Inlägg från: Anonym (Vilsen Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vilsen Pappa)

Osäker på om jag är grabbens biologiska pappa...

Jag behöver lite tips och råd ang vad som gäller, om det skulle visa sig att jag inte är grabbens pappa.

Först och främst så går jag ut med att mitt mål är att ha kvar grabben hos mig (inte tappa någon slags vårdnad) men samtidigt få reda på sanningen. I nuläget så har vi delad vårdnad och jag har honom varannan helg, så har det varit sedan i höstas när han bytte skola.

Det som får mig att fundera är delvis stöket som var den tiden när han blev till och efter att han föddes, nu är grabben 13 år och liknar (utseendemässigt) extremt mycket om min gamla polare som både blev utpekad och själv sade att han kunde vara pappa till grabben. Jag har väldigt starka skäl till att tro att han verkligen är biologisk far till barnet. 

Det jag undrar är, under förutsättningen att grabben inte är "min"

1. Vad händer rent juridiskt?

a. Vi skrev båda på faderskapsintyget, vad händer där?

b. Kan jag behålla umgänget/vårdnad men slippa betala underhåll. (pengarna inte viktigt men hon ska inte ha ett öre om han inte är "min").

c. Hur blir den biologiska pappan "drabbad"? 

d. Jag har läst någonstans att jag måste via tingsrätten (el dyl) ansöka för att få ett kostnadsfritt DNA-test, stämmer?

2. Känslomässigt så har jag alltid haft mina tvivel, men gjort valet att inte grotta allt för mycket där.
    Nu vet jag inte vad som är bäst...

a. Om jag berättar nu så kan det leda till att hans liv blir uppåner, han är väldigt känslig för förändringar. Han kanske börjar skjuta mig ifrån sig med tanke på att han bara är här varannan vecka, fast det sistnämnda känns vääldigt långsökt.

b. Om jag berättar senare så kommer han självklart undra hur länge jag/vi vetat detta, det kommer sätta sina spår det med...

Har massor mer som dyker upp i skallen hela tiden men dessa frågor får räcka just nu....

• Svar på tråden Osäker på om jag är grabbens biologiska pappa...
  • Anonym (Vilsen Pappa)

Jag har dessvärre ingen koll på varken eller. :/

• Anonym (Vilsen Pappa)

Angående punkt d. så läste jag det här: www.socfamratt.se/fragorasvar/faderskap/348-kan-jag-goera-ett-faderskapstest-utan-min-sambos-vetskap

Saxxat från svaret: "Eftersom du en gång har bekräftat faderskapet genom att underteckna faderskapsbekräftelsen har du också gjort ett aktivt val och ställningstagande. Därför kan du i allmänhet inte räkna med, om du ansöker om sådant bistånd, att familjerätten genomför och bekostar en provtagning i efterhand. "

Fast frågan gäller när man är sambos, vilket vi inte längre är. hmm

• Anonym (Vilsen Pappa)

"Ett DNA test genomfördes och det visade sig stämma. Han förlorade då alla rättigheter till flickan, hon fick inte bo hos honom alls, och han fick inte ha någon som helst kontakt med henne. Detsamma gällde hela hans sida av släkten, kusiner moster (jag) farmor och farfar osv. Det har varit fruktansvärt och en enorm sorg för oss alla, och det höll på att krossa min bror. Han hade absolut noll rättigheter till det barn han älskade och uppfostrat som sitt i så många år. Han drev frågan så långt det gick rättsligt och ville åtminstone få umgängesrätt, men när han inte var bioförälder var det blankt nej."

Detta svar fick jag idag från familjerätten, du har absolut inga rättigheter... Jag har bestämt mig för att ligga lågt så länge jag kan så länge det inte finns några möjligheter för mig/min släkt att ha fortsatt kontakt med honom, så får jag leva med ovissheten, för hans skull kan jag ta det.

Han är redan så osäker på sig själv och direktstyrd av mamman, så om jag först drar igång en cirkus och att det betyder slutet för att vårat umgänge, då vet jag att han inte kommer repa sig på ett bra tag. Tyvärr är jag för osäker på vad mamman skulle göra, hon har en tendens att tänka väldigt kortsiktigt och då bara på sig själv... Jag tar inga chanser! Ser jag däremot en laglig lösning på umgänget så kommer jag att tänka om.

Finns det något som jag missat? Finns det en annan vinkel som jag kan fundera ifrån? Det jag vill är att veta hur det ligger till men samtidigt inte bli av med grabben, bollen ligger just nu hos mig, det är nog det enda som är ljust i denna situation... :/

Svar på tråden Osäker på om jag är grabbens biologiska pappa...