i högstadiet. 

Hon går inte i skolan alls sedan tre månader. Hon är rädd och vågar inte röra sig i den miljön. En gång fastnade hon på toaletten och vågade ej gå ut p.g.a, att det stod elever utanför. Mängden intryck är överväldigande. 

Vi har haft oändliga sittningar med BUP och psykiatriker. Nästan två gånger per vecka under jan-april har vi setts för utredning och psykologsamtal. Utredningen lämnas nu över till tredje part för slutbedömning med fler kommande möten.

Vi testar antidepressivt för att se om vi kan få henne något bättre under den utredning som pågår. Hon har ångest som ger om tvångshandlingar (ex. upprepad sminkning) och är lågmäld och seg. Hon kan ofta försvinna ut i fantasins värld sittandes på toa. En dusch kan ta timmar. Hon kommer inte ur sängen. Hon kommer inte i säng på kvällarna. Det är som att bo med en jättebaby.

Ovanpå de problem och den trötthet som den misstänkta ADD/Aspbergern ger äter hon roaccutan för svår acne. Detta gör henne extra trött. Acnen var ett så stort socialt hinder att denna medicinering var tvunget att genomföras. Hon vägrade gå ut utan en omsorgsfull sminkprocedur med upprepade bättringar så snart hon blev svettig. Acnen var ett i hennes situation oöverstigligt socialt hinder som vi var tvungna att behandla. Hon kan bli helt fri från den tack vare medicinen.

Dottern har samtal med psykolog var vecka. Bland annat använder de kognitiv terapi.

Allt detta har tagit en oerhörd massa tid i anspråk. Jag har förlorat 25-30 % netto av tre månadslöner. Jag har en timme körtid från jobbet och hem de dagar vi skall till BUP så jag har inte klarat detta med hjälp av flextid. Mina pengar är slut nu...orken med. 

Jag fick besked idag att Försäkringskassan inte kommer betala ut pengarna då dotter inte anses vara dödligt sjuk. Hon är ju över 16 år och anses klara sig själv.

Jag behöver hjälp att formulera ett svar innan det slutgiltiga beslutet tas. Har någon av här  gjort samma resa? Är någon insatt i hur jag skall argumentera?

• Svar på tråden Behöver hjälp mot Försäkringskassan gällande 16 årig ADD/Aspberger barn
  • Nickolina
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-23 22:49:21 följande:
    Har ni läkarutlåtande från läkaren på bup. De borde kunna hjälpa er att formulera en bra text till fk

Tack :)

Jag har sjukintygen som kopior. Läkaren en inhyrd och vistas i Sverige endast var femte vecka. Han verkar inte vara insatt alls i svenska försäkringskassan. Dessutom upphör hans kontrakt nu strax

Jag ringer BUP  i morgon. Dock tror jag de behöver veta vad som är viktigt....de har varit väldigt valhänta hittills. De har inte haft hand om ett barn som mitt innan. 

• Nickolina
    fredsduvan skrev 2014-04-24 07:56:41 följande:
    Tror även habiliteringen kan hjälpa till med sånt här
    Be även bup eller läkaren ringa upp hl på fk och berätta hur ni har det

Läkaren bor inte i landet och kan inte våra "lagar".  Han kommer hit max en gång i månaden - i slutet va maj nästa gång.  Försäkringskassan har sökt honom men misslyckats. Försäkringskassedamen pratade med min telefonsvarare i morse men har ej gått att nå sedan dess.

Det verkar mest handla om att få sjukintygen rätt skrivna men tiden rinner iväg och läkaren slutar snart. Jag oroar mig för fördröjning och att läkaren skall misslyckas med intygen en gång till. Då gissar jag att F-kassan klubbar sitt beslut och jag måste överklaga.

Jag har pratat med BUP och de kommer ringa tillbaks. 
  • Nickolina
    ultrawox skrev 2014-04-24 21:02:59 följande:
    Lyckas du få ett intyg så kanske det funkar annars är det kört med VAB efter 16 år. De beviljar bara VAB efteråt till barn med dödlig sjukdom.
    Jag fick det med storasyskonet som hade aneroxia. Hon var långt i från döden. Men det är klart att den diagnosen är enklare att ställa. Om man inte äter så dör man. 

I detta fall är det så att om ingen av oss föräldrar sparkar upp henne ur sängen så kommer hon inte upp alls. Frukosten äts i så fall när jag kommer hem från jobbet.....
  • Nickolina
    Jag förstår skrev 2014-04-24 23:57:01 följande:
    Är det inte konstigt att BUP använder sig av en hyrläkare, som inte bor i Sverige och inte kan det svenska systemet ? Kan han/hon svenska eller hur deltar läkaren i utredningen om diagnosen/-erna ?

Såvitt jag förstår genomgår din dotter en neuropsykiatrisk utredning. Kombinationen aspberger och add eller adhd är inte helt ovanlig. Många gånger existerar flera diagnoser samtidigt vilket komplicerar medicinering.

Vad du kan göra är ju att beskriva situationen som du gör nu och få medicinskt underlag på BUP. Jag vet inte vilken ersättning du söker men antar att det TFP, vilket inte är lätt att få mellan 16-18 års ålder om det inte är ett svårt sjukt barn som har en livshotande sjukdom. Kontakta Försäkringskassan och fråga om du eventuellt kan ha rätt till vårdbidrag i stället.
    Ja det kan man undra. Resursbrist gissar jag. De har en läkare till som jobbar halvtid men som inte räcker till.

Läkaren kommer från ett nordiskt land så man kan väl säga att han kan svenska. Men han är ju inte insatt alls i vad som skall stå på intygen. Han skrev ett läkarutlåtande sist - det var lite tyngre än tidigare intyg. Men likväl framgår det inte hur illa vardagen är. Vi får ju exempelvis inte upp henne ur sängen om ingen är hemma. Hon äter inte, hon gör inget annat än ligger i sängen med sin dator. Inget dagsljus. Hon har ingen självbevarelsedrift alls. 

Jag får iväg henne till skolan max två timmar per vecka - då¨endast om jag kör. Hon måste köras till sin stora hobby som tack och lov är ute i friska luften. Gör jag inte det så ligger hon kvar i sängen. Ibland orkar hon inte med hobbyn heller och då blir hon hemma inomhus hela dagen.

Jag skall definitivt kolla detta med vårdnadsbidrag. Tack :)
  • Nickolina
    Mumin80 skrev 2014-04-26 14:05:44 följande:
    VAB kan vara svårt att få beviljat, däremot så borde du ju kunna ansöka om vårdbidrag för barn med funktionshinder/kronisk sjukdom? 

Det kanske inte hjälper den akuta penningnöden, men du kan skicka in ansökan först, sen samla på dig dom intyg som behövs (och låta dotterns utredning bli klar), och sen (förhoppningsvis) få det beviljat.

Skillnaden till om du väntar att utredningen blir klar och sen söker, är att när du får det beviljat, så betalas det ut från och med datumet som du ansökte. Så om du väntar tills utredningen är klar, så kan du inte få något retroaktivt. Men om du skickar ansökan nu, så får du pengarna från och med nu, även om det tar tid innan beslutet blir klart. 

Om du läser kommentaren en bit högre upp så ser du att det är mycket illa med dottern. Men om det går att få fram till Fkassan är en annan sak. 

Tack! Jag skall ansöka om vårdnadsbidrag snarast. Konstigt att inte BUP nämnt detta alls. De borde ju veta!

• Nickolina
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-27 09:16:52 följande:
    De beviljar vab om barnet även skadar sig själv. Våra grannar hade vab tills deras dotter var 18 år pga att hon skadade sig själv tex skar sig i halsen och så djupt i armarna att de såg musklerna samt har anorexi. De kunde inte lämna henne ensam öht utan att hon skadade sig. De har varit hemma i perioder när hon inte varit inlagd på psyk.

Sen har jag förstått att de beviljar VAB för behandling. Men var går gränsen för behandling? Är vanliga psykologsamtal behandling? Är de få besök vi lyckas få till stånd till skolan behandling? Det finns ingen som helt möjlighet att utföra ett vettigt skolarbete. Enda syftet med detta är att hon måste passa en tid (går inget vidare) och träna på att vara i en miljö som är jobbig för henne. Stannar hon hemma helt isolerat så blir det än värre. Hennes cirklar där hon kan vara utan obehag blir allt mindre och mindre. Hon måste köras och hämtas från skolan.

Den kognitiva behandlingen måste definitivt vara behandling

• Nickolina
    Ozina skrev 2014-04-27 00:09:01 följande:
    Oj så som du beskrivit din dotter låter läskigt likt min lillasyster. Hon är utredd asperger/add och har precis samma problematik som din dotter! Hon blir 16 i år men nu har hon dock funkat bättre detta år i skolan men de andra åren har hon ibland vägrat gå i skolan på 3 månader. Vi oroar oss dock att det kommer bli värre igen nu när hon börjar gymnasiet i höst då hon måste pendla med buss till skolan!
    Min mamma fick då beviljat VAB även om hon var äldre än 12, vet dock inte hur det blir när hon blir 16 förstås! Hon har fått vårdbidrag men bara ett halvt sådant men är ju bättre än inget!
    Och nu har hon även en kontaktperson som hon gör saker med ibland...

Har även en lillebror som har autism, nu bor han själv i en lägenhet, har skaffat körkort, jobbar och har sagt upp sin hjälp av assistenter....han har bara en kontaktperson kvar...när han var tonåring trodde vi inte att det skulle se ut så här när han blev vuxen! Men detta är resultatet efter många års kämpande och tjatande på läkare, BUP, försäkringskassa och allt sånt skit!

Alltid skönt att bolla tankar med personer i samma situation! Skriv här om du vill ha kontakt med henne, kanske ni kan finna stöd i varandra!
    /Ozina
    Tack snälla :)
    Gymnasiet blir gissningsvis värre då hon börjar på gymnasiet. Det är allt mer självständigt arbete och det funkar inte för sådana här barn. Se till att syrran får bra stöd från FÖRSTA skoldagen. 

Kul att din brorsa klarar sig själv. Det ger hopp :)
  • Nickolina
    sannisen04 skrev 2014-04-27 09:17:29 följande:
    Hej!
    Först måste jag bara säga att jag känner otroligt med dig! Jag gjorde samma resa min son, han fick diagnoserna asperger,adhd, samt depression. Han är 16. Bup ansåg att han var suicid o skrev ett bra intyg till försäkringskassan. Hjälpte mig även att få vårdbidrag för honom. Jag har den högsta ersättningen för honom ca 6400:-/månad. När man har vårdbidrag får man ej vabba samtidigt. Efter vad jag läser tror jag du har samma möjlighet att få samma summa. Kontakta försäkringskassan och säg att du vill ansöka om det. Det var bup som informerade mig om detta! För att få vab till barn över 12 krävs ett bra skrivet intyg, och barnet behöver i princip vara suicid.. smile4.gif
    När man går igenom det du och din familj gör nu är det grymt tungt att behöva oroa sig för ekonomin också!
    Det blir bättre är allt jag kan säga!! Stora styrkekramar!

Jag skall läsa på om vårdnadsbidrag. 

Min dotter har ingen som helst självbevarelsedrift. Hon måste dras igång gällande allt. Mat, hygien, sol, aktivitet - allt. 

I diskussionen här så ser jag saker som garanterat inte syns i sjukintygen från läkaren. Jag ringer BUP igen måndag - de ringde aldrig tillbaks.

• Nickolina
    Mumin80 skrev 2014-04-28 08:43:10 följande:
    Angående vab och vårdbidrag, så måste jag bara påpeka att det helt beror på hur beslutet är skrivet, om man kan vabba när man är beviljad vårdbidrag. Nu är vår dotter bara fyra år, så praxis o.s.v. kan vara hårdare när dom blir äldre. Men i princip som jag förstår det så kan man mycket väl vabba, fast man har vårdbidrag, men inte för det man får vårdbidrag för. Så vi är t.ex. beviljade halvt vårdbidrag för dottern, som har autism. Enligt beslutet så är detta för att täcka det merarbete som vi har med henne i vardagen, t.ex. att vi har gått ner i arbetstid för att hon inte orkar så långa dagar på förskolan, att allt tar längre tid hemma, tiden vi lägger på att göra och använda bildstöd m.m. Däremot är det i vårt beslut INTE inräknat tid för läkarbesök, habilitering etc. Så detta kan vi vabba för, trots att vi har vårdbidrag. Om beslutet om vårdbidrag däremot var formulerat så att tiden för läkarbesök och liknande var medräknad i uträkningen av hur mycket mertid vi lägger på dottern, så skulle vi inte kunna vabba för hab-besök t.ex. Däremot kan vi ju fortfarande vabba om dottern är t.ex. förkyld.

Nja. Dom beviljar vab för det merarbete som barnets funktionshinder medför jämfört med att vara förälder till ett "vanligt" barn i samma ålder. 

Så det beror ju på vad man lägger in i ordet behandling. För vår del så kan man väl säga att vi får vårdbidrag för den "behandlig" vi ger dottern i hemmet, d.v.s. den mertid som vi lägger löpande på träna dotterns vardagsfärdigheter, kommunikation, sociala samspel o.s.v. Detta är ju saker vi gör i princip alla dygnets timmar, i hur vi pratar med henne, hur vi använder bilder, hur vi använder kroppsspråk, hur vi läser av hennes sinnesstämning, hur vi är närvarande och stöttar henne i leken och samspelet med lillasyster, i matsituationen, vid läggdags, hela tiden alltså. Och också hur vi väljer när och hur vi kan ta med henne och träna på att handla, lekland, besöka andra o.s.v. Som också i vårt fall alltid är träningstillfällen, inte något vi gör "bara för att". 

Men sen finns det ju annan "behandling" också, i mer organiserad form, med t.ex. logoped, psykolog, arbetsterapeut eller vad det nu kan vara. Och sån behandling är utanför vårt beslut om vårdbidrag, och nåt vi kan vabba för. 

Sen finns ju också kontaktdagar, 10 per år, för barn som går under LSS. En special-vab för just t.ex. om man vill vara med på skolan några dagar, extra långa inskolningar, föräldrautbildningar m.m. 

Och det kanske är en omöjlig idealvärld, men egentligen: Är inte t.ex. resurs/ledsagare/psykologstöd/liknande, som kan följa med och vara med barnet i t.ex. skola och andra miljöer, något som borde kunna beviljas som LSS-insats? Liksom färdtjänst till och från skolan... Eftersom det (i en idealvärld) inte är sånt som föräldrarna ska "behöva" göra, utan är någon annans jobb, så saknas det också möjlighet till att få ekonomisk kompensation för att man som förälder gör det jobbet. 
    Tack snälla. jag skall läsa på. Nu är hon ju 16 så jag gissar att det skiljer sig lite i praxis.

Om jag fattat det rätt så omfattas vi inte av LSS ännu. Vi har ju ingen diagnos ännu.

Förlusten i arbetstid kommer sig av utredning OCH de samtal med psykologen som har haft kognitiva inslag. Det har varit 1-2 gånger per vecka sedan i januari. Sen handlar det mycket om att få upp henne ur sängen och iväg till skolan (om det alls går). Eller få iväg henne på enda stora hobbyn hon har. Hon måste alltid köras och pushas iväg.

Är det så att man måste ha en diagnos för att omfattas av LSS?
  • Nickolina
    Mumin80 skrev 2014-04-28 09:21:07 följande:
    Ja, tyvärr. Utan diagnos kan du få i princip samma hjälp beviljad via socialtjänstlagen (SoL), men kraven för att få hjälp är striktare då och man kan få betala något för hjälpen också (jämför hemtjänst till gamla). 

Enligt LSS-lagen så har man rätt till en god livskvalitet, enligt SoL till en normal livskvalitet, typ. Så du kanske kan räkna ut vad det innebär för praxis... 

Men när det gäller vab så föreslår jag att du överklagar försäkringskassans beslut. Samt se till att få ett läkarintyg/psykologutlåtande där det framgår vad och hur dotterns svårigheter medför merarbete för DIG. Det kommer du att behöva för vårdbidragsansökan, om inte annat. 
    Jag skall inte överklaga ännu :) De har inte klubbar beslutet. Läkaren kommer i slutet av månaden och de avvaktar med beslut tills dess att intyg hinner in. Jag har dessutom pratat en gpng till med BUP. För att förebereda.

Jag hade bra samtal med en dam på ungdomsdelen av SOC. Hon skickar mig vidare till LSS handläggaren. Det lät inte helt hopplöst.
  • Nickolina
    jordgubbe0812 skrev 2014-04-29 21:43:09 följande:
    TS det heter vårdbidrag. Vårdnadsbidrag kandlar om 1-3 åringar som inte går på förskola.

OK - jag skall komma ihåg detta :)
  • Nickolina

ADD med atypisk autism blev diagnosen. Nytt intryg är skrivet av läkaren. Men jag har inte fått det ännu....

Svar på tråden Behöver hjälp mot Försäkringskassan gällande 16 årig ADD/Aspberger barn