Osäker på om jag är grabbens biologiska pappa...
Jag behöver lite tips och råd ang vad som gäller, om det skulle visa sig att jag inte är grabbens pappa.
Först och främst så går jag ut med att mitt mål är att ha kvar grabben hos mig (inte tappa någon slags vårdnad) men samtidigt få reda på sanningen. I nuläget så har vi delad vårdnad och jag har honom varannan helg, så har det varit sedan i höstas när han bytte skola.
Det som får mig att fundera är delvis stöket som var den tiden när han blev till och efter att han föddes, nu är grabben 13 år och liknar (utseendemässigt) extremt mycket om min gamla polare som både blev utpekad och själv sade att han kunde vara pappa till grabben. Jag har väldigt starka skäl till att tro att han verkligen är biologisk far till barnet.
Det jag undrar är, under förutsättningen att grabben inte är "min"
1. Vad händer rent juridiskt?
a. Vi skrev båda på faderskapsintyget, vad händer där?
b. Kan jag behålla umgänget/vårdnad men slippa betala underhåll. (pengarna inte viktigt men hon ska inte ha ett öre om han inte är "min").
c. Hur blir den biologiska pappan "drabbad"?
d. Jag har läst någonstans att jag måste via tingsrätten (el dyl) ansöka för att få ett kostnadsfritt DNA-test, stämmer?
2. Känslomässigt så har jag alltid haft mina tvivel, men gjort valet att inte grotta allt för mycket där.
Nu vet jag inte vad som är bäst...
a. Om jag berättar nu så kan det leda till att hans liv blir uppåner, han är väldigt känslig för förändringar. Han kanske börjar skjuta mig ifrån sig med tanke på att han bara är här varannan vecka, fast det sistnämnda känns vääldigt långsökt.
b. Om jag berättar senare så kommer han självklart undra hur länge jag/vi vetat detta, det kommer sätta sina spår det med...
Har massor mer som dyker upp i skallen hela tiden men dessa frågor får räcka just nu....