Inlägg från: Tingeling03 |Visa alla inlägg
  • Tingeling03

Är 5:2 dieten bra?

Jag har en övervikt på ca 30 kg, ett BMI på mellan 38-39 och jag har provat många metoder, men ingen som har fungerat för mig. Nu funderar jag på att börja äta efter 5:2-dieten, ni som har ätit efter den/äter efter den nu, är ni nöjda med den? Var det svårt/lätt för er att endast äta 500 kcal under fastedagarna? Hur hanterade/hanterar ni eventuell hunger dessa två dagar? Vad exempelvis äter ni övriga dagar när man äter som vanligt? Tränar/motionerar ni någonting? Är mycket tacksam för tips :)

• Svar på tråden Är 5:2 dieten bra?
  • Tingeling03

Anledningarna till min övervikt är många och har pågått under många år. Dels genetiskt anlag för övervikt/fetma, men mycket brist på motion/träning och helt fel matvanor. Jag cyklade varje dag till och från skolan (sammanlagt 14 km varje dag) och efter skolan cyklade jag till och från stallet (sammanlagt 18 km varannan dag) + ett ridpass och allt som hör hästskötsel till. Då var jag i riktigt bra form. När jag sedan slutade med ridningen, tog körkort och började på ett annat universitet som låg 6 mil hemifrån tvingades jag att ta bilen varje dag för att komma till skolan, då ökade bekvämligheterna. Mycket fika och onyttigt i samband med studierna och sedan tröstätande i samband med en depression. Nu mår jag bättre än någonsin psykiskt, men orkar inte mycket fysiskt pga min stora kropp. Återupptog ridningen i september och med den har jag tappat 7 kg på 7 månader, men kosten måste absolut ses över. Behöver se över mina matvanor rejält. Har redan gjort stora förändringar som att sluta med godis, kakor och snask och läsk. Men jag behöver äta nyttigare mat med bra mättnadskänsla m.m. Jag har bl.a. testat soppor m.m. Jag har rasat mycket med dem, men dem hjälper bara på kort sikt, felet jag gjorde när jag slutade med dem (som jag tror många fler gör) är att äta dom vanligt efteråt och då går man upp allt igen. Jag tror mer på en långsam viktminskning där man måste förändra sina matvanor.

• Tingeling03

Jag undrar också varför inte denna metod skulle vara något för människor med fetma, jag har aldrig hört talas om detta påstående..... (Till Ebbaebba) Tack för tipset Aniiee, det är absolut värt att testa ;)

• Tingeling03

Kanske du har detta problem, men det betyder ju inte att fallet är så för alla.. Det är nog en vanesak också, efter ett tag ställer kroppen in sig på detta system, man får försöka härda ut i början...

Ebbaebba skrev 2014-04-20 10:11:44 följande:
    Hej, jo jag har själv varit överviktig och vet vilka krafter som sätter in när vi är hungriga, jag skulle överäta något kopiöst om jag gick på 5:2 Det är inget argt över mitt svar, jag vill bara hjälpa. Har som sagt själv konstant bantat/överätit i över 40år tyvärr. Till slut gjorde jag en Sleeve op och är nu helt normal i mitt ätande, stället där hungerhormonet sitter opereras nämligen bort, längst upp i högra hörnet av magsäcken. Jag vill bara informera, inte propagera, var och en gör som den vill. Jag är en snäll tant!

• Tingeling03

Jag har kört stenhårt ett tag med att räkna kalorier i allt jag äter, men jag tycker att det är svårt när jag måste äta maten på jobbet (arbetar på förskola och äter pedagogiskt), då har jag ingen koll alls på vad jag stoppar i mig (vet att kokerskan använder massor av grädde, fet creme fraiche, mjölk m.m. i maten). Jag får inte ta med min egen matlåda att åta inne på avdelningen och tar jag inte av köttgrytorna m.m. så vill inte barnen heller göra det. Tips på hur jag kan göra tas tacksamt emot :).

• Tingeling03

Så skulle jag också kunna göra. Nej jag får inte äta av frukosten och mellanmålet som serveras på jobbet. Då får jag ta med eget och det får jag inte äta tillsammans med barnen, eftersom vi ska äta pedagogiskt så ska vi inte äta annan mat bland barnen än vad som serveras, så där är det ytterligare ett problem, jag får inte heller gå undan bara för att äta den, det känns jätte dumt, men det är de bestämmelser som vi har.

The past is now skrev 2014-04-21 09:07:38 följande:
    Då äter man ju sin matlåda på sin rast. Så bara för att det är pedagogisk lunch innebär inte att du behöver äta den. Likaså mellanmålet...äter du den?

Svar på tråden Är 5:2 dieten bra?