• tilde72

Lek med dagiskompis och grannbarnen ringer på

Vi har så smått börjat ta hem dagiskompisar en åt gången till oss.
    När de är här första gången är det ju både spännande och nervöst att leka ihop bara de två.
    På dagis är det oftast hela gruppen så blir en annan grej när de är hemma hos varandra.
    Vi har en granntjej som brukar komma över o vilja leka. Om hon gör det då ska vi låta henne få vara med el låta dottern o sin dagis kompis leka själva?
    Jag tänkte att om hon kommer och ringer på får hon vara med och så ser jag hur det går.

• Svar på tråden Lek med dagiskompis och grannbarnen ringer på
  • älskarlivet81

Det lär jag mina barn också men jag förväntar mig inte att få komma in hos en kompis om någon annan är där... Ibland passar det helt enkelt inte..

Tebriane skrev 2014-04-16 07:46:10 följande:
    Vi har inte alls den filosofin i min vänskapskrets och våra barn har lärt sig att alla får vara med. De leker tillsammans och är öppna och snälla mot sina vänner. De förstår att man inte utesluter någon. Någon som annars kan få känslan av att "jaha nu dög inte jag" vad gör en vän till till skara lixom :)

• sextiotalist
    Vi har inte alls den filosofin i min vänskapskrets och våra barn har lärt sig att alla får vara med. De leker tillsammans och är öppna och snälla mot sina vänner. De förstår att man inte utesluter någon. Någon som annars kan få känslan av att "jaha nu dög inte jag" vad gör en vän till till skara lixom :)

Olika kulturer uppenbarligen. Men det kan vara bra att lära dina barn att det inte fungerar så överallt, utan att man kan få ett nej
  • Tebriane

Ha ha vi är hur svenska som helst och våra barn kan visst ta ett nej. Men vi stänger inte våra vänner dörren!

• sextiotalist
    Tebriane skrev 2014-04-16 08:00:27 följande:
    Ha ha vi är hur svenska som helst och våra barn kan visst ta ett nej. Men vi stänger inte våra vänner dörren!
    Även bland svenskarna finns det olika kulturer, när min moster flyttade till en by på landet, så hade hon väldigt svårt att vänja sig att folk kunde mer eller mindre knata in och förvänta sig fika och en pratstund, uppvuxen i en stad i en kultur där man bestämde sådant innan.
    Jag är storstadmänniska, så här bestämmer man besök innan, barn som vuxna, men det är som jag är uppfostrad och har med mig.
  • Lillusen

Jag tycker också att det är en bedömning från gång till gång. Ibland kan man ha barn med hem som är lite blyga eller försiktiga och som då kan hamna lite utanför om det blir två som är vana att leka tillsammans. Sen tycker jag att man ska respektera barnens lek, det värsta som jag vet är när vuxna över lag säger att alla ska få vara med. Där måste vi föräldrar vara lyhörda över barnens lek, kommer det in ett barn till så kan det totalt förstöra leken, magin blir liksom bruten. Sen kan en annan lek öppna upp för att bjuda in andra.

• Lillusen

Jag bor i Stockholm och när jag bodde i radhus sprang barnen och plingade på utan fråga, det fanns även en gemensam arena i parken där barn kunde mötas. Nu bor jag tre kilometer bort i villa, och i samma område finns både radhus och lägenheter. Och då märker jag en blandning mellan kulturerna, vi som bor i villa ringer oftare för att boka in, medan de i radhus och lägenhet nästan aldrig gör det eftersom deras barn hittar kompisar på annat sätt.

• O Z
  • Duckan

Jag skulle ha mycket svårt att neka grannbarnet att komma in, men samtidigt har jag sett på mitt eget barn att leka tre inte allid är helt enkelt. Har ibland haft med två kompisar hem från fsk och då blir det mera medla dem emellen än att barnen leker. Bra att öva på det förstås, men kanske inte varje gång.

• mariaheterjag

Jag tänker att barnen kan bli störda i sin lek om det plötsligt kommer ett till barn och vill vara med. Så det beror lite på, om din dotter och barnet ni tagit med hem leker väldigt bra så skulle jag nog säga till granntjejen att det inte passar (för att inte riskera o förstöra leken som pågår mellan din tjej och kompisen från förskolan), men om barnen har lite svårt att hitta på något och kanske behöver en "skjuts" då är det väl bara bra om det kommer in en tredje som kanske kan få lite fart leken så att säga.

Som någon skrev tidigare så måste man respektera barnens lek också, det är inte bara att ta in ett nytt barn när de leker som bäst, för varje nytt barn som kommer in i leken måste de förhandla om roller och "börja om".

Finns även en risk att någon blir utesluten, om din tjej är van att leka med granntjejen kanske kompisen ifrån förskolan blir lite utanför, eller tvärtom.

• Litet My

Beror på, i den åldern fixade inte sonen att leka med fler än en åt gången så då fick grannbarnen gå hem, numera fungerar det bättre med 2-3 barn.

• Litet My

Det är ju inte värre än att säga till grannbarnet att de får leka senare eller dagen efter.

Svar på tråden Lek med dagiskompis och grannbarnen ringer på