• tilde72

Lek med dagiskompis och grannbarnen ringer på

Vi har så smått börjat ta hem dagiskompisar en åt gången till oss.
    När de är här första gången är det ju både spännande och nervöst att leka ihop bara de två.
    På dagis är det oftast hela gruppen så blir en annan grej när de är hemma hos varandra.
    Vi har en granntjej som brukar komma över o vilja leka. Om hon gör det då ska vi låta henne få vara med el låta dottern o sin dagis kompis leka själva?
    Jag tänkte att om hon kommer och ringer på får hon vara med och så ser jag hur det går.

• Svar på tråden Lek med dagiskompis och grannbarnen ringer på
  • Tebriane

Om du ringde på hos en vän och inte fick komma in för det var en annan där, hur hade du då känt?

• MalinEddie

Vi har det så ibland, våra barn brukar bjuda in grannbarnet att vara med.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Hur gammalt är ditt barn?

Avskyr CIO-metoder.
  • tilde72
    MalinEddie skrev 2014-04-15 22:52:49 följande:
    Hur gammalt är ditt barn?
    4,5 år
  • MalinEddie
    tilde72 skrev 2014-04-15 22:56:17 följande:
    4,5 år
    Okej, något yngre än våra barn då. Vi bor dock i ett område fullt av barn och enskilda barn har ofta andra kamrater hos sig men de brukar leka allihopa. Hur tänker du själv kring det hela? Kanske har barnen roligare om det är fler inblandade? Din dotter är så pass stor att hon kan ha lite av en åsikt, vad tror du hon skulle tycka?
    Avskyr CIO-metoder.
  • tilde72

Ju fler desto trevligare!
    Jag har aldrig i mitt liv nekat någon att vara med om det inte är så att det faktiskt inte går av någon anledning .. tex man bokat biljett till nåt å det e utsålt.. man ska åka någonstans å bara har en bil å inte fler platser osv. 
    Står fast vid att alla ska få vara med i den mån det går. 
    Tycker allt annat både e ego å otroligt trist..

• sextiotalist

Det får ni avgöra från gång till gång.

Tebriane skrev 2014-04-15 22:40:34 följande:
    Om du ringde på hos en vän och inte fick komma in för det var en annan där, hur hade du då känt?
    Det är väl fullständigt normalt att man inte alltid är välkommen. Har personen ifråga redan gäster så är man, som vuxen, på gränsen till oförskämd, om man propsar på att komma in

Det hör vill uppfostran att lära barn att det inte alltid passar och att lära sig att ta ett nej
  • sejhej

Ha ha "Hur hade du känt om du som vuxen ringt på och inte fått komma in för att det är någon annan där" really??? Jo, jag hade bett om ursäkt att jag störde och gått hem!

• Gurkan

Känn efter lite gång till gång. Ibland kanske det passar jättebra att låta granntjejejen vara med ibland kanske det är bättre med bara kompisen från förskolan. Passar dt bjud ib. passar det inte så säg bara att idag går det inte men en annan dag kan granntjejejen och barnet leka. Så är det för oss vuxna med. Ibland har våra kompisar tid för oss, ibland är de upptagna med andra kompisar :)

• Tebriane
    sejhej skrev 2014-04-16 06:45:51 följande:

Ha ha "Hur hade du känt om du som vuxen ringt på och inte fått komma in för att det är någon annan där" really??? Jo, jag hade bett om ursäkt att jag störde och gått hem!

Vi har inte alls den filosofin i min vänskapskrets och våra barn har lärt sig att alla får vara med. De leker tillsammans och är öppna och snälla mot sina vänner. De förstår att man inte utesluter någon. Någon som annars kan få känslan av att "jaha nu dög inte jag" vad gör en vän till till skara lixom :)
Svar på tråden Lek med dagiskompis och grannbarnen ringer på