• PetraD

Är 5:2 dieten bra?

Ebbaebba skrev 2014-04-20 09:58:23 följande:

Det är absolut ingen diet för någon med fetma.

Varför tycker du inte det??
  • PetraD

Jag har nyligen börjat, fastedag idag. Har ca 20kg övervikt.

Tänk på att på fastedagarna äta sånt som mättar länge (tex protein)

Personligen tycker jag att det bästa är att ta dagar då man har mer att göra. Så man ändå inte "hinner" äta till skillnad om man på en ledig dag bara "sitter hemma" och blir mer sugen/frestad

• PetraD
    Ebbaebba skrev 2014-04-20 10:11:44 följande:

Hej, jo jag har själv varit överviktig och vet vilka krafter som sätter in när vi är hungriga, jag skulle överäta något kopiöst om jag gick på 5:2

Det är inget argt över mitt svar, jag vill bara hjälpa. Har som sagt själv konstant bantat/överätit i över 40år tyvärr.

Till slut gjorde jag en Sleeve op och är nu helt normal i mitt ätande, stället där hungerhormonet sitter opereras nämligen bort, längst upp i högra hörnet av magsäcken.

Jag vill bara informera, inte propagera, var och en gör som den vill.

Jag är en snäll tant!

Fast det är ju inte säkert alla reagerar på samma sätt. Det som inte funkar på en kan ju funka på en annan.

Min första fastedag gick jättebra, blev typ exakt 500kcal (499)
  • PetraD
    Mithi skrev 2014-04-20 10:50:01 följande:
    PetraD skrev 2014-04-20 10:00:04 följande:Varför tycker du inte det??
    Det ligger både sanning och viss lögn i det ni säger.5:2 kan absolut fungera för personer med fetma (eftersom det ger snabb viktminskning) men det beror såklart på VARFÖR man är överviktig. För en del fungerar det perfekt och de går inte upp efter dieten, för andra fungerar det mindre bra och de börjar kompensationsäta de övriga dagarna eller hetsäter när dieten är över. En del klarar hungern bra, andra avbryter fastedagarna på kvällarna när hungern/suget smyger sig på.

Det vore intressant om TS kunde skriva varför h*n är överviktig samt varför tidigare metoder inte fungerade, för att vi lättare ska kunna veta om 5:2 skulle vara en bra metod för TS.
    Stämmer! Sen är ju olika om funkar eller inte för alla. OM funkar så är ju ett bra sätt att bryta dåliga vanor. Personligen så tänker jag extra på "de andra" dagarna att äta bra så inte förstör fastedagarna. Men även kunna unna mig något ibland. Innan så har jag ätit för stora portioner, socker/godis dagligen, osv
Svar på tråden Är 5:2 dieten bra?