Dottern på 6 år vill bo hos pappan.
Barn agerar ut alla sina känslor hos den förälder de är tryggast. Med det vill jag säga att du kommer få samma "problem" med din dotter om hon istället bor hos dig. Dvs din dotters beteende hos mamman är inget alarmerande som borde innebära flytt till dig för den sakens skull.
Vidare kan du hjälpa din dotter ekonomiskt. Köp lite kläder och så. Bidra till aktiviteter. Ta det den vägen istället. För jag tror sällan en 6-åring bör bestämma själv var denna ska bo. Barnet vet inte vad en permanent flytt innebär. Det barnet uttrycker kan istället vara att hon känner av att det är jobbig för mamman och vill komma undan detta.
Ang dra i håret. Det kan stämma eller så gör det inte det. Utgå ifrån att det är dotterns version på en incident som egentligen kan ha sett ut på andra sätt. Att myntet har en sida nr två. När det handlar om sådana anklagelser som kan få allvarliga konsekvenser måste man alltid vara kritisk. Såvida det inte handlar om ren oro. Då ska du agera och det direkt! Barn har livlig fantasi. Senast igår sa mina flickors kusin med tårar i ögonen att hennes pappa var död. Pappan satt i rummet intill.