Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Lek med dagiskompis och grannbarnen ringer på

Det får ni avgöra från gång till gång.

Tebriane skrev 2014-04-15 22:40:34 följande:
    Om du ringde på hos en vän och inte fick komma in för det var en annan där, hur hade du då känt?
    Det är väl fullständigt normalt att man inte alltid är välkommen. Har personen ifråga redan gäster så är man, som vuxen, på gränsen till oförskämd, om man propsar på att komma in

Det hör vill uppfostran att lära barn att det inte alltid passar och att lära sig att ta ett nej
  • sextiotalist
    Tebriane skrev 2014-04-16 07:46:10 följande:
    Vi har inte alls den filosofin i min vänskapskrets och våra barn har lärt sig att alla får vara med. De leker tillsammans och är öppna och snälla mot sina vänner. De förstår att man inte utesluter någon. Någon som annars kan få känslan av att "jaha nu dög inte jag" vad gör en vän till till skara lixom :)

Olika kulturer uppenbarligen. Men det kan vara bra att lära dina barn att det inte fungerar så överallt, utan att man kan få ett nej
  • sextiotalist
    Tebriane skrev 2014-04-16 08:00:27 följande:
    Ha ha vi är hur svenska som helst och våra barn kan visst ta ett nej. Men vi stänger inte våra vänner dörren!
    Även bland svenskarna finns det olika kulturer, när min moster flyttade till en by på landet, så hade hon väldigt svårt att vänja sig att folk kunde mer eller mindre knata in och förvänta sig fika och en pratstund, uppvuxen i en stad i en kultur där man bestämde sådant innan.
    Jag är storstadmänniska, så här bestämmer man besök innan, barn som vuxna, men det är som jag är uppfostrad och har med mig.
Svar på tråden Lek med dagiskompis och grannbarnen ringer på