Inlägg från: pigglet |Visa alla inlägg
  • pigglet

Mattestimulans för begåvad 8-åring

Jag tänker att man kommer långt med matte i vardagen. Visst kan man räkna i matteböcker, men det gör han ju på skolan. Och det är ju i vardagen vi själva använder oss av matte...

Här räknar vi mycket med pengar. Jämför priser, om 20 plastmuggar kostar 30 kronor och 50 muggar kostar 70, vilket blir billigast/mugg? Om persikor kostar 39 kronor/kg och vi köper 500 gram? OSv.

Under en dag räknar man ju väldigt många gånger. Det gäller bara att involvera barnen i det.
    En dag blev jag tokig på alla sockar i tvätten som var vända aviga. Barnen tycker ju att det är en struntsak, men om 5 personer vänder alla sockar aviga och jag tvättar var annan vecka - hur många sockar behöver jag vända då?

Om dottern vill gå på ett ridläger nästa sommar som kostar 2500 kronor. Och tänker spara ihop sin månadspeng till det. Hinner hon spara ihop det på ett år? Hur mycket saknas/blir över?

• pigglet

Har sett samma uppgift, men med 27 små plast-nallar. 1 av nallarna väger lite mindre än de andra. Hur få gånger kan man använda vågen för att hitta nallen som väger mindre?

• pigglet
    Skrattande  Kul! Skrattande

Det räcker med 3 vägningar. Man delar in nallarna i 3 lika stora grupper, 9 i varje. Så väger .....

Åh, jag ser just att jag inte gett tillräckligt med information, se där så lätt det är att förutsätta att man talar om samma sak... Med "våg" menade jag en sådan där "gammeldags" våg med 2 skålar, hänger ni med?

Har man en SÅDAN våg räcker det med 3 vägningar. Först väger man 2 av grupperna, väger de lika så vet man att den lättare nallen är den 3:e gruppen, annars i den grupp som väger lättast på vågen.
    Osv.

Har man en digital våg så borde det bli 6 vägningar?
  • pigglet

Den är knepig. Jag antar att man inte får lasta upp 2 säckar på vågen, memorera vikten och sedan ta bort en och memorera vikten? För i så fall kanske man kunde se om de 2 påsarna kunde delas i 6 eller 5 och på så vis komma fram till en lösning. Men risken finns ju att påsarna väger typ 3 kilo, och då vet man ju inte om det beror på att det finns 50 falska mynt i påsen eller 60 äkta...

Väger man en av påsarna och råkar ha sådan tur att den väger tex 3018 gram, då vet man ju att det är den falska.

Nej, jag går bet.

• pigglet
    Gaytjej skrev 2014-07-06 22:16:43 följande:
    Om man tar 1 mynt ur påse nr 1, 2 mynt ur nr 2 och 3 mynt ur nr 3 så ligger sammanlagt 6 gram på vågen. Ifall alla mynten skulle ha varit äkta borde det då väga 36 gram. Ifall det är påse nr 1 som är falsk så visar vågen istället 35 gram, dvs 1 gram mindre. Om det väger 2 gram mindre så är det påse nr 2 som är falsk osv

:)
    Åh, så SMART du är!! Imponerad jag blir... det var ju klurigt!
Svar på tråden Mattestimulans för begåvad 8-åring