Inlägg från: lolanoelle |Visa alla inlägg
  • lolanoelle

Barn drar av sig blöjjan, tar timmar på sig att somna…!

Hej! 
    min dotter har alltid haft svårt att komma till ro och somna. det tar timmar, oavsett vad man gör. Har testat allt.. men också bara accepterat och "gillat läget". Men stundvis känns det bara hopplöst. speciellt då jag är ensamstående och behöver kvällen till att göra saker…
    hon är snart 2 år gammal och tar i dagsläget 2-3h på sig att somna. har testat att tagit bort och ändrat vilan, jag har fasta rutiner. har testat att samsova men hon springer bara upp ur sängen. har testat att sitta inne med henne men då tar det ännu längre tid och hon vill bara leka. nu för ett tag sedan började jag gå ut ur rummet. då tog det ca 1h för henne att somna och hon var lugn. 
    Nu har hon börjat ta av sig blöjjan typ 57ggr, kissar i sängen och ropar blött, bada. så duschar av henne, byter lakan och har ständig koll. har testat pyjamas bak o fram, body, strumpbyxor etc… 
    så nu är vi tillbaka på flera timmars nattning vilket oftast resulterar i att hon blir aptrött och humörsvängningar som varken är kul för henne eller mej. 
    kan tilläggas att hon får massvis med närhet och både stimulans och vila, fasta rutiner som sagt som jag även justerat och testat mig fram… 
    så jag ger detta ett försök. Någon som har tips?!?!

• Svar på tråden Barn drar av sig blöjjan, tar timmar på sig att somna…!
  • lolanoelle
    Ciliaja skrev 2014-04-17 20:50:59 följande:
    Silvertejp runt blöjan :P
    haha ja man börjar ju fundera på d :p hon har blivit skicklare och snabbare på att ta av sig kläderna :p
  • lolanoelle

Nu har jag börjat läggningen vid 7 för annars börjar hon vad jag kallar varvet hon blir övertrött och kutar runt i lägenheten. tidigare var det 7. har även testat senare men hon tar alltid timmar på sig. vilan är kl 12 men ibland somnar hon ibland inte, varierar också hur snabbt hon somnar ibland går det supersnabbt på dagen o ibland somnar hon som sagt inte alls. jag låter henne inte sova längre än till 2 det varierar hur länge hon sover. 

• lolanoelle
    Amanda84 skrev 2014-04-17 20:52:58 följande:
    Vilken tid lägger du henne?

Om hon inte vill ha blöjan så tänker jag att det kanske är dags med potträning dagtid?
    Hon potttränar redan. halv 7 av den anledningen att hon blir aptrött annars. har testat senare också..
  • lolanoelle
    Pandamamma79 skrev 2014-04-17 21:20:21 följande:
    Det är kanske dags att tänka på att ta bort vilan. Vår äldsta fick svårt att sova runt två års ålder.
    Vi började att begränsa vilan till högst en timme och sen blev det mindre och mindre.
    Det kan vara jobbigt på dagen i början för att hon lär få en dipp på eftermiddagen. Bra mellanmål som ger energi är bra då.
    Hon har alltid haft svårt att komma till ro. förr var det ännu värre. jag upplever att hon ändå behöver vilan då hon blir supertrött på dagen och som igår när hon ändå inte somnade dagtid så tog hon ändå lång tid på sig på kvällen. 

tack alla som tar sig tid att skriva <3
  • lolanoelle

Jag ska göra som ni tipsat, jag ska testa en vecka och ta bort vilan :) Tänkte att hon får varva ner på annat sätt typ genom att vi läser en bok eller liknande. ska bli intressant att se hur det går!!

• lolanoelle

Hitills har det tagit 50 min, 30 min och idag också ungefär 30 min. men då räknar jag från och med det att jag går ut ur rummet. Hon har varit lugn hela tiden så inga humörsvängningar utan bara glad vilket känns jätteskönt. Vågar dock inte hurra än, förr har hon också kunnat ha 2-3 dagar där nattningen gått snabbt..
    Idag var hon däremot jättetrött och somnade sent på eftermiddagen sittande, vaknade upp efter ca 30 min och skrek som bara den :( 

• lolanoelle

Nä att ta bort vilan gick inge vidare alls. Någon enstaka dag gick det, men det blev gnälliga dagar och för det mesta somnade hon sittande i vagnen, matbordet å så :( 

Svar på tråden Barn drar av sig blöjjan, tar timmar på sig att somna…!