Barn drar av sig blöjjan, tar timmar på sig att somna…!
Hej!
min dotter har alltid haft svårt att komma till ro och somna. det tar timmar, oavsett vad man gör. Har testat allt.. men också bara accepterat och "gillat läget". Men stundvis känns det bara hopplöst. speciellt då jag är ensamstående och behöver kvällen till att göra saker…
hon är snart 2 år gammal och tar i dagsläget 2-3h på sig att somna. har testat att tagit bort och ändrat vilan, jag har fasta rutiner. har testat att samsova men hon springer bara upp ur sängen. har testat att sitta inne med henne men då tar det ännu längre tid och hon vill bara leka. nu för ett tag sedan började jag gå ut ur rummet. då tog det ca 1h för henne att somna och hon var lugn.
Nu har hon börjat ta av sig blöjjan typ 57ggr, kissar i sängen och ropar blött, bada. så duschar av henne, byter lakan och har ständig koll. har testat pyjamas bak o fram, body, strumpbyxor etc…
så nu är vi tillbaka på flera timmars nattning vilket oftast resulterar i att hon blir aptrött och humörsvängningar som varken är kul för henne eller mej.
kan tilläggas att hon får massvis med närhet och både stimulans och vila, fasta rutiner som sagt som jag även justerat och testat mig fram…
så jag ger detta ett försök. Någon som har tips?!?!